Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca
7. 1. 2025
V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S
Insolventnými sa v tomto roku môže stať až 900 firiem
3. 7. 2009
Slovensko podľa aktualizovanej prognózy nadnárodnej poisťovacej skupiny Euler Hermes Group v tomto roku čaká 55-percentný nárast insolvenčných konaní. V tomto roku sa do insolvenčného procesu môže dostať až 900 firiem.
Ostatné krajiny z regiónu Visegrádskej štvorky sa pohybujú pod úrovňou
celosvetového indexu, ktorý predpokladá priemerný nárast insolvencií na úrovni
35 %. Slovensko čaká výraznejší nárast najmä z dôvodu mierneho oneskorenia
dopadov krízy, ktorá sa naplno v severnej Amerike a západnej Európe prejavovala
už vlani.
Zvýšená miera rizika insolvencie a druhotnej platobnej neschopnosti
vyplývajúca z hospodárskej krízy zhoršuje situáciu vo väčšine odvetví a
podnikov na Slovensku. Tento vývoj sa odrazil aj zvýšení poistných
sadzieb, v krajných prípadoch dokonca aj zrušení poistnej zmluvy. Aj napriek krízovej situácii však u nás ešte
stále poistné sadzby predstavujú menej ako jedno percento poistenej pohľadávky.
Za pozitívum možno označiť medziročný nárast počtu nahlásených
reštrukturalizácií. Podľa dostupných informácií ich doteraz súdy povolili 14 oproti desiatim za celý
minulý rok. Táto forma ochrany podniku pred veriteľmi je však podmienená
vypracovaním kvalitného reštrukturalizačného plánu.
Vzhľadom na platnú legislatívu, upravujúcu konkurzné a reštrukturalizačné
konania, ide väčšinou o vyhlásenie konkurzu zo strany samotného dlžníka. Zákon
o konkurze a reštrukturalizácii, účinný od roku 2006, totiž postavenie veriteľa, ktorý nemôže dať
dlžníka do konkurzu bez jeho notársky overeného dlhu, zhoršil.
Vlani bolo na Slovensku vyhlásených 266 konkurzov a povolených len 10
reštrukturalizácií. Ďalších 301 konkurzných konaní bolo zastavených pre
nedostatok majetku. Celkový počet 582 insolvenčných konaní dopĺňa 5 oddlžených
firiem.
Firemné mozgy
2. 7. 2009
Najvýkonnejší ľudia vo firme by mali dostávať zodpovedné a náročné úlohy. Potrebujú sa zlepšovať a vyniknúť, preto im treba na to vytvárať podmienky. Firmy by mali využiť príležitosť a vyberať si tých najlepších.
Mnohí z
tých najlepších opúšťajú firmy preto, že tieto k nim pristupujú
nevhodne. Treba si uvedomiť, že práve takíto ľudia majú zásluhu na výsledkoch a
posúvajú firmu dopredu.
Talentovaní môžu pomôcť firmám nielen v
súčasnom stave krízy. Dokázateľná väzba
medzi riadením talentov, výkonnosťou a produktivitou existuje dlhodobe.
Nedostatok talentovaných ľudí obmedzuje firmu
v rôznych a potrebných inováciách a rýchlych reakciách na zmeny. Veľký únik
mozgov špecialisti v riadení ľudských zdrojov predpovedajú zo súkromného
sektora do štátnej správy, v ktorej sa plánujú veľké zákazky a projekty.
Talentovaných a úspešných ľudí je potrebné
vždy oceniť. Za každých okolností a v každej situácii. Ľuďom, ktorí dosiahli
úspech zväčša nechýba zdravé sebavedomie a túžba presadiť sa. Ak talentovaní
ľudia od vedenia firiem nepocítia záujem a ochotu ponúkať im stále nové
príležitosti, privedie ich to k osobnej stagnácii, alebo sa budú chcieť
presadiť niekde inde.
Udržanie kľúčových mozgov vo firmách vyžaduje
prehodnotiť súčasný systém odmeňovania, zhodnotiť, či systém riadenia
pracovného výkonu má skutočne motivačný charakter pre ľudí, či manažéri dokážu
správne nastaviť ciele a rovnako správne ich aj zhodnotiť.
Treba si uvedomiť, že motivácia nemusí
spočívať iba vo finančnom hodnotení. Pretože talentovaní ľudia sa chcú neustále
vzdelávať, treba im zabezpečiť cielené vzdelávanie a rozvojové programy.
Firmy by mali mať pripravené kariérny a
rozvojové plány zamestnancov. Zamestnancom treba dávať najavo, že firma má o
nich záujem aj v budúcnosti. Ľudia potrebujú mať istotu, že sa s nimi počíta ako s aktívnymi členmi
tímu. Tým sa celkovo pozdvihuje morálka vo firme.
Mesačné výpisy o stave účtov nebudú spoplatňované
2. 7. 2009
Mesačné výpisy o stave a o pohyboch na bankových účtoch budú od novembra zadarmo. Návrh zákona o platobných službách im po tomto termíne zákaže vyberať poplatky za tieto výpisy.
Výsledkom legislatívy, vychádzajúcej
z európskeho práva, môže byť zlacnenie služieb či uprednostňovanie
elektronickej komunikácie pred papierovou.
Eurosmernica aj slovenský návrh zákona
umožňujú bankám výpisy zasielať aj inak ako štandardnou poštou. Informácie o
svojich zárobkoch a míňaní sa tak mnohí klienti po novom dozvedia len z internetu.
Zmena sa dotkne predovšetkým tých zákazníkov, ktorí si za výpisy platia nad
rámec balíka služieb. Klient môže bezplatné informácie získať v papierovej
podobe zasielané poštou v rámci predplateného balíka služieb,
v elektronickej podobe prostredníctvom internetbankingu alebo
elektronickou poštou.
Zákazníkom, ktorí nemajú papierovú poštu
predplatenú, hrozí, že ju už
dostávať nebudú. V opačnom prípade by ich totiž finančné domy museli dotovať.
Ak by banky výpisy posielali aj naďalej, tento náklad by museli znášať. Určite sa tomu však banky nevyhnú v prípade zákazníkov, ktorí k internetovej ani
mobilnej komunikácii nemajú prístup. Aj
tých totiž musia informovať každý mesiac.
Podľa Slovenskej bankovej asociácie väčšina klientov dostáva informácie na
mesačnej báze v súlade s novom legislatívou už dnes.
Istrobanku na slovenskom trhu nahradí ČSOB
1. 7. 2009
ČSOB sa od júla stáva právnym nástupcom Istrobanky a nová banka bude na trhu pôsobiť pod jednou značkou, a to ČSOB. Od júla dôjde aj k zmene bankového kódu Istrobanky.
Jej pôvodný kód budú môcť
klienti používať pri dobiehajúcich platbách. Od 1. októbra platby smerujúci na
pôvodný bankový kód nebudú spracované.
Z technických dôvodov sa zmenia aj čísla bežných účtov klientov Istrobanky.
Pôvodné čísla účtov Istrobanky majú totiž inú štruktúru ako účty v ČSOB.
Zaniknú aj niektoré produkty Istrobanky. S
ponukou alternatívnych produktov sú klienti oslovovaní už v tomto čase. Týka sa
to najmä depozitných produktov.
Niektoré produkty Istrobanky zaniknú. Klienti sú v tomto čase už oslovovaní
s ponukou alternatívnych produktov. Ako uviedol generálny riaditeľ Istrobanky
Miroslav Paulen, týka sa to najmä depozitných produktov.
Fúzia bánk sa dotkne aj pracovníkov. Ich celkový stav sa zníži zhruba o 200
ľudí.