Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy o láske

Neskoro doručená informácia môže byť príčinou rozvodu.

sť kvôli láske na kraj sveta vám ešte nezaručí, že tam budete mať od nej pokoj.

Ak chcete stratiť objektívny pohľad na ženy, počúvajte, čo o nich hovorí vaša manželka.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Človek a informácie

Kedykoľvek sa treba vyhovoriť, vyhovorte sa na počítač.

S počítačom sa dá urobiť rýchlejšie naozaj všetko.

Všetky počítače vedie čakať tou istou rýchlosťou.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Ako sa správajú veci - VIII. večer

Z dvoch možných udalostí nastane vždy tá menej priaznivá.

Ak sa snažíte posunúť písomný referát šéfovi, ktorý je zvyknutý čerpať informácie počúvaním hlásení, tak mrháte papierom.

Neživé predmety sa vedia pohybovať len natoľko, aby ti zavadzali.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphyho postrehy

Muži na ženách nájdu veľa chýb, ženy na mužoch len dve. Všetko, čo hovoria, je zlé. Všetko čo robia je zlé.

V práci sa človek nemá naháňať. Veď nie je na love!

Práca nie je nákazlivá choroba. To, že pracujú iní, ešte neznamená, že musíš pracovať aj ty.

(Murphyho zrnká II)
Zákony života

Na čo človek siahne, to pokazí. A to, na čo nedosiahne, sa zo strachu pred človekom pokazí samo.

Ak sa dnes už nedá spoľahnúť na veci, ako sa potom spoliehať na ľudí?!

Okolnosti sa vždy usporiadajú tak, aby privodili katastrofu.

(Murphyho zákonník)

Sadzba dane zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) ZDP

27. 5. 2025 Ide o zistenie z čiastkového základu dane z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, to je z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (zníženého o nezdaniteľné časti základu dane a o daňovú stratu), sa uplatní 15 % - ná sadzba dane z príjmov, ak príjmy (výnosy) daňovníka za zdaňovacie obdobie podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov sú v roku 2025 vo výške neprevyšujúcej sumu 100 000 eur. Pri sadzbe dani 15 % sa neuplatňuje progresivita zdanenia pri presiahnutí základu dane vo výške 48 441,43 eur, ak daňovník nepresiahne celkové príjmy 100 000 eur. V tomto prípade sa zvyšuje limit dosiahnutých zdaniteľných príjmov zo 60 000 eur na 100 000 eur.
Sadzba dane o základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov t. j. z čiastkového základu dane z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov – z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (zníženého o nezdaniteľné časti základu dane a o daňovú stratu) a v prípade, ak príjmy (výnosy) fyzickej osoby za zdaňovacie obdobie podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov sú vo výške prevyšujúcej sumu 100 000 eur, uplatní sa táto sadzba dane z príjmov:
- 19 % z tej časti základu dane, ktorá nepresiahne 176,8 – násobok sumy platného životného minima vrátane. Sadzba dane z príjmov vo výške 19 % sa teda uplatní na tú časť základu dane, ktorá nepresiahne sumu 48 441,43 eur(vrátane),
- 25 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne 176,8 – násobok platného životného minima. Sadzba dane z príjmov vo výške 25 % sa teda uplatní na tú časť základu dane, ktorá presiahne sumu 48 441,43 eur.
K

Správne zdanenie príjmov zo samostatnej zárobkovej činnosti

26. 5. 2025 Blíži sa koniec lehoty na podanie odloženého daňového priznania za rok 2024. Iste, mnohí daňovníci si ju predĺžia v súlade s § 49 ZDP, a to aj kvôli tomu, že daň je splatná v (predĺženej) lehote a táto možnosť sa dá považovať za nezanedbateľnú výhodu, práve jednu z možností legálnej daňovej optimalizácie.
Predĺženie lehoty má vplyv napr. aj na trvanie preddavkového obdobia a platenie preddavkov na daň podľa § 34 ZDP. Pojem „daňová optimalizácia“ nie je definovaný v žiadnej právnej norme. Možno ho vymedziť ako proces hľadania najvýhodnejšieho zdanenia dosiahnutých príjmov, výberu optimálneho alternatívneho riešenia (ak to ZDP umožňuje), využitia všetkých do úvahy prichádzajúcich zvýhodnení ponúkaných právnymi normami s cieľom minimalizovať daňovú povinnosť (nezaplatiť menej, ale ani viac, než je nevyhnutné). V prípade samostatnej zárobkovej činnosti samotný výpočet dane je už len finálnou etapou tohto procesu - začína sa pri už výbere optimálneho variantu spôsobu podnikania (resp. vykonávania inej samostatnej zárobkovej činnosti), a to buď individuálnym spôsobom alebo v rámci spoločného podnikania s inými osobami na základe založenia obchodnej spoločnosti či družstva... Iste, každá z alternatív má svoje výhody i nevýhody a optimálny variant závisí u konkrétnej fyzickej osoby od množstva faktorov, ako druh činnosti, výška disponibilných úspor, zázemie, ochota a odvaha riskovať atď.

Inštitút daňovej kontroly

23. 5. 2025 Daňový poriadok upravuje inštitút daňovej kontroly, ktorá u podnikateľov nie je príliš obľúbeným opatrením zo strany správcu dane.
Daňová kontrola je vykonávaná daňovým úradom, ktorý je miestne alebo vecne príslušný k miestu, kde fyzická osoba podniká. Úlohou kontrolórov je veľmi podrobné preskúmanie účtovných prípadov a dokladov s tým súvisiacich, teda dokladov, ktoré súvisia s plnením daňovej povinnosti. Na dokladoch kontrolujú, či sú hodnoverné a úplné. Overujú zmluvy, či boli riadne plnené a či nijakým spôsobom nedošlo k porušeniu zákona. Pri daňovej kontrole musí subjekt sprístupniť všetky potrebné podklady pre vykonanie daňovej kontroly. Daňový poriadok neobsahuje presnú definíciu uvedeného inštitútu. Účelom daňovej kontroly je overiť skutočnosti a údaje rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie osobitných daňových zákonov, ktorými je napríklad zákon o dani z príjmov, zákon o dani z pridanej hodnoty, zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku, ... Daňovou kontrolou dochádza ku kontrole daňového subjektu správcom dane, pričom je vykonávaná v takom rozsahu, ktorý je nevyhnutný na dosiahnutie hlavného účelu tohto inštitútu. Ide teda o základný akt daňového konania a na daňové účely sa ňou rozumie podrobné preskúmanie účtovných prípadov a všetkých dokladov potrebných na určenie daňovej povinnosti z hľadiska ich hodnovernosti, úplnosti a správnosti.
K

Daňový režim v prípade kúpy ojazdeného auta z iného členského štátu

23. 5. 2025 Daňový režim môže mať charakter nadobudnutia tovaru z iného členského štátu zdaňovaného v režime podľa § 11 zákona o DPH.
V princípe platí, že nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu je predmetom dane, ak: - nadobúdateľom je zdaniteľná osoba konajúca v postavení zdaniteľnej osoby, právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, alebo zahraničná osoba, ktorá je identifikovaná pre daň v inom členskom štáte, a - dodávateľom je zdaniteľná osoba, ktorá je v inom členskom štáte, v ktorom sa začalo odoslanie alebo preprava tovaru dodaného za protihodnotu osobe podľa písmena a), identifikovaná pre daň podľa ustanovenia zákona platného v tomto inom členskom štáte zodpovedajúceho § 4, § 4b alebo § 5 zákona o DPH alebo sa od nej táto identifikácia vyžaduje, okrem dodania tovaru s inštaláciou alebo montážou dodávateľom alebo na jeho účet a okrem predaja tovaru na diaľku na území Európskej únie. Daňový režim – uplatnenie dane a nárok na odpočet dane pri kúpe ojazdeného auta od platiteľa z iného členského štátu u tuzemského platiteľa, ktorý je obchodníkom s ojazdenými autami, je rovnako závislé od daňového režimu v akom ho predávajúci dodal. Aplikáciou ustanovenia § 66 ods. 14 zákona o DPH možno konštatovať, že nadobudnutie ojazdeného automobilu v tuzemsku z iného členského štátu, ak je predávajúcim obchodník z iného členského štátu a uvedený automobil bol zdanený podľa osobitnej úpravy uplatňovania dane v inom členskom štáte, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru začala, nepovažuje sa za nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu podľa § 11 zákona o DPH.
K

Sumy základnej náhrady za používanie motorových vozidiel pri pracovných cestách

28. 4. 2025 Dňa 26. 4. 2025 nadobudlo účinnosť Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 97/2025 Z. z.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 3 písm. b) zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení zákona č. 297/2024 Z. z. oznámilo, že suma základnej náhrady podľa § 7 ods. 2 prvej vety zákona určená podľa § 8 ods. 2 prvej vety zákona na základe splnenia podmienky pre zvýšenie súm základnej náhrady za mesiac marec 2025 je - 0,085 eura pre dvojkolesové vozidlá, trojkolesové vozidlá a štvorkolky, - 0,296 eura pre osobné vozidlá. Uvedené sumy základnej náhrady sa uplatňujú od 1. júna 2025.
K
október 2025
T po ut st št pi so ne
40 29 30 1 2 3 4 5
41 6 7 8 9 10 11 12
42 13 14 15 16 17 18 19
43 20 21 22 23 24 25 26
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
Dnes má meniny Aurélia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner