Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Kia Motors klesol zisk o takmer 60 percent
27. 4. 2020
Juhokórejská automobilka Kia Motors oznámila za prvý štvrťrok pokles čistého zisku takmer o 60 percent. Spoločnosť zároveň uviedla, že za druhý kvartál počíta v dôsledku pandémie nového koronavírusu ešte s výraznejším poklesom.
Kia v piatok informovala, že za tri mesiace do konca marca zaznamenala čistý zisk 266 miliárd wonov (200,48 milióna eur), čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka znamená pokles o 59 percent. Zisk pred zdanením dosiahol 282 miliárd wonov, čo predstavuje pokles o 70,2 percenta. Klesol aj prevádzkový zisk, a to o 25,2 percenta takmer na 445 miliárd wonov. Bez započítania mimoriadnych položiek však prevádzkový zisk vzrástol o 42,3 percenta. Za výrazným poklesom zisku by mohli byť podľa portálu The Korea Herald náklady spojené so mzdovou dohodou s odbormi. Tržby totiž vzrástli približne o 17 percent na 14,57 bilióna wonov. Pod rast sa podpísali priaznivé kurzové vplyvy a rast predaja SUV, ako Telluride a Seltos, na americkom a indickom trhu. Napríklad predaj v USA sa zvýšil o 8,9 percenta. Celkovo však objem predaja na zahraničných trhoch klesol, a to o 2,6 percenta. Naopak, na domácom trhu predala firma v 1. kvartáli o 1,1 percenta viac áut.
Lídri EÚ chcú spoločný balík na záchranu ekonomík
24. 4. 2020
Prezidenti a premiéri krajín Európskej únie dnes poverili Európsku komisiu prípravou plánu na oživenie ekonomík, ktorý by mal poskytnúť potrebnú podporu krajinám a hospodárskym odvetviam zasiahnutým koronavírusovou krízou.
Po už štvrtej videokonferencii únijných lídrov to oznámil predseda Európskej rady Charles Michel. Na parametroch chystaného fondu oživenie sa však politici najmä kvôli rôznemu pohľadu na spoločný dlh nezhodli. Podľa Michela naproti tomu podporili skôr navrhnuté stimuly vo výške 540 miliárd eur, ktoré by mali krajiny začať využívať od júna. Politickí vodcovia tiež súhlasili s plánom EK na koordinované uvoľňovanie reštrikcií prijatých kvôli šíreniu pandémie.
Nemecká ekonomika je v hlbokej recesii
22. 4. 2020
Nemecká ekonomika sa nachádza v hlbokej recesii a s rýchlym zotavením sa počítať nedá. Uviedla to v najnovšej správe nemecká centrálna banka, ktorá očakáva, že obmedzenia určené na zmiernenie šírenia nového koronavírusu zostanú v platnosti ešte nejaký čas.
Ekonomická aktivita v Nemecku sa prakticky zastavila po tom, ako vláda od polovice marca pristúpila k rozsiahlym opatreniam na obmedzenie šírenia nového koronavírusu. Aj keď v súčasnosti sa v Nemecku diskutuje o postupnom uvoľňovaní niektorých opatrení, podľa Bundesbank kľúčové obmedzenia zostanú aj naďalej v platnosti. "Je možné, že podstatné obmedzenia potrvajú až do obdobia, než bude dostupné medicínske riešenie problému, ako je vakcína. Z tohto dôvodu nepredpokladáme rýchle a výrazné zotavovanie ekonomiky," uviedla Bundesbank.
Inflácia v eurozóne spomalila na polovicu
20. 4. 2020
Inflácia v eurozóne sa v marci spomalila, pričom oproti vývoju v marci minulého roka dosiahla polovičnú úroveň. Informoval o tom v piatok štatistický úrad Európskej únie Eurostat, ktorý zverejnil konečné údaje. Tie potvrdili predbežný odhad z konca minulého mesiaca.
Spotrebiteľské ceny v eurozóne vzrástli v marci medziročne o 0,7 percenta po februárovej miere inflácie na úrovni 1,2 percenta. Na porovnanie, v marci minulého roka dosiahla miera inflácie 1,4 percenta. Čo sa týka širšej Európskej únie, medziročná inflácia dosiahla v marci 1,2 percenta. Aj v tomto prípade sa tempo rastu spotrebiteľských cien spomalilo, keď vo februári vzrástli o 1,6 percenta. O 1,6 percenta sa spotrebiteľské ceny v EÚ zvýšili medziročne aj v marci minulého roka.