Čo hovoria dostupné dáta o spoľahlivosti áut s rôznymi typmi pohonov?
27. 3. 2024
Elektromobily či autá s konvenčnými spaľovacími motormi? Alebo radšej hybrid, ktorý je akýmsi prienikom oboch svetov? Diskusie o tom, ktorý pohon je lepší, zelenší a lacnejší na prevádzku, neutíchajú. Čistokrvné elektromobily majú (z pohľadu nulového lokálneho spaľovania uhľovodíka) nižší negatívny dopad na životné prostredie. Na druhej strane je obstarávacia cena, kde hovoria tvrdé čísla „zo života“ jasnou rečou: vozidlá so spaľovacím motorom sú stále o desiatky percent lacnejšie.
Protiargumentom zástancov elektromobility je, že sa treba pozerať na celý životný cyklus auta a návratnosť obstarávacej ceny v rokoch. Prevádzka vozidla jazdiaceho na batériu je vraj lacnejšia, čím sa úplne alebo aspoň čiastočne vykompenzuje vyššia prvotná investícia do drahšieho typu pohonu. Odhliadnuc od cien tankovania a nabíjania sa tieto názory opierajú o fakt, že batériové vozidlá obsahujú menej pohyblivých častí, čo znamená menej prvkov náchylných na opotrebenie.
V nasledujúcom článku sa pozrieme na to, ako je to naozaj s prevádzkovými nákladmi u rôznych typov pohonu, čím sa však čiastočne dotkneme aj environmentálnej stránky. Netreba totiž zabúdať na fakt, že uhlíková stopa elektromobilov ich výrobou nekončí. A to bez ohľadu na to, či ich nabíjate „zelenou“ elektrinou. Taktiež sa pozrieme na problematiku poistiek – či už z pohľadu ich výšky, tak aj samotného krytia škodových udalostí...
S
(Zdroj: aktuality.sk)
J & T má vážny záujem o kúpu Dexia banky
5. 10. 2010
Finančná skupina J & T má vážny záujem o kúpu Dexia banky Slovensko.
Predaj banky v rámci reštrukturalizačného plánu už skôr ohlásila jej materská spoločnosť, francúzsko-belgická skupina Dexia. Do konca októbra 2012 by mal byť oficiálne vyhlásený nový vlastník banky. Dexia banka sa zameriava na poskytovanie služieb pre mestá a obce, podnikateľov či malých klientov.
Najväčšia solárna loď vyplávala
4. 10. 2010
Najväčšia solárna loď na svete minulý pondelok vyplávala z Monaka na cestu okolo sveta.
Katamarán Turanor PlanetSolar, poháňaný výlučne energiou získanou zo slnka, by mal za 140 dní preplávať asi 40 tisíc kilometrov, než sa vráti do Monte Carla. Hlavnou vedeckou úlohou plavby je preskúmať možnosti využitia obnoviteľných zdrojov energie.
Plavidlo je 35 metrov dlhé a 23 metrov široké a prakticky celú jeho hornú palubu pokrývajú solárne panely. Celkom je na lodi 38 tisíc fotovoltaických článkov, ktoré vyrábajú energiu pre elektromotor a tiež nabíjajú akumulátory. Tie vážia 13 ton, čo predstavuje jednu sedminu z hmotnosti celej lode. S plnými batériami vydrží loď tri dni v chode aj bez slnečného svitu.
Dokumenty z STV na Agrofilme 2010
29. 9. 2010
Na 27. ročníku najstaršieho filmového festivalu na Slovensku Agrofilm, ktorý sa začal v Nitre, sú aj dva dokumenty Slovenskej televízie - Príbehy starého lesa Z.Vlacha a Voda čistá ako krištáľ Ľ.Hanáka.
Filmári z 28 krajín sveta prihlásili takmer 150 snímok, odborná porota vybrala do súťaže 58 a do informatívneho premietania ďalších 56 filmov. Najhodnotnejší z nich získa cenu Magna Mater, kolekcia najúspešnejších bude putovať po území celej SR.
Po Utahu sa počas druhohôr preháňali rohaté dinosaury
27. 9. 2010
Fosílie dvoch neznámych druhov rohatých dinosaurov príbuzných so známym Triceratopsom objavili paleontológovia v americkom štáte Utah.
Oba bylinožravé druhy obývali túto oblasť v období kriedy pred 76 miliónmi rokov. Lebka väčšieho z oboch nových druhov, Utahceratops gettyi, meria 2,3 metra a nad tlamou mu z hlavy čnel roh a ďalšie dva mal umiestnené v blízkosti očí, podobne ako dnešné bizóny. Dva metre vysoký a sedem metrov dlhý dinosaurus vážil medzi 3 až 4 tonami.
O niečo menší bol Kosmoceratops richardson, ktorý na dĺžku meral asi päť metrov a vážil 2,5 tony. Bol však vybavený celkom 15 rohmi. Podľa vedcov je to najvyzdobenejší známy dinosaurus.
O funkciu rohov u týchto mohutných zvierat sa stále vedú debaty. Prevláda názor, že mali zastrašiť súpera v bojoch o samice a imponovať potenciálnym partnerkám - podobne ako parožie jeleňov.