Vyhľadávanie a poskytovanie informácii
                
                18. 11. 2024
                 V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
                V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
                
                    Povinné osoby boli často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy. 
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je zavedený tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje nové opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená. 
Návrh zavedenia úhrady nákladov má aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde sú rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb. 
Touto zmenou sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
K
                
                
                     
                     
                            
                     
             
            
            
                    
                    
                        Štátna správa v školstve a školskej samospráve
                    
                    25. 6. 2021
                     Cieľom novely zákona je plnenie záväzku z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 – 2024, ktorého zámerom je „zjednotenie financovania škôl a školských zariadení pod ministerstvom školstva a bude priamo výkonom prenesených kompetencií financovať vzdelávanie vo všetkých typoch a druhoch škôl bez ohľadu na zriaďovateľov“.
                    Cieľom novely zákona je plnenie záväzku z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 – 2024, ktorého zámerom je „zjednotenie financovania škôl a školských zariadení pod ministerstvom školstva a bude priamo výkonom prenesených kompetencií financovať vzdelávanie vo všetkých typoch a druhoch škôl bez ohľadu na zriaďovateľov“.
                    
                        V roku 2013 prišlo k nesystémovému kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku (tzv. ESO). V dôsledku tejto zmeny časť škôl a školských zariadení riadi a financuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a časť Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“).
Nesystémovosť a komplikovanosť je najmarkantnejšia pri (ne)dosahu rezortu školstva na špeciálne školy a školské zariadenia, ktoré riadi a financuje rezort vnútra. Dôsledkom toho je, že v niektorých prípadoch prichádza k segregácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít, k chybnému alebo cielenému zaraďovaniu žiakov bez mentálneho znevýhodnenia do prúdu špeciálneho školstva.
Dôsledkom je, že žiaci, ktorí sú takýmto spôsobom neprávom zaraďovaní do špeciálnej školy, po ukončení vzdelávania nezískavajú tzv. nižšie stredné vzdelanie (ekvivalent ukončeného druhého stupňa bežnej základnej školy, v medzinárodnom kontexte označovaný ako ISCED 2), tiež títo žiaci získavajú iba primárne vzdelanie, teda ekvivalent ukončeného prvého stupňa bežnej základnej školy (ISCED 1), následne nemajú možnosť pokračovať vo vzdelávaní na bežnej strednej škole, a tým sa signifikantne znižujú ich šance zamestnať sa a nájsť uplatnenie v dospelom živote.
Základom riešenia je nutná systematická podpora a prípadne kontrola fungovania špeciálnych škôl, diagnostiky, zaraďovania špeciálnych škôl a špeciálnych tried do siete škôl a školských zariadení, možnosti zlúčiť špeciálne školy s bežnými základnými školami v prípade, že sa potvrdí chybná či cielená diagnostika a teda neopodstatnenosť špeciálnej školy, cielene reintegrovať žiakov zo špeciálnych škôl do bežných základných škôl.
Zákon má za cieľ odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, riadenie a financovanie škôl a školských zariadení zjednotiť kompetencie pod rezort školstva s cieľom prispieť k efektívne fungujúcemu rezortu, dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä s mentálnym znevýhodnením, eliminovať prípady chybnej či cielenej segregácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl.
K
                    
                        
                 
                
                
                
                    
                    
                        Rok 2021 bude pre cestovný ruch na Slovensku ešte horší ako minulý
                    
                    23. 6. 2021
                     Ukazuje sa, že rok 2021 bude pre slovenský cestovný ruch ešte horší ako bol vlaňajší. Uviedol to na brífingu prezident Zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák.
Čerpanie služieb cestovného ruchu sa podľa neho bude kumulovať pravdepodobne do troch až štyroch týždňov tohto roka, najmä na prelome júla a augusta.
                    Ukazuje sa, že rok 2021 bude pre slovenský cestovný ruch ešte horší ako bol vlaňajší. Uviedol to na brífingu prezident Zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák.
Čerpanie služieb cestovného ruchu sa podľa neho bude kumulovať pravdepodobne do troch až štyroch týždňov tohto roka, najmä na prelome júla a augusta.
                    
                        "Rok 2020 bol pre cestovný ruch určite najhorším rokom od samostatnosti Slovenka. Počet návštevníkov a prenocovaní klesol v porovnaní s obdobím pred pandémiou o viac ako 47 percent, čiže de facto na polovicu. To isté tvrdenie platí aj o tržbách. V roku 2021 predstavy, ktoré sme prezentovali v marci tohto roka, keď sme tvrdili, že tento rok bude ešte o niečo horší ako minulý, sa, bohužiaľ, zatiaľ napĺňajú. Údaje poukazujú na ešte výraznejší prepad aj návštevníkov, aj tržieb, a to aj napriek tomu, že opatrenia sa uvoľňujú," priblížil.
Zdôraznil, že pre zariadenia cestovného ruchu stále platia výrazné obmedzenia, ktoré limitujú, či už počty návštevníkov, alebo obmedzujú iným spôsobom podnikanie v cestovnom ruchu.
Pripomenul zároveň, že sektor cestovného ruchu na Slovensku pre pandémiu stratil už viac ako 40-tisíc pracovníkov.
V
                    
                        
                 
                
                
                
                   
                    
                        Slováci si budú musieť priplatiť za nedojedený obed
                    
                    18. 6. 2021
                     Nepoužité zvyšky pri varení či konzumácii jedla. Veľa domácností ich vyhadzuje do komunálneho odpadu. Síce je to jednoduché riešenie, ale ani zďaleka ideálne pre naše životné prostredie.
                    Nepoužité zvyšky pri varení či konzumácii jedla. Veľa domácností ich vyhadzuje do komunálneho odpadu. Síce je to jednoduché riešenie, ale ani zďaleka ideálne pre naše životné prostredie.
                    
                        Plytvanie potravinami a vytváranie odpadu má obmedziť vyhláška ministerstva životného prostredia, ktorá od nového roka zaviedla povinnosť triediť kuchynské zvyšky.
S tou však prišlo aj veľa komplikácií, keďže samosprávy museli celý prechod na triedenie tohto odpadu zabezpečiť v náročnom pandemickom roku.
„Prechod bol sprevádzaný mnohými nedorozumeniami a komplikáciami,“ vraví hovorca Združenia miest a obcí Slovenska Michal Kaliňák. Podarilo sa však vyrokovať aspoň odklad a mestá, ktoré to vlani nestihli, dostali ešte pol roka. Aj pre tie už začne nová povinnosť platiť o niekoľko dní, od začiatku júla.
V
                    
                        
                 
                
                
                
                   
                    
                        Kia Slovakia preruší výrobu, dôvodom je príprava na nový model
                    
                    11. 6. 2021
                     Spoločnosť Kia Slovakia preruší v piatok výrobu v Tepličke nad Váhom na všetkých troch pracovných zmenách. Dôvodom je príprava na nový model. Uviedol to hovorca automobilky Tomáš Potoček.
                    Spoločnosť Kia Slovakia preruší v piatok výrobu v Tepličke nad Váhom na všetkých troch pracovných zmenách. Dôvodom je príprava na nový model. Uviedol to hovorca automobilky Tomáš Potoček.
                    
                        Kia Slovakia vyrobila v máji štvormiliónte auto, ktorým bol model Kia Sportage. Sériovú výrobu vozidiel spustila automobilka v roku 2006. "Prvé vozidlá v tomto závode boli z modelového radu Ceed, ktorý sa vyrába doteraz. Je neustále navrhovaný a produkovaný v Európe, predovšetkým pre európskych zákazníkov. Modely Ceed predstavili spolu s unikátnou sedemročnou zárukou, čo ich vynieslo medzi obľúbené modely," uviedol Potoček.
Kia Slovakia zamestnáva 3700 ľudí, ktorým podľa hovorcu spoločnosti vypomáhajú moderné roboty. "Nedávna investícia vo výške 70 miliónov eur umožňuje vyrábať a montovať nové benzínové motory, doplnené o 1,6-litrový naftový 'SmartStream' motor," dodal Potoček.
V