Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho postrehy

Život má aj svoje dobré stránky – len sa k nim dá ťažko prelistovať.

Muži na ženách nájdu veľa chýb, ženy na mužoch len dve. Všetko, čo hovoria, je zlé. Všetko čo robia je zlé.

V práci sa človek nemá naháňať. Veď nie je na love!

(Murphyho zrnká II)
Murphy optimista

Ak vaše slová prestávajú počúvať, je čas na zmenu štýlu: menej slov a viac úplatkov.

Ak nemáte na to, aby ste v tíme hrali prím, určite máte na to, aby ste ich deprimovali.

Ak sa veci pokazia, svet sa ešte preto nezrúti – práve naopak, tá kopa pokazených harabúrd mu nedovolí padnúť.

(Murphyho zákonník)
Úvod k Murphyho večerom

Múdreho fajka inšpiruje a hlupákovi nahrádza cumlík.

Ak vidíte niekoho od pľúc nadávať, určite ide o jehodného z dlhého radu obdivovateľov Murphyho zákonov, ktorý si overil platnosť zákona: Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to pokazí.

Z času na čas sa človek potkne o pravdu, ale najčastejšie vstane a ide bez obzretia ďalej.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Zákony odkladania

Zlé zákony sa nikdy nerušia, dopĺňajú sa len o ďalšie chybné ustanovenia.

Pomocou logiky sa nedá zistiť rozdiel medzi možným a nemožným.

Ak ide o prácu, treba sa pokúsiť odložiť ju vždy, ak ide o príležitosť, nikdy. Ak máš príležitosť a na chvíľu zaváhaš, všetko ti ujde spred nosa, škoda však zostane na mieste.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Dobrý vedúci rozhodne aj z malého množstva údajov.

Ťažkú úlohu zver lenivcovi, on určite vymyslí najjednoduchšie riešenie.

Po určitom čase je každý na takom mieste, na ktoré nemá schopnosti. Na vedúce miesta sa väčšinou dostanú tí, ktorí sú na riadenie najmenej vhodní.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Odpisovanie elektromobilov

8. 1. 2025 Osobný automobil je hmotný majetok, ktorý sa odpisuje podľa ustanovení ZDP vtedy, ak spĺňa podmienky ustanovené v 22 ods. 2 ZDP, t. z. má samostatné technické určenie, jeho vstupná cena je vyššia ako 1 700 eur, prevádzkovo-technická funkcia (doba životnosti, doba použiteľnosti) je dlhšia ako jeden rok.
Náklady na obstaranie hmotného majetku, t. z. aj osobného automobilu, nie sú podľa § 21 ods. 1 písm. a) ZDP, daňovým výdavkom. T. z., že náklady na obstaranie automobilu, aj keď podnikateľ finančné prostriedky skutočne vynaložil, nie je možné v čase obstarania automobilu uznať ako daňový výdavok. Do daňových výdavkov sa obstarávacie náklady dostanú postupne, prostredníctvom odpisov.
Podľa § 2 písm. i) ZDP daňovým výdavkom je výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej spotreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t), v akej sa využíva na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov.
Medzi daňové výdavky patria aj odpisy hmotného majetku. Odpisy hmotného majetku, t. z. aj odpisy elektromobilov, sú daňové výdavky, ktoré je možné uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v ZDP.
K

Na propagáciu Slovenska v zahraničí sa vynaloží 2,6 milióna eur

27. 1. 2020 Ministerstvo dopravy a výstavby plánuje zastúpenie Slovenska na dvanástich veľtrhoch. Ministerstvo dopravy a výstavby SR chce v tomto roku vynaložiť na marketingové aktivity zamerané na podporu propagácie Slovenska v zahraničí približne 2,6 milióna eur. Rezortná sekcia cestovného ruchu v roku 2020 plánuje zastúpenie Slovenska v národných stánkoch na dvanástich medzinárodných veľtrhoch a výstavách cestovného ruchu v rôznych európskych krajinách.
"Zároveň plánujeme účasť aj na medzinárodných veľtrhoch cestovného ruchu v Tel Avive a tiež na ITB China 2020 v Šanghaji, vzhľadom na výrazný potenciál čínskeho trhu s cieľom prilákať viac návštevníkov z Číny na Slovensko," uviedla vo štvrtok hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Ministerstvo už zabezpečilo národný stánok SR na prvom veľtrhu cestovného ruchu v tomto roku Ferien Messe Wien 2020 v rakúskej metropole. "V pláne sú tiež, okrem už spomínaných, aj veľtrhy a výstavy cestovného ruchu v európskych mestách ako sú Praha, Budapešť, Berlín, Moskva, Kyjev, Frankfurt, Varšava, Barcelona a Londýn," priblížila Ducká. Sekcia cestovného ruchu na ministerstve aktuálne spolupracuje s ministerstvom hospodárstva na príprave blížiacej sa výstavy EXPO Dubai 2020 a bude súčinná počas celého tohto podujatia. Rezort sa tiež podieľa na prípravách aktivít v rámci slovenského domu na tohtoročných letných olympijských hrách v japonskom Tokiu. Oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu môžu žiadať o dotácie na podporu svojich aktivít v tomto roku do 15. marca. Ministerstvo dopravy a výstavby má na tento účel schválenú sumu vo výške 7,6 milióna eur. "Sekcia cestovného ruchu následne zvolá komisiu na posudzovanie žiadostí o dotáciu, aby sa dané peniaze dostali k prijímateľom v čo najkratšom čase," poznamenala Ducká. Rezort očakáva, že trend nárastu návštevnosti domácich aj zahraničných turistov na Slovensku bude naďalej pokračovať. Za deväť mesiacov minulého roka podľa ministerstva vzrástol celkový počet ubytovaných návštevníkov krajiny medziročne o 13,2 percenta. "Vďaka príspevku na rekreáciu vidieť zreteľný nárast u domácich návštevníkov (o 16,4 percenta), oproti nárastu zahraničných návštevníkov (o 8,6 percenta)," podotkla rezortná hovorkyňa. Ministerstvo v súčasnosti intenzívne pracuje na príprave Stratégie rozvoja udržateľného cestovného ruchu do roku 2030."Ako čiastočne naznačuje názov, bude zameraná na zvyšovanie konkurencieschopnosti cestovného ruchu udržateľným využívaním potenciálu krajiny a predlžovaním priemernej dĺžky pobytu pri zvyšovaní ekonomického rastu regiónov a zmierňovaním ich disparít. V marci 2020 predpokladáme jej dokončenie, nasledujú legislatívne procesy a následne schválenie vládou," dodala Ducká
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Zmeny v odpadoch

24. 1. 2020 Novelou zákona sa upravujú ustanovenia týkajúce sa niektorých základných definícií a pojmov ako sú napr. definícia komunálneho odpadu, definícia stavu konca odpadu či vedľajšieho produktu.
Dopĺňajú sa ciele recyklácie komunálneho odpadu pre roky 2025, 2030 a 2035 a recyklácie odpadov z obalov pre roky 2025 a 2030. Zákonom sa ustanovuje povinnosť pre výrobcov vyhradeného výrobku a organizácie zodpovednosti výrobcov zriadiť finančnú zábezpeku na zabezpečenie systému rozšírenej zodpovednosti výrobcov. V rámci novely zákona sa prijali opatrenia na zvýhodnenie výrobcov uvádzajúcich na trh recyklovateľné výrobky, ako aj opatrenia na podporu opätovného použitia odpadu, recyklácie a iných činností zhodnocovania. Upravila sa lehota na podávanie správ ohľadom ohlasovacích povinností Slovenskej republiky voči Európskej komisii. V súlade s novým Programom predchádzania vzniku odpadu sa prijali opatrenia na zníženie tvorby plastového odpadu, t.j. zakazuje sa uvádzať na trh Slovenskej republiky niektoré jednorazové plastové výrobky. Zároveň sa predmetným zákonom zapracovali existujúce požiadavky z aplikačnej praxe, ktoré sa týkajú napr. rozšírenej zodpovednosti výrobcov a predchádzania vzniku. Novelou zákona sa zároveň riešia aj ustanovenia týkajúce sa informačného systému odpadového hospodárstva.

Osobitný odvod

22. 1. 2020 Osobitný odvod vybraných finančných inštitúcií, resp. bánk a pobočiek zahraničných bánk bol zavedený od 1. januára 2012 zákonom č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov. Cieľom tohto návrhu je zabezpečiť, aby bankový sektor primerane prispieval k financovaniu nákladov na riešenie finančných kríz, a aby sa tak odstránilo spoliehanie sa na finančné prostriedky daňovníkov.
Prostriedky osobitného odvodu sú štátnymi finančnými aktívami, kapitoly Všeobecná pokladničná správa a sú účelovo určené na krytie nákladov spojených s riešením finančných kríz v bankovom sektore a na ochranu stability bankového sektora SR, vrátane doplnenia zdrojov Fondu ochrany vkladov potrebných na výdavky z dôvodu výplaty náhrad za nedostupné vklady. Súčasná sadzba osobitného odvodu je za príslušný kalendárny rok vo výške 0,2 % zo základu pre výpočet osobitného odvodu, ktorým je suma pasív banky, resp. pobočky zahraničnej banky znížená o sumu vlastného imania, ak je jeho hodnota kladná, o hodnotu finančných zdrojov dlhodobo poskytnutých pobočke zahraničnej banky a o hodnotu podriadeného dlhu. Zákonom, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, dochádza k predĺženiu platenia bankového odvodu a úprave sadzby na ďalšie kalendárne roky, aby bola zvýšená finančná kapacita prostriedkov z osobitného odvodu a tým posilnená finančná stabilita a schopnosť riešenia potenciálnych krízových situácií.

Ochrana verejného záujmu

20. 1. 2020 Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov bol novelizovaný v roku 2019 dvakrát z dôvodov rozšírenia osobnej pôsobnosti, procesných ustanovení ako aj ďalších príčin a tiež aj v súvislosti s pochybením pri hlasovaní o pozmeňujúcich návrhoch. Uvedený ústavný zákon nadobúda účinnosť dňom 1. 1. 2020.
Pri hodnotení účinnosti dopadov ústavného zákona Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií zaregistroval signalizáciu problémov pri osobnej pôsobnosti ústavného zákona a rozsahových obmedzeniach pri obchodných spoločnostiach s majetkovou účasťou štátu. Dôvodom pre príslušnú zmenu v čl. 2 ods. 1 písm. zc) je skutočnosť, že posledná právna úprava rozširuje okruh verejných funkcionárov na celý rad fyzických osôb, čo spôsobuje možnú nefunkčnosť takýchto právnických osôb. Riadna a zodpovedná ochrana verejného záujmu je v prípade obchodných spoločností s majoritnou majetkovou účasťou štátu aj v tom, že štát má plné zastúpenie v orgánoch týchto obchodných spoločností. Extenzívne rozšírene okruhu verejných funkcionárov z radov členov orgánov obchodných spoločností s majetkovou účasťou štátu by mohlo spôsobiť štátu nominačné komplikácie s výsledkom neobsadenia všetkých miest, ktoré mu prislúchajú. Neobsadenie všetkých miest patriacich štátu môže oslabiť ochranu verejného záujmu najmä v prípade obchodných spoločností s majetkovou účasťou štátu, ktoré sú regulovanými subjektmi podľa zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach.
november 2025
T po ut st št pi so ne
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
46 10 11 12 13 14 15 16
47 17 18 19 20 21 22 23
48 24 25 26 27 28 29 30
49 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má meniny Maroš, Martin
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner