Česko je chorý muž Európy. Stav krajiny ukazuje krach plánovanej megainvestície
14. 11. 2023
Hospodársky model Českej republiky je zastaraný, krajina je lapená v priemernosti. Na svojom webe to napísal nemecký denník Die Welt, podľa ktorého je skutočne chorým mužom Európy práve Česko. Západný sused Slovenska je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá sa nedokázala zotaviť z ekonomických dopadov pandémie. Česko preto podľa denníka slúži ako varovanie pred tým, čo hrozí aj Nemecku.
Stav českej ekonomiky a jej vyhliadky jasne ukazuje postoj automobilového koncernu Volkswagen, ktorý zatiaľ odložil rozhodnutie o ďalších európskych miestach pre výstavbu obrovskej továrne na batérie do elektromobilov.
Česká republika, ktorá má o takzvanú gigafactory veľký záujem, ponúkala zónu v obci Líně pri Plzni. "Toto rozhodnutie vyvolalo v Česku sklamanie, ale zodpovedá (celkovému) obrazu," napísal Die Welt o projekte, ktorý česká vláda považovala za jeden zo svojich hlavných.
"Po takmer dvoch desaťročiach dobiehania už hospodárstvo mnoho rokov len sotva rastie a ekonómovia varujú, že ekonomika bez zásadných zmien stratí kontakt s ostatnými európskymi krajinami," uviedol denník.
"V skutočnosti je to teraz Česko, kto je skutočne chorým mužom Európy," poznamenal. Termín chorý muž Európy bol dlho spájaný s Nemeckom, ktoré sa v 90. rokoch dlho ekonomicky vyrovnávalo so svojim znovuzjednotením. Toto spojenie v posledných mesiacoch niektoré médiá znovu využili, aby tak poukázali na to, že Nemecku sa teraz v porovnaní s inými štátmi ekonomicky nedarí.
Na predpandemickú úroveň sa Česko podľa ekonómov Medzinárodného menového fondu tento rok nedostane. Odborníci navyše aj na nadchádzajúci rok predpovedajú Česku slabý hospodársky rast. Die Welt vypočítava niekoľko faktorov, ktoré možno pripísať na ťarchu slabého zotavenia z pandémie, ako je okrem iného nedostatočne energeticky efektívna výroba českých firiem a tiež príliš skoré zvýšenie úrokových sadzieb Českou národnou bankou, čo zadusilo ekonomiku. "To všetko sú len prechodné faktory. Narážajú však na hospodárstvo, ktoré už roky bojuje so slabým rastom. Neuspokojivý vývoj posledných rokov ich teraz priviedol do centra pozornosti mnohých pozorovateľov," uviedol nemecký denník.
Upozornil tiež, že podľa Hospodárskej komory ČR hrozí Česku pasca stredných príjmov, keď krajina uviazne medzi konkurenciou chudobnejších štátov s nižšími mzdami a vysoko technologicky vyspelými krajinami typu Nemecka.
"Varovanie pred rastovou pascou znie zatiaľ ako dráma, ktorá sa snaží získať pozornosť. Čína, Brazília alebo Albánsko sú ekonomikami so strednými príjmami. Česko naopak hrá inú ligu. V celosvetovom porovnaní je vysoko rozvinutou a bohatou priemyselnou krajinou s príjmom na hlavu, ktorý dosahuje 87 percent priemeru EÚ," napísal Die Welt.
Odborníci ako Kryštof Kruliš z Asociácie pre medzinárodné otázky sú presvedčení, že varovanie je namieste, pretože česká ekonomika je príliš drahá, aby konkurovala krajinám s lacnejšími mzdovými nákladmi, ale ešte nie je dostatočne technologicky vyvinutá, aby udržala krok napríklad s Nemeckom.
Denník poznamenal, že problémy Českej republiky sú veľmi podobné tým, ktorým čelí aj Nemecko. To podľa ekonómov totiž na udržanie prosperity bude potrebovať štrukturálne zmeny vrátane ukončenia podpory priemyselným odvetviam, ktoré nie sú v tejto krajine dlhodobo životaschopné. "Recepty sú v Nemecku rovnaké ako v Česku. Viac peňazí do školstva, do výskumu a vývoja. Menej byrokracie. Investície do strojov, robotov a softvéru, ktorý nahradí chýbajúcu pracovnú silu," uviedol Die Welt. Dodal, že niektorí ekonómovia vidia aj príležitosti, ako je presun výroby z Číny.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Huawei otvorí vo Viedni svoju vlajkovú predajňu v Európe
22. 2. 2019
Čínsky výrobca telekomunikačných zariadení Huawei plánuje v lete vo Viedni otvoriť svoju prvú vlajkovú predajňu smartphonov v Európe. Huawei má podľa svojich údajov na rakúskom trhu so smartphonmi podiel okolo 28 percent, napísala agentúra Reuters.
"Prvý európsky Huawei Flagship Store (vlajkový obchod) bude otvorený vo Viedni. Je to významný strategický krok pre značku Huawei," uviedla spoločnosť v nedávnej tlačovej správe. Firma Huawei je teraz v centre pozornosti kvôli obvineniam zo strany Spojených štátov, že jej zariadenie pre telekomunikačné siete by mohla čínska vláda využívať ku špionáži. Washington sa snaží prinútiť svojich spojencov, aby technológie Huawei vo svojej telekomunikačnej infraštruktúre nepoužívali. Huawei obvinenia ohľadom špionáže odmieta. Viceprezident spoločnosti pre podnikovú komunikáciu Joe Kelly na štvrtkovej tlačovej konferencii vo Viedni uviedol, že firma nikdy nebola žiadnou vládou ani žiadnym úradom požiadaná o čokoľvek, čo by ohrozilo bezpečnosť sietí jej zákazníkov. "Ak o to niekedy budeme požiadaní, odmietneme," dodal. Šéf rakúskych aktivít firmy Pchan Jao vyhlásil, že Huawei je pripravená pomôcť rakúskym operátorom pri výstavbe mobilných sietí piatej generácie (5G).
Európska komisia pohrozila Washingtonu v prípade ciel na autá
20. 2. 2019
Americký obchodný front na Ďalekom východe sa upokojil, a tak sa Washington pohráva s myšlienkou otvoriť ďalší priamo v Európe. Americký prezident Donald Trump má na stole správu ministerstva obchodu o tom, či dovoz európskych áut na americký trh ohrozuje národnú bezpečnosť USA. Čaká sa teda, či z tohto dôvodu Trump uvalí 25-percentnú prirážku na vozidlá z Európskej únie. Vládny dokument z dielne ministerstva obchodu nie je verejný, no americký prezident má na rozhodnutie o uvalení ciel maximálne 90 dní.
Počas posledných 20 rokov ich dovoz na americký trh neustále rástol. Za ten čas klesla zamestnanosť v americkom automotive sektore o 22 percent, a to i napriek rekordným nákupom nových osobných áut. K rozhodnutiu uvaliť clá na autá môže prispieť aj z pohľadu Washingtonu negatívna obchodná bilancia. „Za rok 2017 vyviezla Európa do Ameriky tovar v hodnote 372 miliárd dolárov, opačným smerom však prišiel tovar v hodnote len 249 miliárd,“ upozorňuje Boris Tomčiak zo spoločnosti Finlord.
Česko sa rozhodlo, že si bude diaľnice opravovať samo
18. 2. 2019
Počas nasledujúcich 10 rokov postupne zmiznú z českých diaľnic sypače a pluhy súkromných firiem. Štát sa totiž rozhodol, že ich prácu zastúpi úplne sám a nové mnohomiliónové kontrakty už nebude uzatvárať. Novinka sa týka siete bývalých rýchlostných ciest. Okrem zimnej údržby sa štátni cestári zamerajú na havarijné opravy výtlkov a zvodidiel alebo kosenie trávnatých porastov.
„Riaditeľstvo ciest a diaľnic plánuje zaisťovať všetku údržbu diaľnic vlastnými silami,“ uviedol hovorca štátneho správcu diaľnic Jan Studecký. Pozdĺž bývalých rýchlostných ciest budú vznikať strediská údržby, ktorých správu bude mať na starosti Riaditeľstvo ciest a diaľnic. Dovedna chystá riaditeľstvo výstavbu 20 takýchto stredísk. Tie budú mať na starosti nielen rýchlostné cesty, ktoré sa stali diaľnicami v roku 2016, ale majú vznikať aj pozdĺž novopostavených úsekov diaľnic. Najbližšie výstavbe sú tie v juhočeskom Borku a v meste Přerov, ktoré by mali vzniknúť budúci rok. Výstavba posledného menovaného má vyjsť na vyše deväť miliónov eur.
Z Nemecka prišlo ekonomické varovanie
15. 2. 2019
Medzikvartálne výsledky nemeckej ekonomiky nesršia príliš veľkým optimizmom. Včera vyšli von nové štatistiky, v ktorých jedna z najväčších ekonomík eurozóny napriek nárastu HDP zaostala mierne za očakávaniami. Z aktuálneho vývoja sa ešte nedá hovoriť o priamom dopade na Slovensko, dôležitý bude dlhodobý a strednodobý výhľad vývoja Nemecka.
Dnes sme svedkami mierneho spomalenia nemeckej, ale aj globálnej ekonomiky, čo môže mať za následok nižšiu produktivitu, čiže aj nižšiu výrobu vo veľkých automobilových koncernoch na Slovensku. A tým pádom aj možné obmedzenie prílivu nových pracovných miest. Automobilový sektor je príliš náchylný na zmeny v ekonomike, od ktorých priamo závisí ďalšia spotreba. Spomalenie by pravdepodobne znížilo dopyt po týchto statkoch (v tomto prípade automobiloch) a ponuka sa tomu bude musieť prispôsobiť. Pôvodné očakávania sa pri medzikvartálnych výsledkoch rastu HDP hýbali na úrovni 0,1 percenta, pričom reálne výsledky skončili na nulovej úrovni (0,0). Je to však lepší výsledok ako v predchádzajúcom štvrťroku (-0,2 percenta). Ak by boli zverejnené čísla len o 0,1 percenta nižšie, Nemecko by sa ocitlo v technickej recesii. Euro na tieto správy zareagovalo rýchlym poklesom o 0,30 percenta, no počas dňa časť strát aj vďaka európskym dátam vymazalo. Poklesom zareagoval aj nemecký akciový index DE 30 (DAX).