Vyhľadávanie a poskytovanie informácii
18. 11. 2024
V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
Povinné osoby boli často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je zavedený tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje nové opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Návrh zavedenia úhrady nákladov má aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde sú rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb.
Touto zmenou sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
K
Dopestované ovocie nemá kto pozbierať
19. 8. 2021
V sadoch sa posledné týždne nepretržite pracuje. Chcú stihnúť pozbierať čo najviac ovocia, kým nezhnije. Počas jari pritom bojovali so silným mrazom, no najhoršie obavy sa našťastie nenaplnili a väčšinu úrody sa podarilo zachrániť.
Nájdu sa však aj také druhy, ktoré teploty pod nulou nezvládli. „Mráz nám poškodil marhule aj broskyne, pri niektorých odrodách viac, pri niektorých menej,“ zhodnotil vedúci ovocného sadu v Poľnohospodárskom družstve Vajnory Jozef Gyipgyak. Aktuálne tak počítajú škody, len pri broskyniach stratili zhruba 40 percent. Aj marhúľ majú menej, a to až o 70 percent.
Pri nich evidujú pestovatelia náročný rok na celom Slovensku. Marhule na mrazy doplatili najviac, keď sa tohtoročné škody podľa Mariána Vargu, prezidenta Ovocinárskej únie Slovenska, vyšplhali až na úroveň medzi 30 a 40 percentami.
V
Zhromažďovanie, zverejňovanie a ochrana údajov
10. 8. 2021
Novela zákona č. 461/2003 Z. z. v platnom znení – zákon č. 126/2021 Z. z. - dopĺňa od 1. 7. 2021 ustanovenie týkajúce sa zhromažďovania, zverejňovania a ochrany údajov.
Na základe jeho znenia Sociálna poisťovňa poskytuje vyberateľovi úhrady za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania zo svojho informačného systému údaje vrátane osobných údajov (zákona o ochrane osobných údajov) bez súhlasu dotknutých osôb v nevyhnutnom rozsahu.
K
Ceny elektromobilov ešte dva roky neklesnú
30. 7. 2021
Napriek tomu, že dopyt po elektromobiloch rastie, ich cena bude ešte minimálne dva roky pomerne vysoká.
Dôvodom vysokých cien je vzhľadom na globálnu podporu elektromobility zvýšený dopyt po kovoch, ktoré sú nevyhnutné pri výrobe batérií, vyplýva z analýzy nadnárodnej poisťovacej spoločnosti Coface.
„V nasledujúcich dvoch rokoch neočakávame zásadné zmeny v cenových trendoch,“ konštatuje generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.
Nerovnováha medzi ponukou a dopytom najmä lítia, kobaltu a medi zvyšuje ceny týchto kovov, hoci trhový podiel elektrických vozidiel je stále malý.
Tlak na ich používanie podľa Čarného v súčasnosti neznížia ani rôzne konfigurácie batérií alebo možné použitie vodíka ako zdroja energie. Vysoké náklady však prispievajú k podpore výskumu a vývoja alternatívnych technológií.
„Toto úsilie by mohlo z dlhodobého hľadiska zmeniť situáciu, a to aj vzhľadom na silnú konkurenciu krajín, ktoré chcú získať výhodu v rámci budúcej generácie vozidiel,“ upozornil Čarný.
Napriek vysokým cenám vozidiel trh s elektromobilmi rastie. Kým v roku 2019 predstavoval ich trhový podiel 8 percent, v roku 2020 to už bolo 13 percent.
Pritom v danom roku poklesol predaj automobilov s klasickým pohonom o 6 percent, no v dôsledku stimulačných programov vlád a zvýšeného záujmu Európy o tento segment vzrástol predaj elektrických vozidiel v prvom štvrťroku 2021 medziročne o 41 percent. Coface očakáva v tomto roku rast tohto trhu až o 70 percent.
V
Kolúzna väzba po novom
26. 7. 2021
Dňa 15. 8. 2021 nadobudne účinnosť novela Trestného poriadku, ktorou dochádza k pokračovaniu v humanizácii a zmierňovaní obmedzení osôb vo výkone väzby a vo výkone trestu v kontexte odporúčaní vnútroštátnych a medzinárodných inštitúcií.
Cieľom novely zákona je upraviť podmienky a lehotu trvania väzby podľa § 71 ods. 1 písm. b) zákona č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok (tzv. kolúzna väzba) a výslovne v zákone ustanoviť vyšší štandard náležitostí pre návrh na vzatie obvineného do väzby a rozhodnutia súdu o väzbe.
Kľúčovú zmenu predstavuje zavedenie päťmesačnej lehoty kolúznej väzby. Súčasne sa ustanovujú aj výnimky z tohoto pravidla v prípadoch, ak bolo zistené, že obvinený pôsobil na svedkov, spoluobvinených alebo znalcov alebo inak maril objasňovanie skutočností závažných pre trestné stíhanie obvineného, alebo ak sa proti obvinenému vedie trestné stíhanie pre obzvlášť závažný zločin spáchaný organizovanou skupinou, trestný čin spáchaný zločineckou skupinou, alebo teroristickou skupinou, pre trestný čin založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny, trestný čin založenia, zosnovania a podporovania teroristickej skupiny, alebo pre trestný čin, za ktorý je možné uložiť trest odňatia slobody na doživotie. Zároveň sa zavádza oprávnenie prokurátora v prípravnom konaní rozhodnúť o zmene dôvodu väzby, ak pominie niektorý z dôvodov väzby.
Ďalšou zmenou je zavedenie obligatórneho súdneho preskúmavania možnosti nahradiť väzbu inštitútmi náhrady väzby. Novela zákona taktiež objasňuje pravidlá náhrady väzby a výslovne vylučuje možnosť náhrady kolúznej väzby a opätovnej väzby z kolúznych dôvodov v záujme odstrániť pochybnosti právneho výkladu doterajšej úpravy.
Súčasne sa v súlade s judikatúrou Ústavného súdu Slovenskej republiky a zavedenou súdnou praxou explicitne stanovujú náležitosti návrhu na vzatie obvineného do väzby a odôvodnenia rozhodnutia súdu o väzbe. V prípade kolúznej väzby musí návrh na vzatie obvineného do väzby a odôvodnenie rozhodnutia súdu o väzbe obsahovať aj uvedenie konkrétnych skutočností, ktoré zakladajú dôvodnú obavu z kolúzneho správania obvineného alebo z ktorých je zrejmé, že tak obvinený už konal. Novelou zákona sa tak má zabezpečiť vyššia kvalita návrhov na vzatie obvineného do väzby a rozhodnutí súdov o väzbe.
K