Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca
7. 1. 2025
V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S
Pokles výroby na Slovensku
10. 3. 2009
Štatistici taký vysoký pokles priemyselnej výroby na Slovensku, aký bol v januári toho roku, nezaznamenali od roku 1999.
Postihnuté sú všetky odvetvia priemyslu s výnimkou dodávok energií.
Najvýraznejší pokles zaznamenala výroba dopravných prostriedkov. V januári sa výrazne znížila aj stavebná
produkcia.
Rovnaký vývoj dát za priemysel sa očakáva aj vo februári. K čiastočnému
zlepšeniu dopytu môže dôjsť pri automobiloch vďaka šrotovnému.
Pre priemysel je kľúčové, aby sa zlepšila situácia v západnej Európe.
Vládnymi výdavkami sa ekonomika dá krátkodobo povzbudiť, no ich cena v podobe
dlhu bude podľa niektorých analytikov veľká.
Oproti očakávanim analytikov došlo k vyššiemu prepadu stavebnej výroby. To
len potvrdzuje vážnosť situácie, do ktorej sa slovenská ekonomika dostáva.
Rada na prekonanie krízy
9. 3. 2009
Jeden z troch najúspešnejších predajcov 20. storočia, Mexičan Sergio Zyman, radí firmám počas krízy zmeniť marketing.
Ak vo firme stagnuje marketing, stagnuje všetko. Mnohé firmy podcenili
realitu a tešili sa z toho, že umelo rástli. To však nemôže byť donekonečna.
Bohužiaľ, mnohé to zistili až teraz, v čase krízy.
Pravidlo jedna - neuvádzať nové, ale venovať sa starým
Problémom spoločností je, že zvyšujú tlak na
spotrebiteľov, aby kupovali ich výrobky. To je zlé. Firmy pri dnešnej obrovskej
konkurencii na trhu musia nechať slobodnú voľbu na spotrebiteľovi. Musia
sa naučiť ako čeliť rizikám a modernizovať svoje produkty. Nie uvádzať nové,
ale venovať sa starým. To súvisí aj s vnútorným rastom firmy a so základmi, na
ktorých je firma vybudovaná. Zlepšovať treba to, na čo je zákazník zvyknutý a s
čím je spokojný.
Pravidlo dva - mať strategický plán ale
sústavne analyzovať nové možnosti
V súčasnosti má až 30 % firiem nadbytočnú
ponuku. V minulosti prevládajúci trend,
že ponuka bola nižšia ako dopyt, umožňoval dvíhať ceny a vyrábať aj zbytočné produkty. Dnes je to presne
naopak. Ponuka je príliš vysoká, kým dopyt takmer žiadny. To je cena, ktorú
firmy zaplatili za to, že sa koncentrovali na krátkodobé ciele, ktoré im mali
priniesť zisky v krátkom čase.
Pravidlo tri - starý produkt meniť vtedy,
keď nespĺňa svoj účel
V biznise nejde za každú cenu o boj v
kreativite. Nové nápady nemusia vždy
byť tie najlepšie. Minimálne je to vždy finančne náročnejšie ako modernizácia
staršieho produktu. Ak je spotrebiteľ spokojný so zabehnutým produktom, nie je
dôvod meniť ho a uvádzať nový. Meniť produkt treba len v tom prípade, ak by starý nespĺňal svoj
účel. Inovácia v inom prípade nefunguje.
Čo robiť v čase krízy
Premyslieť si ciele a zrealizovať ich skôr,
ako konkurencia. Každá firma si musí urobiť analýzu, pre akú časť trhu sú jej
produkty určené a zamerať sa na to, aby ich na už existujúcom trhu
spotrebitelia kupovali za aktuálnu cenu. To, čo môže firmu v súčasnom období
zničiť, je účasť na novom trhu. Kríza nie je vhodný čas, kedy presviedčať spotrebiteľov,
aby kupovali práve naše produkty a za naše ceny.
Väčšiu šancu na prežitie majú firmy, ktoré sa
orientujú na malé trhy.
Ako pozdvihnúť predaj
Pochopiť, čo zákazníci i koneční spotrebitelia
skutočne chcú a čo skutočne potrebujú. Veľmi dôležité je nejakým spôsobom oddeliť
a odlíšiť sa od ponuky svojich najväčších konkurentov. Keď sa tieto potreby
spoja, stane sa firma pre svojich
spotrebiteľov výnimočná.
Vyhráva ten, kto včas a správne demonštruje
svojim zákazníkom to, ako používať produkty a dokáže ich vo väčšej miere predávať konečným
spotrebiteľom.
Štátna zľava na kúpu nového auta zabrala
9. 3. 2009
Pomoc štátu sa už odzrkadľuje aj v praxi. Odkedy vláda rozhodla o šrotovnom, predajcovia zaznamenali takmer dvestopercentný nárast návštevnosti. V niektorých predajniach si vďaka šrotovnému začali klienti dokonca nové autá už aj objednávať.
Podľa predajcov zatiaľ nie je technicky úplne doriešené
preukazovanie likvidácie starého auta. Obávajú sa, že niektorí kupujúci môžu doklad o zošrotovaní starého auta
sfalšovať, na čo by neskôr doplatil predajca. Dotiahnutie technických detailov
by sa malo uskutočniťzajtra.
Rada pre záujemcov o kúpu nového auta s príspevkom
- overte si, či staré auto spĺňa podmienky
- odhláste staré auto z evidencie
- zájdite s ním do šrotovne a vypýtajte si
doklad o likvidácii
- tento doklad predložte pri kúpe nového auta
- distribútor auto predá za cenu zníženú o 1
000 alebo 2 000 €
- preplatenie 1 000 alebo 1 500 € si bude
distribútor následne nárokovať od štátu
Podmienky, ktoré musí spĺňať auto na
zošrotovanie pre príspevok
- auto bolo vyrobené pred 1. januárom 1999
- auto bolo zaregistrované najneskôr 31.
decembra 2008 na meno žiadateľa o príspevok
- auto sa musí dať identifikovať podľa čísla
karosérie
Príspevok sa vzťahuje na kúpu nových áut, ktoré
- nemajú
najazdených viac ako 6 000 kilometrov
- neboli uvedené do prevádzky pred viac ako
polrokom
- nestoja viac ako 25 000 eur
Flexibilita je jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy
6. 3. 2009
Presviedčajú sa o tom firmy, ktoré posielajú ľudí domov, oznamujú nútené dovolenky, či zaraďujú sa do kolónky bankrot. A to aj napriek tomu, že ich konkurenti si svoju pozíciu obhajujú.
Odpoveď sa nachádza priamo v konkrétnych
firmách. Tie, ktoré sa dokázali prispôsobiť trhu,
súčasné turbulencie prežívajú znateľne
jednoduchšie. Flexibilita je totiž jeden z najdôležitejších výkonných
parametrov firmy.
Prispôsobivosť podniku sa začína pri pozornom sledovaní potrieb zákazníkov. Tí sú
známi svojovou premenlivosťou a zároveň netrpezlivosťou. V súboji o zákazníkov
vyhráva ten, kto je schopný im dodať to, čo chcú, rýchlejšie ako konkurencia.
Zároveň získava lepší cash-flow, pretože skôr dostane peniaze.
Firmy sa neustále predháňajú uvádzaním
noviniek na trhu. Otázkou však je, ako často meniť produktové portfólio. Každý
produkt má svoju životnú krivku - od fázy zrodu, až po fázu zániku. Fáza zániku
je charakteristická tým, že produkt stráca štatút výnimočnosti, robia ho všetci
a za nízke ceny, celá konkurenčná súťaž je tak iba o nákladoch.
Treba zobrať do úvahy, že meniť a inovovať
produkty treba v dostatočnom predstihu pred týmto posledným štádiom.
Flexibilita firmy je podmienená
Podpornými vplyvmi
- neustálym
mapovaním potrieb zákazníkov
- rýchlym a lacným reagovaním na požiadavky
klientov
- diverzifikovaním portfólia služieb a
produktov
- dosiahnutím flexibility logistického a
výrobného reťazca
- schopnosťou kooperácie
- zlepšovaním plánovania
- skracovaním rozhodovacích procesov
- znižovaním administratívnej záťaže a
byrokracie
- schopnosťou reagovať na fluktuáciu v dopyte
- schopnosťou inovovať
Obmedzujúcimi vplyvmi
- investíciami do zariadení, ktorým chýba
"pružnosť"
- výrobou vo veľkých dávkach
- priebehom zákazky cez množstvo procesov, v
ktorých sa nachádza veľa plytvania
- predimenzovanými kapacitami
- vysokými fixnými nákladmi
- nevhodnými technológiami
- zlým nastavením organizačných konceptov
- nedostatkom strategickej flexibility