EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru
18. 7. 2024
Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava.
Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Rusi zakázali dovoz živej hydiny a vajec zo štyroch krajín EÚ
16. 2. 2017
Ruské federálne veterinárne orgány zakázali oddnes dovoz živej hydiny a vajec z viacerých regiónov štyroch členských štátov Európskej únie, a to Slovenska, ako aj Grécka, Poľska a Talianska. Dôvodom je výskyt vtáčej chrípky.
Už pred týždňom informoval Rosseľchoznadzor o dočasnom zákaze importu hydinového mäsa a všetkých výrobkov, pri ktorých sa využíva, z Bulharska, Česka, Francúzska, Grécka, Holandska, Chorvátska, Maďarska, Nemecka, Poľska, Rakúska, Rumunska, Slovenska, Švédska, Talianska a Veľkej Británie.
Informovala o tom tlačová agentúra TASS. Vtáčia chrípka sa podľa skorších informácií ruských médií nevyhla ani tamojším chovateľom, v okolí Astrachánu museli od začiatku decembra utratiť asi 600.000 sliepok, na istej morčacej farme preukázali prítomnosť vírusu ochorenia v Rostovskej oblasti. Experti však rátajú s výskytom ochorenia aj na anektovanom Kryme či na Kaukaze.
zdroj: hnonline.sk
Únia je bližšie k voľnému obchodu s Kanadou
16. 2. 2017
Európsky parlament (EP) dnes ratifikoval Komplexnú hospodársku a obchodnú dohodu s Kanadou, známu pod skratkou CETA. Otvoril tým cestu k predbežnému uplatňovaniu dohody už od marca. Za dohodu zahlasovalo 408 europoslancov, proti bolo 254.
Proti CETA dnes pred budovou EP protestovali desiatky ľudí. Umiernení protestujúci sa dostali aj dovnútra budovy europarlamentu. Dohoda CETA odstraňuje väčšinu ciel medzi EÚ a Kanadou s výnimkou verejných a audiovizuálnych služieb, dopravy a niekoľkých poľnohospodárskych produktov. Zjednocuje štandardy a prináša aj obojstranné uznávanie certifikátov celej palety výrobkov, vrátane potravín, hračiek i elektroniky. Uľahčuje pohyb pracovných síl, tovar a služieb medzi oboma celkami. CETA vojde definitívne do platnosti po ratifikácii v 38 národných a regionálnych parlamentoch členských štátov EÚ. Dohoda sa netýka verejných služieb - napríklad zdravotníctva, vzdelávania či dodávok vody. Členské štáty sa môžu rozhodnúť, či budú udržiavať svoje verejné monopoly, alebo tieto služby sprivatizujú. Viac ako päť rokov rokovaní sa ocitlo v stávke vlani, keď Valónsko pohrozilo, že CETA pre viaceré výhrady nepodpíše. EK a Kanade sa nakoniec podarilo ústupkami a vysvetleniami Valónov presvedčiť a kanadský premiér Justin Trudeau a predseda Európskej rady Donald Tusk dohodu slávnostne podpísali vlani v októbri.
zdroj: hnonline.sk
Novým biznisom za miliardy je vietor
14. 2. 2017
Členské štáty vlani preinvestovali do výstavby nových veterných elektrární 27,5 miliardy eur.
Každý druhý energetický projekt, ktorý sa minulý rok v Únii postavil, bol na báze veternej energie. Podpísal sa pod to najmä masívny nárast investícií v piatich členských krajinách, ktoré rovnako hlásia svoj osobný rekord. Ide napríklad o Francúzsko či Holandsko. Potvrdzuje to najnovšia štúdia Európskej asociácie pre veternú energetiku, ktorá združuje najväčších hráčov v sektore. Najväčšou európskou veternou veľmocou však zostávajú Nemci, ktorí majú na novej kapacite veterných elektrární 44-percentný podiel. Najviac síce investovali do veterných turbín vo vnútrozemí, no posilňujú aj more.
zdroj: hnonline.sk
Nemci chcú cudzincom spoplatniť diaľnice
10. 2. 2017
Mýtne pre osobné autá na nemeckých diaľniciach môže byť pre nemecký rozpočet výrazne stratové, ukazuje štúdia spracovaná pre najväčší európsky autoklub ADAC. Nemecko by podľa analýzy, o ktorej informuje denník Die Welt, muselo na systém mýta doplácať stovky miliónov eur ročne.
Minister dopravy Alexander Dobrindt (CSU) si od zavedenia diaľničných poplatkov pre osobné autá sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur. Analýzu jeho úradu už ale spochybnilo niekoľko iných štúdií. Okrem skoršej štúdie pre stranu Zelených tak robí aj aktuálna analýza dopravného experta Ralfa Ratzenberger pre ADAC. Ratzenberger v nej tvrdí, že ministerstvo dopravy očakávané príjmy výrazne nadhodnocuje. Podľa jeho prepočtov bude projekt, ktorý nedávno schválila nemecká vláda, už od zavedenia v roku 2019 stratový. V prvom roku na neho podľa experta Nemecko doplatí 147 miliónov eur, v roku 2023 už 251 miliónov eur. Dôvodom je predovšetkým nastavenie systému, ktorý počíta s tým, že za neho budú de facto platiť len zahraniční vodiči. Vodiči v Nemecku registrovaných áut mýto síce tiež zaplatia, neskôr im ale bude vrátené, pretože sa im zníži daň z motorových vozidiel.
zdroj: hnonline.sk