Vyhľadávanie a poskytovanie informácii
18. 11. 2024
V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
Povinné osoby boli často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je zavedený tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje nové opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Návrh zavedenia úhrady nákladov má aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde sú rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb.
Touto zmenou sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
K
Podpora verejného zdravia
24. 5. 2017
Zmenou v zákone č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia predložilo Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky nový všeobecne záväzný právny predpis o požiadavkách na kvalitu pitnej vody a jej kontrolu.
Návrh zákona obsahuje okrem základných požiadaviek a povinností, ktoré ustanovuje smernica, najmä pojmy, kompetencie orgánov štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva a povinnosti dodávateľov pitnej vody. V návrhu zákona sa zavádza pojem „manažment rizík pri zásobovaní pitnou vodou“, ktorý patrí k základným pojmom pri presadzovaní nového prístupu pri zásobovaní pitnou vodou. Kvalitu dodávanej pitnej vody môžu významnou mierou ovplyvniť aj výrobky, prichádzajúce do kontaktu s pitnou vodou, preto sa upravila problematika výrobkov, používaných pri výrobe a distribúcii pitnej vody a chemických látok, ktoré sa používajú pri úprave pitnej vody.
Rýchlejšie IC-čka a SMS lístky vo vlakoch
22. 5. 2017
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od 11. júna 2017 chystá vo vlakovej doprave viaceré veľké zmeny.
nterCity vlaky na trati Bratislava - Košice od tohto termínu pôjdu rýchlejšie. Po novom totiž nebudú takzvané ICéčka zastavovať v Štrbe. „Stanica Štrba nám z celej trasy IC vlakov vyšla ako najmenej vyťažená, a to ako z hľadiska počtu cestujúcich, tak aj z hľadiska tržieb,“ vysvetľuje Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK. Železnice tak avizujú skrátenie o 15 minút. Okrem toho má byť obnovená priama denná linka Bratislava - Košice južnou trasou cez Zvolen. Ďalšou veľkou zmenou sú esemes lístky, ktorých používanie sa rozširuje a zjednodušuje. 11. júna bude spustená celoslovenská služba pre všetky osobné vlaky, s výnimkou tatranských zubačiek a električiek. Osobné vlaky pritom tvoria viac ako 80 percent všetkých vlakov, ktoré ZSSK prevádzkuje. Cestujúci takýto lístok získa poslaním SMS na číslo 2255. Tatranský SMS lístok zostáva v platnosti s číslom 2233. "Cestujúci budú mať na výber 20-minútový SMS lístok za 1,30 eur, 60-minútový lístok za 2,50 eur alebo 180-minútový lístok na bezplatnú prepravu za 0,30 eur," píše sa v tlačovej správe železníc. Esemes lístky majú byť dostupné pre zákazníkov všetkých slovenských operátorov a ZSSK taktiež avizuje, že k dispozícii bude aplikácia s názvom Slovakrail SMS lístok.
zdroj: hnonline.sk
Lacné potraviny sa stanú minulosťou
17. 5. 2017
Vedci očakávajú, že horúce dni s teplotou vyššou ako 30 stupňov Celzia sa zdvojnásobia. To by, však, znamenalo, že úroda kukurice, pšenice aj sóje by prudko klesla.
Ak bude objem svetových emisií narastať do konca tohto storočia tak ako doteraz, zdvojnásobí sa počet dní s teplotou nad 30 stupňov Celzia, uvádzajú vedci z Inštitútu pre dopady klimatickej zmeny v Postupime vo svojom výskume publikovanom v žurnáli Nature Communications. Úroda klesá, keď sa teploty dostávajú práve nad 30 stupňov, čo znamená, že produkcia pšenice sa len v Amerike do konca storočia zníži o 20 percent, kukurice o 50 a sóje o 40 percent. „Ak budú mať Spojené štáty problém s úrodou, svetové ceny môžu okamžite vzrásť, pretože USA predstavuje obrovského exportéra v tomto sektore,“ povedal pre Thomson Reuters Foundation spoluautor štúdie Bernhard Schauberg. Dodal, že produkcia týchto plodín sa samozrejme zhorší aj v ostatných častiach sveta. Juraj Mesík, odborník na globálne problémy, vysvetlil, že v prípade ak by neúroda naraz zasiahla všetky tri menované plodiny, boli by dôsledky kumulované a ešte oveľa vážnejšie. Bohatá Európa by zvýšenie cien chleba zvládnuť mohla, keďže množstvo potravín produkuje sama. Chudobnejšie vrstvy by však tento nárast pocítili, no štáty by ich situáciu mohli riešiť pomocou sociálnych dávok. „Dôsledky pre arabský svet by ale boli devastujúce. Boli by sme tam svedkami hladových nepokojov, revolúcií, občianskych vojen, podvýživy a možno hladomorov. A samozrejme masovej snahy dostať sa odtiaľ niekam, kde sa dá prežiť – teda do Európy,“ povedal Mesík.
zdroj: hnonline.sk
Po diaľniciach sa môže predražiť aj výstavba železníc
11. 5. 2017
Problém je, že oba úseky plánujú vytendrovať v podstate v rovnakom čase.
Keď takto nedávno postupovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS), výsledkom boli oveľa vyššie ceny za výstavbu. Víťazom dokonca priznali viac peňazí, než sa predpokladalo v štátnej expertíze, čo sa doposiaľ stalo len výnimočne.
Železnice SR, ktoré majú spomedzi troch existujúcich železničných spoločností na starosti prevádzku tratí, vyhlasujú, že predraženia výstavby sa netreba obávať.
Železnice tvrdia, že súťaže sa musia začať v približne rovnakom období.
Obe stavby sú financované z európskych peňazí a tie treba vyčerpať do roku 2020.
Verejné obstarávanie na oba projekty železnice vyhlásia do konca januára budúceho roka.
Problém je, že oba úseky plánujú vytendrovať v podstate v rovnakom čase.
Keď takto nedávno postupovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS), výsledkom boli oveľa vyššie ceny za výstavbu. Víťazom dokonca priznali viac peňazí, než sa predpokladalo v štátnej expertíze, čo sa doposiaľ stalo len výnimočne.
Železnice SR, ktoré majú spomedzi troch existujúcich železničných spoločností na starosti prevádzku tratí, vyhlasujú, že predraženia výstavby sa netreba obávať.
Železnice tvrdia, že súťaže sa musia začať v približne rovnakom období.
Obe stavby sú financované z európskych peňazí a tie treba vyčerpať do roku 2020.
Verejné obstarávanie na oba projekty železnice vyhlásia do konca januára budúceho roka.