Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
                
                13. 7. 2023
                
                Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
                
                    Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod. 
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické  zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a  pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
                
                
                    
                     
                            
                     
             
            
            
                    
                    
                        Ďalšia rana pre automobilky
                    
                    10. 9. 2021
                    
                    Z áut sa stali počítače na kolesách. Sú prešpikované čipmi a aj samotného šéfa bratislavského Volkswagenu Olivera Grunberga podľa vlastných slov prekvapilo, že sa nachádzajú aj v riadiacej páke. To je však iba zlomok. Bez nich by sme totiž ani neodišli z parkoviska. Starajú sa o manažment pohonu, infotainment, asistenčné systémy a mnohé senzory.
                    
                        A práve polovodiče sú odpoveďou na to, prečo v týchto dňoch môžeme vidieť ťažkopádnu improvizáciu vo Volkswagene a v trnavskom Stellantise či veľkú odstávku v nitrianskom Jaguari Land Rover. Náš najväčší zamestnávateľ pritom tvrdí, že spolu s matkou vo Wolfsburgu ešte len očakávajú vrchol krízy. Súčasné problémy majú podľa vedenia firmy spôsobovať dodávatelia z Taiwanu a Malajzie.
V
                    
                        
                 
                
                
                
                    
                    
                        Dotácie na solárne panely sa minuli za niekoľko hodín
                    
                    8. 9. 2021
                    
                    V projekte Zelená domácnostiam II pribudlo v pondelok takmer 900 nových žiadostí o poukážku na fotovoltické panely.
Rezervovaná je tak celá suma podpory vo výške 1,3 milióna eur, ktorú Slovenská inovačná a energetická agentúra mimoriadne uvoľnila na fotovoltické inštalácie.
                    
                        Registrácia pritom bola spustená až od 15.00 h. Žiadosti o poukážky na slnečné kolektory je možné naďalej podávať. SIEA o tom informovala na svojej internetovej stránke.
„Záujem domácností o poukážky na fotovoltické panely presiahol vyčlenenú sumu aj ďalšie voľné prostriedky, ktoré zostali po nevyužitých poukážkach. Spolu bolo zaregistrovaných takmer 900 nových žiadostí v celkovej hodnote 1,3 milióna eur,“ uviedla SIEA.
Pôvodne agentúra na fotovoltické panely vyčlenila sumu 1,1 milióna eur. Žiadosti o poukážky na slnečné kolektory je možné podávať až do naplnenia zásobníka, v ktorom bola v aktuálnom období vyčlenená suma 1,5 milióna eur.
SIEA informovala o doplnení dodatočných finančných prostriedkov v celkovej výške 5,2 milióna eur na projekt Zelená domácnostiam II v prvej polovici augusta.
V
                    
                        
                 
                
                
                
                   
                    
                        Rakúšania na Orave odmietli milióny od štátu
                    
                    6. 9. 2021
                    
                    Rakúsky dodávateľ Miba bol jednou z prvých lastovičiek na našom trhu, ktorá predpovedala Slovensku štatút automobilovej veľmoci. Na Orave totiž pôsobí už takmer tri desaťročia a zamestnáva približne tisíc pracovníkov, čím sa radí medzi najväčších zamestnávateľov v regióne.
                    
                        Kubínsky závod však v posledných rokoch vysiela zmiešané signály. Pred príchodom krízy ho trápil spomaľujúci automotive segment a nástup elektromobility. Následne prišla korona, keď fabrika oznámila hromadné prepustenie desiatok ľudí a teraz jej do kariet nehrá ani čipová kríza.
Ešte v roku 2016 pritom oznámila zámer vybudovať na Orave novú nástrojáreň obsluhujúcu sesterské fabriky po celom svete. Investícia stála 14,5 milióna eur, mala vytvoriť 160 pracovných miest a podnik mal na ňu čerpať dotáciu vo výške 3,2 milióna eur.
V
                    
                        
                 
                
                
                
                   
                    
                        Heger bude riešiť rast energií
                    
                    25. 8. 2021
                    
                    Avizovaný rast cien plynu a elektrickej energie pre domácnosti a malé firmy chce premiér Eduard Heger riešiť so zástupcami zodpovedných rezortov aj s Úradom pre reguláciu sieťových odvetví.
                    
                        Heger to povedal na utorkovom brífingu ministerstva obrany. Cena elektriny by sa mohla vzhľadom na vývoj cien na komoditných burzách zvýšiť podľa ÚRSO až o 15 percent.
„Analýzy prebiehajú na technickej úrovni, budem mať stretnutie so zástupcami rezortov, ktoré toto majú na starosti, aj so zástupcom ÚRSO,“ uviedol Heger. Na týchto stretnutiach chce premiér vyhodnotiť vstupy, z ktorých sa konečné ceny elektriny a plynu pre spotrebiteľov skladajú a ktoré môže ovplyvniť štát svojou regulačnou politikou.
Okrem samotnej ceny komodity ide napríklad o poplatky distribučným spoločnostiam. U elektriny napríklad o tarifu za prevádzku systému (TPS), z ktorej sa platia zvýšené náklady výrobcom elektriny z obnoviteľných zdrojov, či dotácie na ťažbu uhlia na Hornej Nitre.
V