Česko je chorý muž Európy. Stav krajiny ukazuje krach plánovanej megainvestície
14. 11. 2023
Hospodársky model Českej republiky je zastaraný, krajina je lapená v priemernosti. Na svojom webe to napísal nemecký denník Die Welt, podľa ktorého je skutočne chorým mužom Európy práve Česko. Západný sused Slovenska je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá sa nedokázala zotaviť z ekonomických dopadov pandémie. Česko preto podľa denníka slúži ako varovanie pred tým, čo hrozí aj Nemecku.
Stav českej ekonomiky a jej vyhliadky jasne ukazuje postoj automobilového koncernu Volkswagen, ktorý zatiaľ odložil rozhodnutie o ďalších európskych miestach pre výstavbu obrovskej továrne na batérie do elektromobilov.
Česká republika, ktorá má o takzvanú gigafactory veľký záujem, ponúkala zónu v obci Líně pri Plzni. "Toto rozhodnutie vyvolalo v Česku sklamanie, ale zodpovedá (celkovému) obrazu," napísal Die Welt o projekte, ktorý česká vláda považovala za jeden zo svojich hlavných.
"Po takmer dvoch desaťročiach dobiehania už hospodárstvo mnoho rokov len sotva rastie a ekonómovia varujú, že ekonomika bez zásadných zmien stratí kontakt s ostatnými európskymi krajinami," uviedol denník.
"V skutočnosti je to teraz Česko, kto je skutočne chorým mužom Európy," poznamenal. Termín chorý muž Európy bol dlho spájaný s Nemeckom, ktoré sa v 90. rokoch dlho ekonomicky vyrovnávalo so svojim znovuzjednotením. Toto spojenie v posledných mesiacoch niektoré médiá znovu využili, aby tak poukázali na to, že Nemecku sa teraz v porovnaní s inými štátmi ekonomicky nedarí.
Na predpandemickú úroveň sa Česko podľa ekonómov Medzinárodného menového fondu tento rok nedostane. Odborníci navyše aj na nadchádzajúci rok predpovedajú Česku slabý hospodársky rast. Die Welt vypočítava niekoľko faktorov, ktoré možno pripísať na ťarchu slabého zotavenia z pandémie, ako je okrem iného nedostatočne energeticky efektívna výroba českých firiem a tiež príliš skoré zvýšenie úrokových sadzieb Českou národnou bankou, čo zadusilo ekonomiku. "To všetko sú len prechodné faktory. Narážajú však na hospodárstvo, ktoré už roky bojuje so slabým rastom. Neuspokojivý vývoj posledných rokov ich teraz priviedol do centra pozornosti mnohých pozorovateľov," uviedol nemecký denník.
Upozornil tiež, že podľa Hospodárskej komory ČR hrozí Česku pasca stredných príjmov, keď krajina uviazne medzi konkurenciou chudobnejších štátov s nižšími mzdami a vysoko technologicky vyspelými krajinami typu Nemecka.
"Varovanie pred rastovou pascou znie zatiaľ ako dráma, ktorá sa snaží získať pozornosť. Čína, Brazília alebo Albánsko sú ekonomikami so strednými príjmami. Česko naopak hrá inú ligu. V celosvetovom porovnaní je vysoko rozvinutou a bohatou priemyselnou krajinou s príjmom na hlavu, ktorý dosahuje 87 percent priemeru EÚ," napísal Die Welt.
Odborníci ako Kryštof Kruliš z Asociácie pre medzinárodné otázky sú presvedčení, že varovanie je namieste, pretože česká ekonomika je príliš drahá, aby konkurovala krajinám s lacnejšími mzdovými nákladmi, ale ešte nie je dostatočne technologicky vyvinutá, aby udržala krok napríklad s Nemeckom.
Denník poznamenal, že problémy Českej republiky sú veľmi podobné tým, ktorým čelí aj Nemecko. To podľa ekonómov totiž na udržanie prosperity bude potrebovať štrukturálne zmeny vrátane ukončenia podpory priemyselným odvetviam, ktoré nie sú v tejto krajine dlhodobo životaschopné. "Recepty sú v Nemecku rovnaké ako v Česku. Viac peňazí do školstva, do výskumu a vývoja. Menej byrokracie. Investície do strojov, robotov a softvéru, ktorý nahradí chýbajúcu pracovnú silu," uviedol Die Welt. Dodal, že niektorí ekonómovia vidia aj príležitosti, ako je presun výroby z Číny.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Najviac elektromobilov na svete kúpili Nóri
7. 1. 2020
Predaj elektromobilov v Nórsku vzrástol minulý rok o viac než 30 percent, zásluhou čoho zaznamenala škandinávska krajina rekord - podiel elektrických áut sa na celkovom počte predaných vozidiel v minulom roku podieľal vyše 42 percent. Ukázali to v piatok zverejnené údaje Nórskej federácie pre cestnú dopravu.
Federácia informovala, že predaj elektromobilov vzrástol v Nórsku v roku 2019 o 30,9 percenta, pričom výrazne k tomu prispel dopyt po automobiloch od Tesly. Práve jej Model 3, ktorý sa v krajine predáva od sumy 384 900 nórskych korún (približne 39 113 eur), bol vlani najpredávanejším elektrickým autom v Nórsku. Vysoký rast predaja elektromobilov viedol k tomu, že tieto vozidlá sa na celkovom predaji áut v roku 2019 podieľali 42,4 percenta, čo predstavuje svetový rekord. Tento rok sa očakáva ďalšie zvýšenie podielu, a to až na 60 percent. V roku 2018 predstavovali elektromobily z celkového počtu predaných áut v Nórsku 31,2 percenta. Na porovnanie, v roku 2013 dosahoval ich podiel na celkovom predaji iba 5,5 percenta.
Ukrajina a Rusko podpísali dohodu o tranzite plynu do Európy
2. 1. 2020
Moskva a Kyjev podpísali dnes dohodu o tranzite ruského plynu do Európy cez Ukrajinu. Do platnosti podľa plynárenskej spoločnosti Gazprom dohoda vstúpi ešte dnes a platiť bude päť rokov.
Platnosť súčasnej desaťročnej tranzitnej dohody medzi Ruskom a Ukrajinou vyprší na konci roka. Podpis dohody potvrdil na sociálnych sieťach tiež ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Podľa neho Ukrajina dostane počas nasledujúcich piatich rokov najmenej sedem miliárd dolárov. Už 20. decembra Moskva a Kyjev podpísali protokol o pokračovaní tranzitu ruského plynu do Európy cez Ukrajinu. Zároveň sa dohodli, že urovnajú nároky, ktoré voči sebe vzniesli v súvislosti so spormi okolo plynu. V piatok Gazprom zaplatil Ukrajine 2,9 miliardy dolárov. Kyjev sa zaviazal, že na oplátku stiahne všetky žaloby, o ktorých súdy zatiaľ nerozhodli. Na základe dohody by mala Ukrajina podľa Gazpromu v budúcom roku prepraviť do Európy 65 miliárd metrov kubických ruského plynu, zatiaľ čo teraz je to 90 miliárd ročne.
Zmena kurzu. ECB aj Fed opäť stimulovali
30. 12. 2019
K avizovanému zvyšovaniu úrokov v uplynulom roku nedošlo ani na jednej strane Atlantiku. Globálne menové podmienky sú nastavené najviac prorastovo od roku 2012.
Boj proti chradnúcemu ekonomickému rastu si v uplynulom roku vyžiadal drastické znižovanie ceny peňazí. Menová politika v najväčších svetových ekonomikách bola v závere roka najuvoľnenejšia od vrcholu eurokrízy v lete roku 2012, ukazuje index zostavený Radou pre medzinárodné vzťahy. Inak povedané, veľké centrálne banky, predovšetkým americký Fed a Európska centrálna banka, tak otočili kurz o 180 stupňov.
Talianska vláda je pripravená zachraňovať veľké domáce firmy
27. 12. 2019
Pre talianskeho ministra hospodárstva a financií Roberta Gualtieriho nie sú zásahy štátu na záchranu súkromných firiem tabu. "Štát a súkromné firmy môžu spolupracovať, aby vytvorili efektívnejší trh, ako sa to deje vo všetkých rozvinutých krajinách," povedal v rozhovore pre rímsky denník La Repubblica, ktorý bol zverejnený v utorok.
"Nemáme v úmysle podporovať neefektívne firmy, ale chceme v prípade potreby podporiť investície a inovácie v strategických oblastiach," uviedol Gualtieri. Podľa neho sa aj v prípade privatizácie osvedčil mix štátu a súkromných investorov. Veľké nadnárodné talianske koncerny sú spoločnosti, v ktorých má podiel aj štát. Viacero veľkých talianskych firiem sa v poslednom čase dostalo do problémov, napríklad letecká spoločnosť Alitalia, oceliareň Ilva či neapolský závod Whirlpoolu. Vláda uvažuje o ich zoštátnení, aby zachránila tisíce pracovných miest. Rím nevylučuje ani oživenie holdingu IRI, v ktorom sa pod jednou strechou až do roku 2000 nachádzali štátne podiely vo veľkých firmách. Vláda musela naposledy pomáhať banke Banca popolare di Bari (BPB). Na jej záchranu uvoľnila 900 miliónov eur.