Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Absencia v práci
24. 8. 2017
Pracovná disciplína je kategóriou, ktorá ovplyvňuje pracovný pomer a jeho trvanie. Samotné pracovné právo ako Zákonník práce, ako jeho hlavný právny predpis, výslovne stanovujú, popri iných povinnostiach vyplývajúcich z pracovného pomeru pre zamestnanca, povinnosť dodržiavať pracovnú disciplínu.
Zákonník práce rozlišuje medzi závažným porušením pracovnej disciplíny a menej závažným porušovaním pracovnej disciplíny. Rozdiel medzi závažným porušením pracovnej disciplíny a menej závažným porušovaním pracovnej disciplíny by mal byť v Pracovnom poriadku zakomponovaný predovšetkým v súvislosti s intenzitou jej porušenia, poprípade s väzbou na vzniknuté dôsledky. Pri možnosti výpovede z dôvodu porušenia pracovnej disciplíny sa neospravedlnená absencia v práci spravidla považuje ako opakované konanie zamestnanca, nie jednorazové. Za zavinenú neospravedlnenú absenciu nie je však možné považovať nenastúpenie zamestnanca do práce z dôvodu prekážky v práci ustanovenej ZP, i keď zamestnávateľovi nebola táto skutočnosť oznámená a zamestnanec nepožiadal o pracovné voľno s náhradou alebo bez náhrady mzdy.
V dôsledku neospravedlnenej absencie v práci považovanej v zmysle pracovného poriadku zamestnávateľa za menej závažné porušenie pracovnej disciplíny však možno dať zamestnancovi výpoveď len za predpokladu, že bol v posledných šiestich mesiacoch v súvislosti s takýmto porušením pracovnej disciplíny písomne upozornený na možnosť výpovede. Toto písomné upozornenie sa však musí týkať porušenia pracovnej disciplíny z dôvodu neospravedlnenej neprítomnosti v práci a vychádzať zo skutočnosti, že došlo k nemu v súvislosti s porušením pracovnej disciplíny. Pre porušenie pracovnej disciplíny z dôvodu neospravedlnenej absencie v práci môže dať zamestnávateľ zamestnancovi výpoveď iba v lehote dvoch mesiacov odo dňa, keď sa o dôvode výpovede dozvedel, a pre porušenie pracovnej disciplíny z dôvodu neospravedlnenej absencie v práci v cudzine aj do dvoch mesiacov po jeho návrate z cudziny, najneskôr vždy do jedného roka odo dňa, keď dôvod výpovede vznikol.
Cudzinci na území SR
20. 7. 2017
Štátnemu príslušníkovi tretej krajiny môže byť udelené národné vízum od 1. 9. 2017, ak
a) je to potrebné v súvislosti s udelením pobytu v Slovenskej republike,
b) je starší ako 15 rokov a je prijatý na jazykové vzdelávanie na jazykovej škole v rozsahu najmenej 25 vyučovacích hodín týždenne,
c) je to potrebné na plnenie záväzkov Slovenskej republiky vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv, alebo
d) je to v záujme Slovenskej republiky.
Národné vízum sa udeľuje na pobyt dlhší ako tri mesiace, najviac na jeden rok. Národné vízum môže byť udelené na 90 dní, ak ide o udelenie národného víza podľa odseku 1 písm. a), na dĺžku jazykového vzdelávania na jazykovej škole, najviac do 31. júla príslušného školského roka, na nevyhnutný čas, ak ide o udelenie národného víza podľa odseku 2.
Novela zákona o financovaní škôl
17. 7. 2017
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení.
Zmenou v zákone dôjde k úprave koeficientu kvalifikačnej štruktúry tak, aby zohľadňoval aj prax pedagogických zamestnancov, poskytovanie finančných prostriedkov na rozvoj škôl a školských zariadení v rámci dotácií a rozvojových projektov. Cieľom celej novely je spravodlivejšie a adresnejšie financovanie, čiastočné zjednodušenie systému, zníženie byrokracie a predchádzanie neúčelnému vynakladaniu finančných prostriedkov. Zmena sa dotkne aj poskytovania príspevku na kurz pohybových aktivít v prírode, či rozdeľovanie podielových daní obciam na stravovanie žiakov základných škôl.
Slovenské lietajúce autá: Zákazníci ich môžu čakať v roku 2020
31. 5. 2017
Prví zákazníci by lietajúce auto Aeromobil 4.0 zo Slovenska mali dostať v roku 2020.
Uviedol to na stretnutí s novinármi spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti Juraj Vaculík.Prvá generácia bude v počte 500 kusov. Zákazníci si automobil môžu objednať už od minulého mesiaca. V apríli sme spustili proces objednávok, záloh, čo je v segmente lietadiel alebo športových aut štandardný postup, pretože sa nejedná o auto zo showroomu. Výroba bude spustená v roku 2019 tak, aby prví zákazníci dostali svoje vozidlá v roku 2020," spresnil Vaculík.
Aeromobil sa podľa Vaculíka bude vyrábať určite na Slovensku. "Slovensko je krajina, kde sa produkuje najviac áut v prepočte na obyvateľa. Je skvelé, že tu máme lokalizovaných kľúčových dodávateľov, s ktorými máme zmluvy," poznamenal. Nie je preto podľa neho problém finálnu sériu vozidla vyrábať na Slovensku, pričom od dodávateľov zo SR bude na Aeromobile použitých viac ako 50 percent komponentov. Doterajšie náklady na vývoj Vaculík neuviedol. "Je to interný údaj," povedal Slovenské lietajúce auto ide do výroby. Záujemcovia si však budú musieť siahnuť poriadne do vrecka Výskumu a vývoju vozidla podľa neho pomohla aj finančná pomoc od vlády SR v celkovej sume 6 miliónov eur. "Podpora nebola malá, bola signifikantná. Aj vďaka nej sme sa dokázali posunúť tak rýchlo do súčasného štádia. Podpora štátu teda veľmi výrazne pomohla," podčiarkol.
Podľa neho sa ukázalo, že poskytnutie štátnej podpory bolo správnym krokom, pretože s vývojom sa na Slovensko podarilo prilákať množstvo veľmi kvalitných ľudí. "Aeromobil je niečo, čo je , globálne v súčasnosti už veľmi známe. Tento typ projektov je všade vo svete kombináciou partnerstva verejných a privátnych financií," dodal Vaculík s tým, že v súčasnosti pracuje vo firme v Bratislave viac ako 40 pracovníkov.