Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca
7. 1. 2025
V súvislosti s uzatvorením zdaňovacieho obdobia a otvorením nového zdaňovacieho obdobia má zamestnávateľ a zamestnanec povinnosti, ktoré sú povinný splniť v zákonom ustanovených termínoch.
V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z .z. o správe daní (Daňový poriadok) v znení neskorších predpisov, ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Jednou zo základných povinností daňovníka je vysporiadať si ročné zdaniteľné príjmy, ktoré počas zdaňovacieho obdobia poberal, a vypočítať si ročnú daňovú povinnosť.
Zamestnanec, ktorý mal počas roka 2024 vyplácané zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“ alebo „zákona“), môže vysporiadať svoju daňovú povinnosť „prostredníctvom zamestnávateľa“ a to tak, že najneskôr do 17. februára 2025 ho písomne požiada o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň.
Podať žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň môže však len ten zamestnanec, ktorý počas zdaňovacieho obdobia nepoberal príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 zákona dani z príjmov, pri ktorých uplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona dani z príjmov (t. j. príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou sa rozhodol zahrnúť do úhrnu príjmov a z nich zrazenú daň považovať ako preddavok na daň) a ktorý nie je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 zákona dani z príjmov.
Pri uzatvorení zdaňovacieho obdobia, ktoré je spojené s výpočtom ročnej daňovej povinnosti zamestnancov, má povinnosti aj zamestnávateľ. K týmto povinnostiam patrí doručovanie daňových tlačív zamestnancovi:
• Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch (§ 39 ods. 5 zákona o dani z príjmov),
• Doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní (§ 39 ods. 6 zákona o dani z príjmov),
• Potvrdenie o zaplatení dane (§ 39 ods. 7 zákona o dani z príjmov).
Počnúcom rokom 2020 platí, že zamestnávateľ môže vystaviť a doručiť nižšie uvedené doklady aj elektronickou formou; v platnosti však stále zostáva primárna možnosť doručenia dokumentov v listinnej podobe. Elektronická forma doručovania je možná len po vzájomnej dohode so zamestnancom, pričom pri tejto forme doručenia má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť ochranu osobných údajov (napr. šifrovaním). Doklad, ktorý bude doručený elektronickými prostriedkami, musí obsahovať predtlačený odtlačok pečiatky zamestnávateľa a faksimile podpisu zamestnávateľa, a nemožno ho dodatočne meniť ani upravovať. Vyžaduje sa aj potvrdenie doručenia elektronickej správy, ktoré musí v súlade so zákonom o dani z príjmov obsahovať:
• informáciu o dátume a čase elektronického doručenia dokumentu,
• označenie elektronickej poštovej schránky príjemcu dohodnutej medzi zamestnancom a zamestnávateľom.
S
Microsoft vyrovnáva náskok Google
14. 7. 2009
Gigant Microsoft odpovedal firme Google na konkurenčný produkt Docs. A trvalo mu to len pár dní.
Oznámil, že na serveroch Microsoftu ponúkne počas budúceho roka k dispozícii online kancelársky balík Office.
Informáciu uverejnil americký spravodajský
portál CNN.
Pôvodne mal Microsoft túto novú službu poskytnúť v rámci svojho portálu len platiacimi zákazníkom. Keďže však Google, ktorý pred pár dňami ohlásil
prácu na novom, bezplatnom operačnom systéme pre notebooky, rozhodol sa
Microsoft ponúknuť produkt zadarmo.
Konkurencia medzi dvoma gigantmi na trhu - Microsoftom a Google - sa teda
znovu vyostrila.
Najčastejšou požiadavkou bohatých je ochrana kapitálu
13. 7. 2009
Pri vysokých sumách investícií bohatí ľudia za základné pravidlo a najčastejšie sa opakujúcu požiadavku považujú ochranu kapitálu.
Znamená to pri čo najnižšom riziku zhodnotiť
peniaze o niečo viac, ako je inflácia alebo ako sú bežné podmienky v bankách.
Prioritnou stratégiou bohatých ľudí býva predovšetkým dlhodobá ochrana
kapitálu, nie rýchle zisky z rizikových operácií. Prieskumy ukazujú, že bohatí ľudia majú majetok rozložený vo viacerých typoch aktív.
Investície najčastejšie smerujú do:
– akcií a
akciových fondov
– dlhopisov a cenných papierov s pevným príjmom
– hotovosti, bežných účtov a termínovaných vkladov
– nehnuteľností
– alternatívnych investícií (hedgeové
fondy, komodity, umenie...)
Likvidácia odpadov je podľa výrobcov a dovozcov likvidačná
13. 7. 2009
Tvrdia, že schválená "likvidačná" norma v novoprijatej novele zákona o odpadoch spôsobí zdraženie spotrebičov na slovenskom trhu o 10 až 20 percent.
Brániť sa chcú na všetkých možných
úrovniach až po Európsku komisiu.
Predseda Asociácie dovozcov audiovizuálnej techniky verí, že uspejú.
Asociácia vyzvala prezidenta Slovenskej
republiky otvoreným listom, aby novelu
zákona o odpadoch nepodpísal. Novela obsahuje údajne nové a neodôvodnené
príspevky do neštátneho Recyklačného fondu a je v rozpore so stanoviskom
predkladateľa - ministerstva životného prostredia.
Pravidlá pre presun účtov medzi bankami
8. 7. 2009
Pravidlá pre presun účtov, ktoré majú klientom bánk zjednodušiť zrušenie starého a otvorenie nového účtu v inej banke pripravuje Slovenská banková asociácia.
Tieto pravidlá budú záväzné pre všetkých členov asociácie od 1. novembra
2009. Pravidlá vychádzajú z princípov, na ktorých sa dohodla Európska
banková federácia a Európska komisia.
Pravidlá sa týkajú iba fyzických osôb a výlučne bežných účtov, používaných klientom na prijímanie a zasielanie platieb. Pravidlá sa nevzťahujú sa na platobné karty.
V prípade, že pôvodná banka vyžaduje vrátenie karty, povinnosťou klienta
je kartu odovzdať.
Pravidlá neregulujú poplatkovú politiku, ale ukladajú bankám povinnosť jasne, zrozumiteľne a
vopred informovať klientov o možných poplatkoch.
Novú banku klient používa ako primárne miesto kontaktu a nová banka
komunikuje s pôvodnou bankou. Ak je to napríklad v prípade dodatkovania zmlúv
potrebné, klient navštívi aj pôvodnú banku.
Účet zruší pôvodná banka až vtedy, ak
má klient v súvislosti s účtom vysporiadané všetky záväzky. Novej banke a klientovi pôvodná banka
zašle vyplnené tlačivo so zoznamom
trvalých prevodných príkazov, súhlasov s inkasom. Dohodnuté termíny na základe informácie z pôvodnej banky nová
banka zadá do svojho systému.
Zrušenie a prevedenie účtu z jednej banky do
druhej si spoplatňuje každá finančná inštitúcia podľa svojich interných
predpisov.