Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
                
                13. 5. 2024
                
                Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
                
                    Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni. 
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
                
                
                    
                     
                            
                     
             
            
            
                    
                    
                        Ceny plynu v Európe sú na rekordných číslach
                    
                    22. 12. 2021
                    
                    Ceny plynu v Európe dnes vystúpili na rekord po správe, že sa zastavili dodávky ruského plynu do Nemecka prostredníctvom plynovodu Jamal. Cena kľúčového termínového kontraktu na plyn s dodaním v januári vo virtuálnom obchodnom uzle Title Transfer Facility v Holandsku prvýkrát prekročila 170 eur za megawatthodinu.
                    
                        Okolo 14:00 hodine SEČ vykazovala cena tohto kontraktu oproti pondelku nárast zhruba o 17 percent na 171,45 eura za MWh.
V
                    
                        
                 
                
                
                
                    
                    
                        Predaj osobných áut v Európskej únii minulý mesiac klesol
                    
                    20. 12. 2021
                    
                    Predaj nových osobných áut v Európskej únii v novembri medziročne klesol o 20,5 percenta na 713 346 áut. Vo svojej správe to dnes uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov.
Predaj sa znížil piaty mesiac po sebe a tohtoročný november je najhorším novembrom v histórii záznamov, ktoré siahajú do roku 1993.
V Českej republike bol pokles v novembri oveľa miernejší a od januára do konca novembra už predaj vykazuje medziročný nárast. Netýka sa to ale predaja vozidiel Škoda.
                    
                        Za prvých 11 mesiacov tohto roku sa predaj nových automobilov v Európskej únii medziročne znížil o 0,04 percenta zhruba na 8,9 milióna.
Do minulého mesiaca silný rast zo začiatku roka vyrovnával pokles predaja spôsobený nedostatkom polovodičov a predaj áut sa do októbra úhrnom zvyšoval.
Tri z najväčších automobilových trhov Európskej únie do novembra stále vykazujú rast – Taliansko o 8,6 percenta, Španielsko o 3,8 percenta a Francúzsko o 2,5 percenta.
Tri z najväčších európskych automobilových trhov zaznamenali v novembri dvojciferné straty, rovnako ako mnoho ostatných trhov.
V Nemecku sa predalo o 31,7 percenta menej vozidiel, v Taliansku o 24,6 percenta a v Španielsku o 12,3 percenta. Viac áut sa v novembri medziročne predalo iba v Bulharsku, Írsku a v Slovinsku.
V Českej republike sa v novembri podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov. predalo medziročne o 7,5 percenta menej nových áut, celkom 16 174. Od januára do konca novembra ale počet registrácií vykazuje rast o 4,4 percenta na 190 668 áut.
V
                    
                        
                 
                
                
                
                   
                    
                        Na Višňové vyčerpáme alokované eurofondy
                    
                    17. 12. 2021
                    
                    Eurofondy, ktoré sú alokované na výstavbu diaľničného úseku D1 s Tunelom Višňové do konca roka 2023, Slovensko vyčerpá. Sú nižšie, ako je zmluvná cena za dielo a Slovenská republika bude musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu.
Vyhlásil to vo štvrtok počas živého vysielania na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal v súvislosti s avizovaným predĺžením výstavby.
                    
                        Doležal skonštatoval, že už pri podpise zmluvy sa vedelo, že nenávratný finančný príspevok nepokrýva celú cenu dostavby Tunela Višňové.
"My vieme, že budeme musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu," potvrdil s tým, že na dofinancovanie sa ponúka nové programové obdobie či štátny rozpočet.
Zároveň priblížil, že sa chystá arbitráž medzi bývalým zhotoviteľom a Národnou diaľničnou spoločnosťou, kde si obe strany nárokujú isté sumy. Aj výsledok arbitráže podľa ministra zaváži pri riešení dofinancovania. "Pre mňa je dôležité, že stavba beží, že v stavbe sa pokračuje," podotkol.
Podľa jeho slov mal rezort vedomosť o tom, že na primárnom aj sekundárnom ostení sú problémy, ale nepoznali presne ich rozsah.
"Ak by sme mali robiť detailnú diagnostiku my ako obstarávatelia, tak možno ešte súťaž nie je vyhlásená," ozrejmil Doležal.
V
                    
                        
                 
                
                
                
                   
                    
                        Európske ceny plynu pokračujú v prudkom raste
                    
                    15. 12. 2021
                    
                    Ceny plynu v Európskej únii pokračujú v rýchlom raste aj po tom, čo v pondelok uzavreli na novom rekorde. Dôvodom je neistota týkajúca sa dodávok ruského plynu, ktorá zvyšuje obavy, že energetická kríza sa predĺži až do ďalšej zimy.
                    
                        Geopolitické napätie sa zvyšuje, keďže Rusko hromadí vojenské jednotky na hraniciach s Ukrajinou. K prípadnej invázii by podľa amerických a ukrajinských tajných služieb mohlo prísť počas vrcholu zimy v Európy. To by nielen spôsobilo odloženie spustenia kontroverzného plynovodu Nord Stream 2, ale ohrozilo by to aj ďalšie dodávky v čase, keď je v európskych zásobníkoch málo plynu.
Lídri Európskej únie sa vo štvrtok stretnú na summite, aby riešili aktuálnu situáciu. Budú diskutovať o energetickej kríze, zhoršovaní pandemickej situácie a rusko-ukrajinskej kríze. Európska únia tiež chce stanoviť termín ukončenia dlhodobých kontraktov na dodávky plynu, ktoré preferuje Rusko.
Európa čelila energetickej kríze ešte pred tým, než sa výrazne zvýšilo geopolitické napätie. Dôvodom bolo zotavovanie ekonomík z koronakrízy a prudký nárast dopytu. Navyše, počasie na kontinente sa ochladzuje a európske zásoby plynu sú pre toto obdobie roka rekordne nízke.
V