Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Technologickým gigantom hrozia regulácie
23. 8. 2018
Aplikácie a ich distribúcia sú pre IT giganty významnou súčasťou ich celkových tržieb. V súčasnej situácii je možné, že táto časť značne utrpí. Čoraz viac vývojárov sa stavia proti vysokým províziám, ktoré spoločnosti za distribúciu v ich obchodoch požadujú. So sťažnosťami chodia priamo za regulátormi.
Monopolné postavenie spoločností Google a Apple si pritom všíma čoraz viac z nich. Európska únia v poslednom čase dáva technologickým spoločnostiam jasne najavo, že ich správanie už nebude naďalej tolerované. Vidieť to môžeme na rekordnej pokute, ktorú protimonopolný úrad udelil pred mesiacom Googlu. Podobná situácia je aj v Spojených štátoch, kde Apple čelí pokute od najvyššieho súdu za neakceptovateľnú výšku provízie za distribúciu aplikácií. Vývojári sa sťažujú, že monopolné postavenie spoločností spôsobuje, že musia akceptovať ich vysoké ceny len preto, aby sa dostali priamo k zákazníkom.
Rozdiely v platoch od zjednotenia Nemecka stále pretrvávajú
22. 8. 2018
Aj 28 rokov po znovuzjednotení Nemecka majú ľudia v jeho východnej časti výrazne nižšie platy než obyvatelia západu krajiny. Navyše o poznanie dlhšie pracujú. Vyplýva to z dát nemeckého i jednotlivých krajinských štatistických úradov. Ľudia pracujúci v krajinách bývalej Nemeckej demokratickej republiky si podľa dát, ktoré vyhodnocovali poslanci opozičnej frakcie Ľavica, ročne zarobia v priemere 30 172 eur hrubého.
Ich spoluobčania žijúci v krajinách bývalého západného Nemecka sú na tom o takmer päťtisíc eur lepšie - ich priemerný hrubý plat je 35 084 eur. Značný rozdiel pretrváva napriek tomu, že ľudia na východe krajiny - ku ktorému štatistika počíta celý Berlín - pracujú v priemere 1346 hodín ročne, zatiaľ čo obyvatelia západu spolkovej republiky 1279 hodín ročne, teda o 67 menej. Najviac hodín v práci vlani v priemere strávili ľudia žijúci v Durínsku (1371), Sasku-Anhaltsku (1362) a Meklenbursku-Predpomoransku (1353), najmenej naopak obyvatelia Porýnia-Falcka (1255), Sárska (1259) a Severného Porýnia-Vestfálska (1261). S platmi sú na tom v priemere najlepšie ľudia v Hamburgu (40 771 eur), Hesensku (37 832 eur) a Bádensku-Württembersku (36 786 eur). Najnižšie platy majú ľudia žijúci v Meklenbursku-Predpomoransku (27 520 eur), Sasku-Anhaltsku (28 607 eur) a Brandenbursku (28 715 eur).
Grécko opúšťa záchranný program a začína si požičiavať samo
20. 8. 2018
Grécko sa dnes púšťa záchranného lana, ktoré mu poskytli predovšetkým ostatné krajiny platiace eurom, aby sa Gréci kvôli vlastnému hlbokému zadlženiu nezrútili do finančnej priepasti. Atény teraz čakajú prvé neisté kroky na ceste k úplnej opätovnej samostatnosti na trhu s dlhopismi. Urobia tak s ekonomikou, ktorá prešla nekompromisným procesom masívnych úspor a škrtov v štátnych výdavkoch.
Grécko dnes oficiálne opúšťa tretí a zároveň posledný záchranný program. V jeho rámci od veriteľov, prevažne ostatných krajín eurozóny, získalo celkovo 86 miliárd eur. Od dnes sa má krajina sama financovať na medzinárodných dlhopisových trhoch, ako to robia aj iné štáty. Úplne slobodné však Grécko nebude. Do splatenia posledných peňazí zo záchranného úveru, teda do roku 2060, budú krajinu naďalej štvrťročne navštevovať experti, ktorí budú mať za úlohu preveriť, či Atény plnia dohodnuté ciele v oblasti verejných financií. Výška gréckeho dlhu teraz činí 322 miliárd eur, čo je viac ako 180 percent hrubého domáceho produktu. Z toho drvivú väčšinu dlhuje Grécko v rôznej forme ďalšom krajinám eurozóny a zlomok Medzinárodnému menovému fondu. V roku 2012 bol dlh krajiny na úkor strát vlastníkov štátnych dlhopisov znížený o zhruba 107 miliárd eur.
Rast cien v eurozóne zrýchlil na 2,1 percenta
18. 8. 2018
Medziročné tempo rastu spotrebiteľských cien v eurozóne v júli zrýchlilo na 2,1 percenta z júnových dvoch percent. Potvrdila to dnes konečná správa Eurostatu. Miera inflácie je tak predovšetkým vďaka vyšším cenám energií nad dlhodobým inflačným cieľom Európskej centrálnej banky (ECB), ktorá ho stanovila tesne pod dvoma percentami.
V celej Európskej únii predstavovalo medziročné tempo rastu cien 2,2 percenta, bolo tak o jednu desatinu percentuálneho bodu vyššie ako v júni. V deviatich štátoch únie tempo rastu poľavilo, v šiestich zostalo bez zmeny a v 13 sa mierne zvýšilo. Najvyšší rast inflácie v júli vykázalo Estónsko, Lotyšsko a Belgicko, najmenší nárast potom Grécko a Írsko. V rámci eurozóny sa v júli najviac zdvíhali ceny energií, a to o 0,89 percenta. Nasledovali služby, potraviny, alkohol a tabak. Takzvaná jadrová inflácia, ktorá nezahŕňa kolísavé ceny potravín a energií, sa v júli medziročne zvýšila o 1,3 percenta. Potvrdenie rastu inflácie je pre ECB dobrou správou. Centrálna banka totiž oznámila zámer ukončiť v závere tohto roka program nákupov dlhopisov, ktorým sa snažila rast cien v eurozóne podporiť. Na budúci rok potom ECB signalizovala, že by mohla zvýšiť svoju základnú úrokovú sadzbu.