Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Nový zákon o výbere kandidátov na funkciu európskeho prokurátora
27. 9. 2018
Nový právny predpis, ktorý nadobúda účinnosť 1. novembra 2018, stanovuje predpoklady pre výber kandidátov na európskeho prokurátora a európskeho delegovaného prokurátora a upravuje postup orgánov Slovenskej republiky pri výbere slovenských kandidátov na funkciu európskeho prokurátora a európskeho delegovaného prokurátora.
Vzhľadom k tomu, že na pozíciu hlavného európskeho prokurátora a administratívneho riaditeľa budú výberové konania organizované Európskou komisiou, nie je ani jedna z týchto pozícii súčasťou nového zákona.
Nový právny predpis sa odvíja od nariadenia, ktoré je súčasťou komplexnejšej reformy, ktorá má posilniť ochranu finančných záujmov EÚ, a to jednak vytvorením spoločného hmotnoprávneho rámca na trestnoprávnu ochranu. Nariadenie zvýši efektivitu postihovania tejto trestnej činnosti v rámci EÚ najmä v cezhraničných (a teda významnejších) prípadoch.
Európska prokuratúra bude vytvorená ako nedeliteľný orgán Únie, ktorý koná jednotne na základe decentralizovanej štruktúry. Centrálna úroveň je tvorená kolégiom, stálymi komorami, hlavným európskym prokurátorom a jeho zástupcami, európskymi prokurátormi a administratívnym riaditeľom. Decentralizovaná úroveň je vytvorená z európskych delegovaných prokurátorov, ktorí vykonávajú svoju činnosť v ich členskom štáte. Predpokladá sa, že v každom členskom štáte budú pôsobiť najmenej dvaja EDP.
Za činnosť Európskej prokuratúry ako celku bude zodpovedný hlavný európsky prokurátor a jeho dvaja zástupcovia. Európskeho hlavného prokurátora bude menovať spoločne Európsky parlament a Rada EÚ. Dvaja zástupcovia hlavného prokurátora budú zvolení kolégiom z európskych prokurátorov. Činnosť európskych delegovaných prokurátorov v konkrétnych prípadoch budú monitorovať a riadiť tzv. stále komory, ktoré budú zložené z európskych prokurátorov. Právnym zástupcom Európskej prokuratúry na administratívne a rozpočtové účely bude administratívny riaditeľ.
Ochranné známky – novela zákona
26. 9. 2018
Novelou zákona o ochranných známka, ktorá bola schválená dňa 12. 9. 2018, dochádza k novelizácii štyroch zákonov z oblasti priemyselného vlastníctva.
Ťažiskovou časťou je novelizácia zákona o ochranných známkach. Predmetná novela účinná od 14. 1. 2019 zákona zabezpečí prostredníctvom transpozície smernice nielen modernizáciu právneho rámca ochranných známok, ale aj väčšie zblíženie národných systémov členských štátov EÚ a súčasne aj zosúladenie so systémom ochrannej známky EÚ. Cieľom je posilnenie inovácií a hospodárskeho rastu uľahčením prístupu osôb k systémom zápisu ochranných známok v celej EÚ a zvýšením ich efektívnosti z hľadiska nižších nákladov a nižšej miery zložitosti, rýchlejších postupov, väčšej predvídateľnosti a právnej istoty.
Aj v podmienkach národných ochranných známok SR sa predovšetkým otvára klientom úradu priestor pre zápis nových druhov ochranných známok (vrátanie nových možností ich vyjadrenia), posilňujú sa práva majiteľov ochrannej známky a prehlbuje sa zásada poskytovania ochrany len ochranným známkam skutočne používaným relevantným spôsobom. Je potrebné zdôrazniť objektívnu potrebu rovnakého prístupu národných systémov ochranných známok členských štátov EÚ a systému ochrannej známky EÚ k viacerým inštitútom práva ochranných známok, najmä však k druhom ochranných známok, k ich definíciám a k spôsobom ich vyjadrenia, vrátane určenia vybraných formátov súborov a ich špecifikácií pre vyjadrenie konkrétnych druhov ochranných známok. Dosiahnutie uvedeného je zásadným momentom pre interoperabilitu systémov národných úradov EÚ a EUIPO a pre bezproblémové fungovanie rešeršných nástrojov, a teda významným prínosom pre používateľov systémov ochranných známok v rámci EÚ, predvídateľnosť týchto systémov a pre právnu istotu. EUIPO a národné úrady priemyselného vlastníctva členských štátov EÚ deklarovali potrebu a snahu o dosiahnutie harmonizovaného prístupu v tejto oblasti v právne nezáväznom dokumente Spoločné oznámenie o vyjadrení nových druhov ochranných známok.
Porsche už viac nebude vyrábať dieslové aut
25. 9. 2018
Nemecká automobilka Porsche nebude viac vyrábať dieselové vozidlá. Povedal to generálny riaditeľ Oliver Blume v rozhovore pre nemecké noviny Bild am Sonntag.
Hoci spoločnosť ani v súčasnosti nevyrába dieselové modely, Blume vyhlásil, že chce, aby bolo jasné, že už takéto autá v ponuke viac mať nebude. No aj napriek tomu, že nevyrába dieselové autá, emisný škandál materského koncernu Volkswagen (VW) poškodil aj povesť spoločnosti Porsche. VW sa pod tlakom dôkazov na jeseň 2015 priznal, že do dieselových modelov namontoval softvér, ktorý počas testovania maskoval skutočné hodnoty emisií nebezpečných oxidov dusíka. Aj ďalšie nemecké značky čelia podobným obvineniam. "Odteraz nebude žiadny diesel od Porsche," povedal Blume novinám. Namiesto toho sa automobilka sústredí na to, v čom je najlepšia. A to sú výkonné benzínové a hybridné autá. A od roku 2019 aj čisto elektrické vozidlá. Ďalším dôvodom sľubu, že spoločnosť nikdy nevyrobí dieselové auto, je, že sa chce vrátiť k svojim športovým koreňom. V budúcnosti, na rozdiel od minulosti, bude podľa šéfa firmy Porsche viac "Porsche", čo znamená, že sa zameria na výkon a efektivitu. Blume dodal, že automobilka bude aj naďalej poskytovať službu pre dieselové modely Porsche, ktoré už jazdia po cestách. Emisný škandál zanechal nielen "škvrnu" na povesti nemeckých automobiliek, ale tiež inšpiroval niektoré mestá, aby zakázali naftovým autám vjazd do ulíc. Nemecká vláda sa tiež zaoberá myšlienkou, že bude vyžadovať úpravu starších dieselových vozidiel, aby znížili produkciu škodlivých emisií.
Zmena v našich peňaženkách: Ukázali nové eurobankovky
24. 9. 2018
Európska centrálna banka (ECB) predstavila dve nové bankovky. 100-eurovú a 200-eurovú. Platiť nimi začneme od 28. mája budúceho roka. Tieto bankovky obsahujú nové, inovatívne ochranné prvky.
Podobne ako ostatné nominálne hodnoty, aj tieto nové bankovky sa budú dať jednoducho overiť „hmatom, pohľadom a naklonením“. Informuje o tom Európska centrálna banka. V hornej časti strieborného prúžka sa v satelitnom holograme zobrazujú drobné znaky €. Pohybujú sa okolo čísla nominálnej hodnoty. Pod priamym svetlom sú tieto znaky zreteľnejšie. Prúžok na nich zobrazuje aj portrét Európy, architektonický motív a veľký znak eura. Na nových bankovkách sa nachádza aj zdokonalené smaragdové číslo. Je súčasťou všetkých ostatných bankoviek série Európa, ale v tejto zdokonalenej verzii sa vo vnútri čísla zobrazujú aj znaky €. Bankovky 100 € a 200 € sa oproti starým bankovkám 100 € a 200 € odlišujú veľkosťou. Majú rovnakú výšku ako bankovka 50 €. Ich dĺžka však zostáva nezmenená. Platí, že čím dlhšia bankovka, tým vyššia jej hodnota.