Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Európa bojuje s drahými bytmi
3. 6. 2019
Európa bojuje s bytovou krízou a jej metropoly navrhujú riešenie od vyvlastňovania až po obmedzenie Airbnb. Ceny bytov v európskych veľkomestách totiž stúpajú na historické maximá a ťahajú so sebou výšky nájmov. Bývanie je tak stále menej dostupné.
"Ide o jednu z najväčších obáv ľudí naprieč Európou, s ktorými hovorím," uviedol na Twitteri sociálnodemokratický kandidát na predsedu Európskej komisie Frans Timmermans. Dôvody krízy sa naprieč európskymi mestami líšia, napriek tomu možno pozorovať dva výrazné spoločné menovatele - ekonomický boom po kríze z roku 2008 a intenzívny turizmus spojený s obľúbenosťou platforiem typu Airbnb. S bytovú krízou sa potýka aj česká metropola Praha, ktorej nové vedenie označilo riešenie problému za prioritu. Pražská koalícia navrhuje napríklad daňové zľavy pre ľudí, ktorí byty prenajímajú. Vedenie mesta chce tiež zrýchliť dĺžku stavebných konaní, odblokovať takzvané brownfieldy alebo podporiť družstevnú výstavbu. Na západ od Česka sa však objavujú aj oveľa radikálnejšie riešenia.
V Británii sa rúca autopriemysel
31. 5. 2019
Výroba osobných áut v Británii sa minulý mesiac prepadla najviac od globálnej finančnej krízy, pretože továrne obmedzili produkciu kvôli očakávanému odchodu Británie z Európskej únie, ktorý sa nakoniec nekonal. Celková výroba klesla o 44,5 percenta na 70 971 vozidiel. Pokles bol najvyšší od roku 2009, kedy Británia mierila do recesie. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes zverejnil zväz výrobcov a predajcov áut SMMT.
Podľa britského spravodajského portálu Guardian zaznamenali výrazný pokles automobilky Jaguar Land Rover, BMW a Peugeot. Automobilky minulý mesiac uzavreli svoje výrobné závody, aby sa vyhli riziku narušenia dodávateľského reťazca v prípade chaotického brexitu bez dohody 29. marca, čo bol pôvodný termín odchodu Británie z EÚ. Termín brexitu bol nakoniec posunutý na 31. októbra, avšak rozhodnutie prišlo neskoro na to, aby automobilky mohli zmeniť svoje pôvodné plány. To podľa SMMT spôsobilo zrútenie výroby. Pokles potom zhoršilo ešte globálne obchodné napätie. Generálny riaditeľ SMMT Mike Hawes vo vyhlásení uviedol, že čísla ukazujú, aký obrovský dopad už mala neistota okolo brexitu na automobilový priemysel, a to ako na podniky tak na zamestnancov. Dlhodobá neistota už podľa neho spôsobila obrovské škody a strach z odchodu z európskeho bloku bez dohody, ktorý zabrzdil celý proces, spôsobil zastavenie investícií, stratu pracovných miest a ohrozuje povesť krajiny.
Spor medzi Rímom a Bruselom sa vyostruje
29. 5. 2019
Náklady na obsluhu talianskeho dlhu v utorok výrazne stúpli druhý deň po sebe. Dôvodom je spor Ríma s Európskou komisiou (EK) pre vysoký deficit. Taliansky vicepremiér Matteo Salvini opäť konfrontačne zareagoval na správy, že EK chce začať konanie proti Taliansku. Salvini uviedol, že Európska únia (EÚ) môže Taliansko pokutovať sumou tri miliardy eur za vysoký dlh a štrukturálny deficit.
Dodal, že použije všetku svoju energiu, aby tomu zabránil. Jeho politické postavenie sa doma posilnilo po eurovoľbách, v ktorých jeho strana Liga vyhrala so ziskom 34,3 percenta. Výnosy talianskych vládnych dlhopisov v utorok vzrástli o 7 až 10 bázických bodov, pričom výnosy 10-ročných dlhopisov sa dostali na 1-týždňové maximum 2,726 percenta. Už v pondelok ich výnosy stúpli o 11 bodov. Náklady na obsluhu talianskeho dlhu zaznamenali v tomto roku najprudší dvojdňový nárast.
Mayová pre brexitový pat končí
27. 5. 2019
Britská premiérka Theresa Mayová 7. júna skončí ako vodkyňa britských konzervatívcov. V čele vlády zostane, kým jej strana nenájde nového lídra, ktorý zároveň povedie kabinet. Mayová odchádza hlavne preto, že sa jej nepodarilo vyviesť Britániu z Európskej únie, čo žiadala väčšina voličov v referende v roku 2016.
„Teraz je mi jasné, že v najlepšom záujme krajiny bude, aby v tejto snahe pokračoval nový premiér,“ povedala Mayová, ktorej sa v Dolnej snemovni trikrát nepodarilo presadiť dohodu o brexite pripravenú britskými a únijnými vyjednávačmi. „Robila som všetko pre to, aby som poslancov presvedčila, aby dohodu podporili. Bohužiaľ sa mi to nepodarilo,“ uviedla končiaca premiérka.