Priemyselná výroba v EÚ a eurozóne sa v septembri znížila o dve percentá
15. 11. 2024
V auguste výroba vykázala v EÚ medziročný rast o 0,1 percenta, v eurozóne pokles o 0,1 percenta.
Priemyselná výroba v krajinách EÚ sa v septembri podľa sezónne prepočítaných údajov oproti predchádzajúcemu mesiacu znížila o dve percentá. Vo svojej správe to uviedol štatistický úrad Eurostat. V eurozóne sa výroba znížila rovnako ako v celej EÚ o dve percentá.
V auguste, výroba v celej EÚ podľa upravených údajov medzimesačne stúpla o 1,2 percenta. V krajinách platiacich eurom rast predstavoval 1,5 percenta a v Česku 1,8 percenta.
Na Slovensku sa výkon priemyslu v septembri medzimesačne zvýšil o 1,3 percenta a medziročne o 2,5 percenta. Najviac výroba medzimesačne klesla v Írsku (- 10,7 percenta), Dánsku (- päť percent) a Holandsku (- 2,9 percenta). Najvyšší nárast bol zaznamenaný v Chorvátsku (5,8 percenta), Portugalsku (2,7 percenta) a Slovinsku (1,6 percenta). Z veľkých únijných ekonomík zaznamenalo najväčší pokles Nemecko, kde predstavoval 2,7 percenta. Pokles vykázalo aj Francúzsko a Taliansko.
V medziročnom porovnaní sa výroba v EÚ v septembri znížila o 2,8 percenta a v eurozóne o 2,4 percenta. V Českej republike výroba o 0,9 percenta vzrástla.
V auguste výroba vykázala v EÚ medziročný rast o 0,1 percenta, v eurozóne pokles o 0,1 percenta a v Českej republike rast o 1,5 percenta.
Najviac výroba klesla medziročne v Írsku (- 7,3 percenta), Luxembursku (- 6,3 percenta) a v Maďarsku (- 5,3 percenta). Najvyšší nárast zaznamenalo Dánsko (7,8 percenta), Belgicko (šesť percent) a Litva (3,5 percenta).
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Únia plánovala získať viac peňazí, než reálne dostala
27. 12. 2021
Európska únia získala tento rok na kapitálovom trhu menej peňazí, než pôvodne plánovala, na financovanie programu obnovy po koronakríze. Európska komisia emitovala menší objem dlhopisov, keďže dopyt po platbách z programu obnovy bol slabší, než sa predpokladalo, potvrdila Komisia nemeckej agentúre DPA. Eurokomisia však má dostatok prostriedkov na pokrytie všetkých budúcich platieb, uviedol jej hovorca.
Európska komisia v tomto roku emitovala dlhopisy v celkovom objeme 71 miliárd eur, pričom podľa pôvodného plánu to malo byť až 80 miliárd eur. Tieto dlhopisy sú súčasťou programu obnovy Únie, ktorý má pomôcť vybudovať zelenšiu, digitálnejšiu a odolnejšiu ekonomiku.
Medzi emitovanými dlhopismi boli prvýkrát aj "zelené dlhopisy" (green bonds) v objeme 12 miliárd eur, z ktorých sa majú financovať výhradne klimaticky pozitívne projekty krajín, ktoré sú súčasťou ich národných plánov obnovy, ako sú napríklad výskumné projekty týkajúce sa prechodu na zelenú energiu.
Prostredníctvom zelených dlhopisov by sa mala financovať asi tretina z plánov obnovy.
Program obnovy Európskej únie počíta do roku 2026 s finančnou pomocou pre členské krajiny v celkovom objeme okolo 800 miliárd eur. Tieto peniaze majú pomôcť zvládnuť ekonomické škody spôsobené pandémiou.
Prioritou sú projekty podporujúce prechod k zelenej ekonomike a digitalizácii. Program sa bude financovať prostredníctvom spoločných dlhov, ktoré by sa mali splatiť do roku 2058.
V
Ceny plynu v Európe sú na rekordných číslach
22. 12. 2021
Ceny plynu v Európe dnes vystúpili na rekord po správe, že sa zastavili dodávky ruského plynu do Nemecka prostredníctvom plynovodu Jamal. Cena kľúčového termínového kontraktu na plyn s dodaním v januári vo virtuálnom obchodnom uzle Title Transfer Facility v Holandsku prvýkrát prekročila 170 eur za megawatthodinu.
Okolo 14:00 hodine SEČ vykazovala cena tohto kontraktu oproti pondelku nárast zhruba o 17 percent na 171,45 eura za MWh.
V
Predaj osobných áut v Európskej únii minulý mesiac klesol
20. 12. 2021
Predaj nových osobných áut v Európskej únii v novembri medziročne klesol o 20,5 percenta na 713 346 áut. Vo svojej správe to dnes uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov.
Predaj sa znížil piaty mesiac po sebe a tohtoročný november je najhorším novembrom v histórii záznamov, ktoré siahajú do roku 1993.
V Českej republike bol pokles v novembri oveľa miernejší a od januára do konca novembra už predaj vykazuje medziročný nárast. Netýka sa to ale predaja vozidiel Škoda.
Za prvých 11 mesiacov tohto roku sa predaj nových automobilov v Európskej únii medziročne znížil o 0,04 percenta zhruba na 8,9 milióna.
Do minulého mesiaca silný rast zo začiatku roka vyrovnával pokles predaja spôsobený nedostatkom polovodičov a predaj áut sa do októbra úhrnom zvyšoval.
Tri z najväčších automobilových trhov Európskej únie do novembra stále vykazujú rast – Taliansko o 8,6 percenta, Španielsko o 3,8 percenta a Francúzsko o 2,5 percenta.
Tri z najväčších európskych automobilových trhov zaznamenali v novembri dvojciferné straty, rovnako ako mnoho ostatných trhov.
V Nemecku sa predalo o 31,7 percenta menej vozidiel, v Taliansku o 24,6 percenta a v Španielsku o 12,3 percenta. Viac áut sa v novembri medziročne predalo iba v Bulharsku, Írsku a v Slovinsku.
V Českej republike sa v novembri podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov. predalo medziročne o 7,5 percenta menej nových áut, celkom 16 174. Od januára do konca novembra ale počet registrácií vykazuje rast o 4,4 percenta na 190 668 áut.
V
Na Višňové vyčerpáme alokované eurofondy
17. 12. 2021
Eurofondy, ktoré sú alokované na výstavbu diaľničného úseku D1 s Tunelom Višňové do konca roka 2023, Slovensko vyčerpá. Sú nižšie, ako je zmluvná cena za dielo a Slovenská republika bude musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu.
Vyhlásil to vo štvrtok počas živého vysielania na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal v súvislosti s avizovaným predĺžením výstavby.
Doležal skonštatoval, že už pri podpise zmluvy sa vedelo, že nenávratný finančný príspevok nepokrýva celú cenu dostavby Tunela Višňové.
"My vieme, že budeme musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu," potvrdil s tým, že na dofinancovanie sa ponúka nové programové obdobie či štátny rozpočet.
Zároveň priblížil, že sa chystá arbitráž medzi bývalým zhotoviteľom a Národnou diaľničnou spoločnosťou, kde si obe strany nárokujú isté sumy. Aj výsledok arbitráže podľa ministra zaváži pri riešení dofinancovania. "Pre mňa je dôležité, že stavba beží, že v stavbe sa pokračuje," podotkol.
Podľa jeho slov mal rezort vedomosť o tom, že na primárnom aj sekundárnom ostení sú problémy, ale nepoznali presne ich rozsah.
"Ak by sme mali robiť detailnú diagnostiku my ako obstarávatelia, tak možno ešte súťaž nie je vyhlásená," ozrejmil Doležal.
V