Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Coworkingové centrum – kancelária 21. storočia
5. 1. 2012
Coworking vytvára optimálne podmienky pre samostatnú prácu i spoluprácu na väčších projektoch, podporuje kreativitu a vzťahovú synergiu, dokáže vytvárať funkčné komunity profesionálov a rieši väčšinu nedostatkov práce z domova.
V súčasnej dobe aj u nás na Slovensku stále častejšie rezonuje na trhu práce pojem coworking, ktorý vznikol v USA v San Franciscu v roku 2005. Ide o jeden z najzaujímavejších trendov zamestnania, štýl spoločnej práce, pri ktorej podnikatelia – pracujúci na voľnej nohe, nezávisle od seba vykonávajú svoju vlastnú pracovnú činnosť v spoločných pracovných priestoroch. Je dôsledkom premeny spoločnosti, ktorá sa aj vďaka súčasnému rozvoju informačných a komunikačných technológií, stáva čoraz pestrejšou a otvorenejšou, klasické kancelárie strácajú svoj podstatný význam a sú nahrádzané coworkingovým centrom. Dôvody, prečo sa ľudia rozhodnú pre coworking je niekoľko a tie sa menia podľa aktuálnej situácie ich podnikateľskej činnosti. Hlavnými výhodami coworkingu sú: úspora nákladov; interaktivita, synergia; priestor pre dôveru; flexibilita.
Nie všetci lekári sa vrátia
7. 12. 2011
Odborári podpísali s vládou koncom týždňa memorandum. Dnes vláda schválila návrh ministra zdravotníctva ukončiť núdzový stav od 8. decembra 2011, ktorý bol vyhlásený od 29. novembra 2011.
Odo dneška by mala byť situácia stabilizovaná. Lekári sú zamestnaní na novo, nakoľko vláda zrušila núdzový stav, inak by sa stali nezamestnanými. Desiatky lekárov sa však do práce nevrátili, hoci ministerstvo to umožnilo úplne všetkým, uviedol lekársky odborový predák Marián Kollár.
Nie všetci lekári sa vrátia
7. 12. 2011
Odborári podpísali s vládou koncom týždňa memorandum. Dnes vláda schválila návrh ministra zdravotníctva ukončiť núdzový stav od 8. decembra 2011, ktorý bol vyhlásený od 29. novembra 2011.
Odo dneška by mala byť situácia stabilizovaná. Lekári sú zamestnaní na novo, nakoľko vláda zrušila núdzový stav, inak by sa stali nezamestnanými. Desiatky lekárov sa však do práce nevrátili, hoci ministerstvo to umožnilo úplne všetkým, uviedol lekársky odborový predák Marián Kollár.
Stres výhodou
6. 12. 2011
Výskumy ukázali, že pracovné napätie je potrebné správne riadiť a môže mať pozitívny vplyv na výkonnosť.
V dnešnej uponáhľanej dobe je názor, že stres je škodlivý a ohrozuje zdravie, ničí pracovné aj súkromné vzťahy. Nepriaznivé dôsledky stresu môžete zmeniť. Je potrebné myslieť na stres skôr ako na ukazovateľ toho, že vám na niečom záleží, než ako na dôvod na paniku, sústrediť sa skôr na úlohu než na pocity, budovať vzťahy tak, aby vás ľudia podržali v čase, keď zažívate stres, nedomnievať sa, že váš stres bude trvať večne, neobávať sa o veci, ktoré sú mimo vašu kontrolu, netráviť čas s ľuďmi, ktorí sú negatívni.