Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca
7. 1. 2025
V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S
Vestník verejného obstarávania sa vydáva už len v elektronickej podobe
8. 1. 2009
Prvé tohtoročné číslo elektronického vestníka vyšlo dnes na webovej stránke www.e-vestnik.sk.
Papierové oznámenia používané vo verejnom obstarávaní bude
Úrad pre verejné obstarávanie prijímať len do 30. júna 2009. Od 1. júla budú
obstarávatelia oznámenia vypracovávať a posielať úradu elektronicky vo formáte
a postupmi, ktoré sú dostupné na webovom sídle publikačného úradu a na webovej
stránke úradu.
Svetové hospodárstvo ohrozuje deflácia
7. 1. 2009
Kým v lete sa centrálne banky obávali vysokého rastu tempa cien, dnes ich trápi opak. Ceny tovarov a služieb klesajú na úkor podnikateľov.
Upozorňujú na to predstavitelia americkej aj európskej centrálnej
banky. Hlboká a dlhodobá recesia svetovej ekonomiky priniesla škodlivé riziká
deflácie.
Deflácia sa prejavila nasledovne:
- Pokles cien tovarov a
služieb
- Zníženie tržieb a zisku
podnikateľov
- Tlak na znižovanie nákladov
- Znižovanie miezd, prípadné
prepúšťanie
- Zníženie dopytu po tovaroch
a službách
Informatizácia samosprávy by mala byť prioritou
7. 1. 2009
Podľa predsedu Združenia miest a obcí Slovenska by zavedenie internetu v obciach malo byť prvoradou povinnosťou štátu. Nevyhnutnosť informatizácie samosprávy je preto aj jednou z priorít ZMOS.
Financovať by sa mala najmä z prostriedkov EU. Bez
informatizácie obcí nie je možný slobodný prístup ich obyvateľov k informáciám.
Pesimisti prehlbujú finančnú krízu. Vyrieši ju zamestnanosť.
7. 1. 2009
Ľudia, ktorí si kvôli finančnej kríze maľujú svoju budúcnosť načierno a presviedčajú o tom aj ostatných, spôsobujú, že väčšina akcií na svete padá ku dnu. Aj tie, ktoré skutočné problémy nezaznamenali. Pokles akcií je iba barometrom zlej nálady.
Podľa
niektorých najúspešnejších podnikateľov
je účinnou zbraňou proti pesimistickým náladám rast zamestnanosti. Práca
meria ľudské pocity presnejšie ako Richterova stupnica zemetrasenie.
Vlády by preto mali podporovať projekty na zvýšenie zamestnanosti a zároveň
nútiť banky, aby firmy chránili pred krachom, aby požičiavali malým a stredne
veľkým podnikom. Keď ľudia pocítia, že získať prácu nie je neprekonateľný
problém, ich optimizmus narastie.
Úspešní svetoví podnikatelia odporúčajú sadnúť si, upokojiť sa a vrátiť sa k
základom podnikania, podstate ponuky a dopytu a odkazom na efektivitu práce.
Treba prestať miešať dohromady cenné papiere, komodity, deriváty i devízy a
prestať počúvať tie "najzaručenejšie" teórie ako rýchlo zarobiť.