Európsky parlament a členské krajiny sa zhodli na rozpočte na budúci rok
15. 11. 2023
Únia môže rátať s výdavkami do výšky 142,6 miliardy eur. Rozpočet na bude zameriavať na geopolitické zámery. Vyjednávači Európskeho parlamentu (EP) a členských krajín Európskej únie sa zhodli na rozpočte Únie na rok 2024, informuje TASR podľa správy agentúry APA a vyhlásenia Európskej rady. Na základe dohody môže únia rátať so záväzkami vo výške 189,4 miliardy eur a s výdavkami do výšky 142,6 miliardy eur.
Štátny tajomník rakúskej vlády Florian Tursky, ktorý sedel za rokovacím stolom za Rakúsko, to označil za „vyváženú strednú cestu medzi šetrnosťou a flexibilitou k nepredvídaným okolnostiam“. Budúcoročný rozpočet sa výrazne zameriava na hlavné politické priority EÚ a reaguje na súčasný zložitý geopolitický kontext, uvádza sa na webovej stránke Európskej rady. V rámci výdavkových stropov súčasného viacročného finančného rámca na roky 2021 – 2027 zostalo k dispozícii 360 miliónov EUR, čo EÚ umožňuje reagovať na nepredvídateľné potreby, dodáva Rada. Európsky parlament a Európska rada majú teraz niekoľko dní na formálne prijatie dohody, ku ktorej dospeli. Očakáva sa, že Rada ju prijme 20. novembra. Prijatie rozpočtu na nasledujúci rok si v rámci Európskej rady vyžaduje kvalifikovanú väčšinu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Europarlament bude hlasovať o nových pravidlách pre vodičov kamiónov
4. 7. 2018
Európski poslanci dnes budú hlasovať o tom, či majú byť vodiči kamiónov vyňatí zo všeobecných unijných pravidiel pre vysielanie pracovníkov, teda o tom, či sa na nich má alebo nemá vzťahovať princíp rovnakého platu za rovnakú prácu na rovnakom mieste.
Téma odmeňovania vodičov Európsku úniu rozdeľuje. Západné štáty sa bránia lacnej pracovnej sile z krajín strednej a východnej Európy, tie naopak kritizujú údajný západnej protekcionizmus. Dopravný výbor Európskeho parlamentu v júni odhlasoval kompromis. Stanovil okrem iného výnimku pre medzinárodnú cestnú dopravu, ktorá mala byť z pravidiel pre vysielanie pracovníkov do zahraničia vyňatá. Túto dohodu však europoslanci odmietli na júnovej plenárnej schôdzi. Potom prišli s množstvom pozmeňovacích návrhov. Dnes budú hlasovať o stanovisku parlamentu pred ďalším rokovaniam s členskými štátmi a Európskou komisiou. Vyjadria sa aj k ďalším súvisiacim témam, akou je napríklad doba odpočinku vodičov.
Gazprom chce do Európy vyviezť tento rok rekordný objem plynu
2. 7. 2018
Ruský plynárenský koncern Gazprom očakáva, že tento rok vyvezie do Európy nové rekordné množstvo plynu. Uviedol to v závere týždňa šéf spoločnosti Alexej Miller, ktorý zároveň dal najavo, že dovoz skvapalneného zemného plynu (LNG) z USA nepredstavuje pre Gazprom veľkú konkurenciu.
Miller uviedol, že vývoz ruského plynu do Európy a Turecka by mohol tento rok presiahnuť 205 miliárd kubických metrov (m3). V minulom roku vyviezol Gazprom do Európy a Turecka 194,4 miliardy m3, čo bol vtedajší rekord. Očakávaný rekord potvrdil aj zástupca šéfa Gazpromu Alexander Medvedev. "Túto perspektívu nám dáva klesajúca produkcia plynu v európskych krajinách, v ktorých zároveň stúpa dopyt po plyne," povedal Medvedev. Ako dodal, Gazprom má potrebnú kapacitu na zabezpečenie dodávok do Európy v takom objeme, v akom ich Európa potrebuje. Podľa niektorých analytikov by pozíciu Gazpromu na európskom trhu mohli narušiť dodávky LNG zo Spojených štátov, ktoré prvý náklad LNG dodali do Európy v minulom roku. Niektoré krajiny, medzi nimi Litva a Poľsko, začali v poslednom období znižovať svoju závislosť od ruského plynu práve prostredníctvom dovozu LNG zo Spojených štátov.
Lídri Únie dosiahli významnú dohodu o migrácii
29. 6. 2018
Lídri EÚ dosiahli v piatok na summite v Bruseli dôležitú dohodu o migrácii. Informovala o tom agentúra DPA s odvolaním sa na vyhlásenie predsedu Európskej rady (ER) Donalda Tuska zverejnené na Twitteri.
Na základe návrhu dohody, ku ktorému lídri EÚ po celonočnom rokovaní dospeli, umožnia jednotlivé členské štáty Únie na dobrovoľnej báze zriaďovať na svojom území centrá pre prijímanie migrantov. Francúzsky prezident Emmanuel Macron označil podľa spravodajskej televízie Sky News dohodu za "dobrú správu". V podobnom duchu komentovala dosiahnutie dohody aj nemecká kancelárka Angela Merkelová, ktorá však zároveň pripomenula, že medzi členskými štátmi EÚ stále vládnu v otázke migrácie veľké názorové rozdiely. "Po intenzívnej diskusii na nanajvýš náročnú tému, ktorou je pre EÚ migrácia, je dobrým signálom, že sme sa zhodli na spoločnom znení (dohody)," povedala po 12 hodín trvajúcich rokovaniach Merkelová. "Sme spokojní," povedal taliansky premiér Conte novinárom po skončení deväťhodinových rokovaní v Bruseli. "Bolo to dlhé vyjednávanie, ale oddnes Taliansko už nie je osamotené," dodal. Taliansky premiér spomenul body dohody vrátane možnosti zriadenia centier pre migrantov v krajinách EÚ, zameraných na rozhodovanie o žiadostiach o azyl. Zároveň však vyhlásil, že sa Taliansko doposiaľ nerozhodlo, či bude mať takéto zariadenia na svojom území.
Investície automobiliek v Británii klesli
27. 6. 2018
Kvôli neistote spojenej s odchodom Británie z Európskej únie sa investície automobilového priemyslu v Británii v tohtoročnom prvom polroku znížili na polovicu. Uviedol to dnes britský Zväz výrobcov a predajcov automobilov (SMMT).
Kým vlani automobilky za prvých šesť mesiacov investovali 647,4 milióna libier, tento rok len 347,3 milióna libier. Brexitové plány premiérky Mayovovej týkajúce sa obchodu pritom zväz označil za nereálne. Šéf zväzu Mike Hawes stanici BBC povedal, že sektor potrebuje mať jasno. Žiada tiež, aby Británia zostala v colnej únii. Scenár, keď krajina colnú úniu opustí bez toho, aby mala uzatvorenú preferenčnú obchodnú dohodu, je tou horšou z predpokladaných možností. Na otázku, čo by sa stalo, keby Británia s EÚ neuzavrela dohodu do konca roka, Hawes odpovedal, že by to nebol okamžitý koniec, ale že by išlo skôr o smrť kvôli "tisíckam menších uhryznutí". "Konkurencieschopnosť Británie sa postupne zhoršuje, takže je oveľa ťažšie prilákať investície. A investície sú tým, vďaka čomu sektor takú konkurenčnú schopnosť má," povedal. V stávke je budúcnosť jedného z mála britských úspechov v oblasti výroby od 80. rokov: automobilový priemysel zamestnáva vyše 800 tisíc ľudí a vytvára obrat okolo 83 miliárd libier ročne.