Vyhľadávanie a poskytovanie informácii
18. 11. 2024
V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
Povinné osoby boli často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je zavedený tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje nové opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Návrh zavedenia úhrady nákladov má aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde sú rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb.
Touto zmenou sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
K
Apple môže zaútočiť na prvenstvo Nokie
23. 1. 2009
Tvrdo zaútočiť na prvenstvo fínskej Nokie v počte vyrobených modelov by už o päť rokov mohla americká firma Apple. Apple sa stal priekopníkom v zavedení grafického užívateľského prostredia (známych okien ovládaných myšou) a koncepcie zalamovania novín, tzv. desktop publishing (DTP).
Kalifornský pionier sa pritom presne pred 25 rokmi predstavil
konkurenciii s modelom počítača Macintosh, ktorý dostal pomenovanie po odrode
jabĺk McIntosh.
Vlani
sa Apple stal podľa týždenník BusinessWeek najvplyvnejšou firmou sveta. Vplyvy
si získava vďaka schopnosti prinášať inovácie, ktoré neskôr konkurencia
nasleduje, respektíve vďaka vybudovanému imidžu kvality a spoľahlivosti.
Šialenstvo,
ktoré postupne Apple vyvolal, by sa dalo dnes označiť ako "iKult".
Hoci ani v prípade mobilov firma nepatrí medzi priekopníkov, Apple ako prvý
predefinoval ich funkciu. Postaral sa o to bezprecedentný úspech hudobného
prehrávača iPod. Počtom predaných iPhonov sa stal tretím najväčším predajcom
mobilných telefónov
Inšpekcia Európskej komisie v Slovak Telekome
22. 1. 2009
Inšpektori sa zamerali na pôsobenie Telekomu na trhu s maloobchodným širokopásmovým prístupom k internetu prostredníctvom DSL a trhu s maloobchodnými hlasovými službami. Dôvodom inpškcie je možné porušenie článku 82 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva.
Slovak Telekom bol v minulosti niekoľkokrát pokutovaný aj
Protimonopolným úradom za zneužívanie hospodárskej súťaže. Voči rekordnej
pokute vo výške 885 miliónov korún sa už Telekom dvakrát odvolal.
Cigarety z tabakových rastlín ale bez nikotínu
22. 1. 2009
Vedci objavili, že sa dá vyvinúť tabak, ktorý nebude v listoch obsahovať nikotín. To umožní fajčiarom zbaviť sa závislosti od nikotínu aj bez využitia protifajčiarskych pomôcok.
Takto vyvinutý tabak je možné
využívať aj na lekárske a poľnohospodárske účely. On-line verzia štúdie má byť
zverejnená v magazíne
Proceedings of National Academy of Science.
Chrípku treba vyležať - keď prepukne, tak aj prebehne
21. 1. 2009
Chripku treba rozhodne vyležať. Trvá približne sedem dní. Preventívne sa jej môžeme vyhnúť očkovaním, správnou životosprávou a vyššou konzumáciou vitamínov.
Ale v
prípade, že prepukne, tak aj prebehne.
Nemožno ju zastaviť. Základnými príznakmi chrípky sú vysoké teploty,
pálenie očí, malátnosť a človek sa celkovo cíti zle. Prípravky, ktoré sú
propagované v reklamách môžu pomôcť
prekonať len vedľajšie príznaky chrípky, ako bolesť hrdla alebo nádchu. V súvislosti s nevyležanou chrípkou môžu
nastať rôzne komplikácie, ktoré sa prejavia na organizme neskôr. Chorý človek
navyše môže nakaziť desiatky ľudí v okolí.