Cestná premávka po novom
5. 3. 2024
Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vychádza z aplikačnej praxe, kedy najmä vozidlá integrovaného záchranného systému, ktoré boli doposiaľ konštruované tak, že ich celková hmotnosť nepresahovala 3 500 kg, tak v súčasnosti pri nezmenenom účele taktického využitia pri záchrane životov a ochrane majetku obyvateľstva Slovenskej republiky, celková hmotnosť týchto vozidiel presahuje 3 500 kg, avšak vo väčšine prípadov nepresahuje 4 000 kg.
Legislatívnou zmenou sa upravuje dĺžka povinnej praxe vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel C1, t. j. vozidiel, okrem skupiny D1 alebo D, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 7 500 kg, ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča, z dvojročnej na jednoročnú. Uvedená zmena v presiahnutí celkovej hmotnosti záchranných vozidiel (nie signifikantnej, t. j. do 15 %) vychádza najmä z dvoch faktorov, a síce, jednak z dostupnosti nových prístrojov a nástrojov určených pre záchranu života a zdravia, ako aj taktického a záchranného vybavenia, o ktoré sa v súlade so svetovými trendmi rozširuje vybavenie záchranných vozidiel a doteraz neboli ich súčasťou. Rovnako navýšenie hmotnosti týchto vozidiel súvisí so zavádzaním elektro mobility, a to najmä hybridných systémov pohonu, kedy samotné batériové články predstavujú nemalú časť navýšenia hmotnosti vozidla. Vzhľadom na vyššie uvedené bolo potrebné reagovať zmenou legislatívy, ktorá umožní skrátiť prax vo vedení vozidla novej skupiny, o ktorú si vodič vozidla s právom prednostnej jazdy rozširuje doterajšie vodičské oprávnenia, o jeden rok. V praxi to znamená, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy, ktorý doposiaľ viedol vozidlo s právom prednostnej jazdy s hmotnosťou do 3 500 kg (pričom dvojročná prax pre túto kategóriu ostáva zachovaná), tak po prijatí legislatívnej zmeny a získaní vodičského oprávnenia pre kategóriu vozidiel C1 bude potrebovať jednoročnú prax vo vedení tohto vozidla, aby mohol následne viesť uvedené vozidlo už s použitím zvláštnych zvukových a svetelných výstražných znamení.
K
Trestný zákon – zaobchádzanie s LAHU
17. 9. 2021
Cieľom predkladaného návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov je odstrániť najzávažnejší problém v postihovaní neoprávneného zaobchádzania s látkami s anabolickým alebo iným hormonálnym účinkom (ďalej ako „LAHU“), sprísniť a rozšíriť postihovanie neoprávneného zaobchádzania s LAHU za spáchanie vyššie uvedených trestných činov s cieľom posilniť prevenciu a ochranu obyvateľov pred závažnou trestnou činnosťou.
Zámerom predkladateľa je zníženie doterajšej náročnosti preukazovania trestnej činnosti týkajúcej sa neoprávneného zaobchádzania s LAHU, ktorá pri doterajšom znení ustanovení § 176 Trestného zákona neakceptovateľne komplikovala trestnoprávne postihovanie tejto závažnej trestnej činnosti.
V zmysle ustanovení doterajšieho znenia § 176 Trestného zákona bolo potrebné určiť, v akom rozsahu boli zneužité tieto látky, s ktorými páchateľ neoprávnene zaobchádzal. Bolo preto treba zistiť ich zloženie a následne aj cenu, čo vzhľadom na skutočnosť, že sa jednalo o látky z rôznych presne nezistiteľných zahraničných zdrojov, bolo veľmi komplikované.
Rovnako nedostatočne prísne bolo v doterajšom ustanovení § 176 Trestného zákona ustanovené, že na prekročenie hranice trestnosti bolo v tomto prípade potrebné, aby hodnota LAHU presahovala 2 660 EUR, čo zjavne nedostatočne odzrkadľuje nebezpečenstvo neoprávneného zaobchádzania s LAHU.
Sprísnenie hranice trestnosti protiprávneho konania a postihu za takéto konanie bude mať pozitívny účinok ako z pohľadu individuálnej, tak aj generálnej prevencie pri trestnej činnosti spojenej s neoprávneným zaobchádzaním s LAHU.
Užívanie androgénnych anabolických steroidov predstavuje vysoké riziko ohrozenia zdravia u užívateľov. Alarmujúca je aj skutočnosť, že s užívaním anabolických steroidov sa nespájajú len vrcholoví športovci, ale aj hobby športovci, vrátane mladistvých užívajúcich LAHU s vidinou ľahko a rýchle sa stať silnými a rešpektovanými.
Užívanie LAHU so sebou prináša aj mnohé negatíva, pričom niektoré z nich sú zdravie a život ohrozujúce. Môžu vyvolať také fyzikálne zmeny, ktoré sú už nezvratné. Ovplyvňujú hlavne kardiovaskulárny systém a pečeň, zmeny v metabolizme tukov ako aj zadržiavanie vody v tkanivách. Užívanie LAHU ovplyvňuje aj psychickú stránku užívateľa. Zmeny nálad môžu pôsobiť negatívne, napr. podráždenosť, emočná nestabilita a sklony k násiliu.
Nezanedbateľnou je aj skutočnosť, že neoprávnené zaobchádzanie s LAHU je spojené s ich predajom na „čiernom trhu“ a vytváraním nelegálnych príjmov pre páchateľov tejto trestnej činnosti.
Predkladateľ navrhuje, v súvislosti s vyššie uvedeným účelom, v ním navrhovanom znení zákona upustiť od objektívneho stanovovania rozsahu neoprávneného zaobchádzania s látkami s anabolickým a iným hormonálnym účinkom pre účely Trestného zákona, čím sa upúšťa od určovania hodnoty zaistených látok s anabolickým alebo iným hormonálnym účinkom a spochybniteľného ustanovovania rozsahu podľa súčasného § 176 Trestného zákona.
Naproti tomu bude pre posudzovanie trestnosti činu rozhodujúce množstvo LAHU (určené podľa počtu tabletiek, injekcií, ampuliek alebo podobne nedeliteľných balení prípravku obsahujúceho LAHU). Takéto kritérium posudzovania trestnosti je upravené napríklad aj v ustanoveniach § 288 zákona č. 40/2009 Sb. (Trestný zákon platný a účinný v Českej republike). Predkladateľ je toho názoru, že takéto určovanie je vyhovujúce aj z toho dôvodu, že väčšinou jedna tabletka, injekcia, ampulka predstavuje 1 dávku takejto látky.
Schválením predloženého návrhu zákona by bola zabezpečená účinnejšia prevencia takejto trestnej činnosti a výrazne by sa zlepšili podmienky na odhaľovanie a preukazovanie takejto trestnej činnosti a následné trestanie páchateľov.
K
Ochrana osobných údajov po novom
15. 9. 2021
Cieľom návrhu je efektívna úprava zákona o ochrane osobných údajov v časti, ktorá v súčasnosti predstavuje bariéru pre budovanie významných pietnych pamätníkov symbolizujúcich pamäť nášho národa, vzdávajúcich úctu obetiam, ktorých smrť otriasla našou spoločnosťou a našimi dejinami, či bariéru pre mnohé pietne akcie spojené s uctením si týchto obetí.
Ide najmä o osoby padlé v bojoch za oslobodenie našej krajiny spod jarma nacizmu, obete zápasu za demokraciu na Slovensku, obete holokaustu, zločinov proti ľudskosti či genocídy a príslušníkov bezpečnostných zborov Slovenskej republiky usmrtených pri plnení služobných povinností. Súčasné znenie zákona rovnako bráni i vo vedení virtuálnych cintorínov, archívov či dokumentácie vojnových zločinov.
Cieľom tejto úpravy je i harmonizácia vnútroštátneho normatívneho právneho aktu s právnymi aktmi Európskej únie
Orgány verejnej moci alebo verejnoprávne alebo súkromnoprávne subjekty, ktoré majú záznamy verejného záujmu, by mali byť útvary, ktoré majú podľa práva Únie alebo práva členského štátu zákonnú povinnosť získavať, uchovávať, oceňovať, viesť, opisovať, oznamovať, propagovať a šíriť záznamy trvalej hodnoty pre všeobecný verejný záujem a poskytovať k nim prístup. Členské štáty by okrem toho mali byť oprávnené stanoviť, že osobné údaje možno ďalej spracúvať na účely archivácie, napríklad s cieľom poskytnúť špecifické informácie o politickom správaní počas minulých totalitných štátnych režimov, o genocíde, zločinoch proti ľudskosti, najmä holokauste, alebo vojnových zločinoch.
Slovenská republika zákonom o ochrane osobných údajov využila právo rozšíriť osobnú pôsobnosť Nariadenia aj na ochranu osobných údajov zosnulých osôb, čo však v praxi spôsobuje nemalé ťažkosti v súvislosti s vedením virtuálnych cintorínov, súkromných archívov, dokumentáciou vojnových zločinov (o.i. holokaustu), usporadúvaním podujatí v súvislosti s pripomínaním si vojnových zločinov (napr. čítanie mien umučených, pamätníky s menami padlých a pod.), nakoľko zákon o ochrane osobných údajov v prípade, ak sa na spracúvanie osobných údajov vyžaduje súhlas dotknutej osoby, požaduje súhlas blízkej osoby, ba dokonca všetkých blízkych osôb, čo je neudržateľné, dokonca rozporné s Nariadením, ktoré v odôvodnení ako jeden z mála právnych predpisov spomína pamiatku holokaustu a uvádza aj iné zločiny proti ľudskosti, genocídu a pod.;
Vzhľadom na uvedené je preto postačujúcim, ak Slovenská republika chráni osobné údaje výlučne žijúcich osôb, ako to stanovuje Nariadenie, pričom tým nie je dotknutá ochrana osobnosti zosnulých osôb v zmysle § 15 Občianskeho zákonníka.
K
Budúce zmeny v zákone o odpadoch
15. 9. 2021
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky predložilo do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony z dôvodu riešenia nevyhnutných problémov vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
Konkrétne ide o úpravu v časti súhlasov, kde na základe praktickej aplikácie dochádza k zmene tak, aby reflektovala aktuálnu situáciu. Úpravou príde k zníženiu byrokratického zaťaženia podnikateľského prostredia a teda aj orgánov štátnej správy, ktoré sa budú môcť dôslednejšie venovať kľúčovým bodom zákona o odpadoch. Ďalšiu úpravu na základe praktickej aplikácie si vyžiadala opätovne oblasť rozšírenej zodpovednosti výrobcov. Samotné úpravy sú vyvolané situáciou v tejto oblasti ktorá nastala v prvom štvrťroku 2020. Táto úprava nie je rozsiahla a má zabezpečiť základnú stabilitu systému.
Návrhom zákona sa dopĺňajú aj opatrenia z aktuálneho Programu predchádzania vzniku odpadov na roky 2019-2025 a upresňuje sa aplikácia § 15 zákona o odpadoch. V nadväznosti na rozporové rokovania boli doplnené aj ustanovenia ohľadom posilnenia vynútiteľnosti zabezpečenia primárne materiálového zhodnotenia odpadu z obalov a odpadu z neobalových výrobkov zberovými spoločnosťami.
K
Zmeny vo verejnej výskumnej inštitúcii
13. 9. 2021
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 243/2017 Z. z. o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony zohľadňuje skúsenosti nadobudnuté pri príprave transformácie organizácií Slovenskej akadémie vied na verejné výskumné inštitúcie v roku 2018.
Cieľmi návrhu zákona sú najmä
- zmena zloženia správnej rady (doplnenie členov vymenúvaných zakladateľom),
- zmena zloženia vedeckej rady (doplnenie odborníkov z príbuzných oblastí),
- zmena vedeckej rady z obligatórneho orgánu na fakultatívny,
- doplnenie doktorandov do voličskej základne verejnej výskumnej inštitúcie,
- zmena pri vymenúvaní vedúceho organizačnej zložky (presun pôsobnosti zo zakladateľa na riaditeľa),
- doplnenie možnosti zámeny prioritného majetku (jeho zámena nie je v súčasnosti možná),
- zníženie počtu dokumentov zakladaných do zbierky listín,
- zavedenie vekového obmedzenia zamestnancov verejnej výskumnej inštitúcie obdobne ako pri vysokoškolských učiteľoch, resp. pri pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.
K