Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Chobotnica si takmer vypustila nádrž s vodou
27. 2. 2009
Chobotnica v kalifornskej Santa Monice si chápadlom otvorila ventil vo svojej nádrži a vyplavila budovu. Ventil objavila, keď svoju nádrž preskúmavala.
Podľa vedcov sa chobotnice radia medzi
najinteligentnejšie mäkkýše. Sú tiež považované za samotárske, ale aj zvedavé a
mimoriadne učenlivé. V nádrži našťastie zostalo dosť vody, aby nebola ohrozená
samotná chobotnica.
Šrotovné vláda vyrieši na zasadnutí na budúci týždeň
27. 2. 2009
Rada pre hospodársku krízu rozhodla o príspevku na kúpu nového auta, tzv. šrotovnom. Výška šrotovného a hranica ceny auta, do ktorej sa bude príspevok poskytovať, zostane zatiaľ otvorená.
Tieto otázky vláda vyrieši
na svojom zasadnutí na budúci týždeň. Uvažuje sa o sumách od tisíc do dvetisíc
eur. Šrotovné budú môcť využiť za stanovených podmienok tak občania, ako aj
podnikatelia.
Pre
zavedenie opatrenia pravdepodobne nebude potrebné meniť žiadne zákony ani
prijímať podzákonné právne normy.
Ak to potvrdia aj analýzy
šrotovné sa môže stať v priebehu budúceho týždňa realitou.
Rada pre hospodársku krízu sa dnes podľa slov premiéra zhodla, že zavedenie
šrotovného je užitočný nástroj na posilnenie spotreby a zároveň významným
príspevkom k naštartovaniu automobilového priemyslu. V praxi by sa tak pre
kupujúceho mala o výšku šrotovného znížiť cena pri nákupe nového auta. Predajca
by si túto "zľavu" mal následne
nárokovať na Ministerstve hospodárstva.
Medzi záujemcami o miesto správcu ostrova Hamilton sú aj Slováci
26. 2. 2009
Konkurz na získanie miesta správcu ostrova Hamilton pri Austrálii je v plnom prúde. Uchádza sa oň 16 Slovákov a 68 Čechov.
Musia však obstáť v tvrdej konkurencii. Všetky náležitosti prihlášky do
výberového konania splnilo takmer dvadsaťtisíc kandidátov. Turistická
kancelária austrálskeho štátu Queensland, ktorá konkurz vyhlásila, zverejní
užší výber päťdesiatich kandidátov už o päť dní. Po ďalšom výberovom kole
zostane posledných desať finalistov, ktorí svoje schopnosti predvedú priamo na
mieste svojho vysnívaného pracoviska.
Polročnú pracovnú zmluvu na 150 000 austrálskych dolárov (76 112 €)
získa len jeden z nich.
Nevera je drahá
25. 2. 2009
Britská spoločnosť, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu vyčíslila, že záletníkov stoja mimomanželské aféry v priemere 8 000 libier (vyše 9 000 €). V tejto sume nie sú započítané náklady za rozvod či majetkové vyrovnanie.
Podľa prieskumu sú najväčšou položkou
tajné víkendové výlety s frajerkami, za ktoré neverníci platia zhruba 1 960
libier (2 232 €). Podobnú sumu muži
utrácajú za romantické večere a nápoje v reštauráciách či krčmách mimo miesta
bydliska. Pravidelné pozornosti v podobe bonboniér, kvetov, spodnej bielizne či
šperkov stoja v priemere 1 057 libier (1 204 €). O zopár desiatok eur menej
vytiahnu neverníkom z peňaženiek nočné výlety za zábavou.
Desať percent opýtaných okrem toho z pocitu viny kupuje viac darčekov aj
svojim manželkám. Ďalších dvadsa percent platí účty za druhý mobilný telefón,
aby svoje aféry utajili.