Právna úprava zriadenia záložného práva
5. 2. 2024
Vznik záložného práva na majetok daňového dlžníka predstavuje výrazný zásah do jeho práv a nakladania s vecou, ktorá je zálohom.
O zriadení záložného práva na majetok daňového dlžníka rozhoduje správca dane vydaním rozhodnutia, teda autoritatívne. Uvedené rozhodnutie musí obsahovať jednotlivé obsahové súčasti, a to obligatórne. Taktiež platí, že proti tomuto rozhodnutiu správcu dane môže daňový dlžník alebo poddlžník podať odvolanie v špecifickej odvolacej lehote. Správca dane taktiež môže zriadiť záložné právo na majetok daňového dlžníka v prípade povolenie odkladu dane alebo jej úhrady v splátkach v danom prípade. Podľa § 81 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na zabezpečenie daňového nedoplatku môže správca dane rozhodnúť o zriadení záložného práva k predmetu záložného práva vo vlastníctve daňového dlžníka alebo k pohľadávke daňového dlžníka. Pritom pod pojmom „daňový nedoplatok“ je potrebné podľa § 2 písm. f) daňového poriadku rozumieť dlžnú sumu dane po lehote splatnosti dane, pričom ide o kogentnú právnu úpravu. Podľa § 81 ods. 1 daňového poriadku môže správca dane rozhodnúť o zabezpečení daňového nedoplatku zriadením záložného práva k predmetu záložného práva, ktorý daňový dlžník nadobudne v budúcnosti, a to aj vtedy, ak predmet záložného práva vznikne v budúcnosti alebo jeho vznik závisí od splnenia podmienky. Preto pokiaľ napríklad daňový dlžník sa stane vlastníkom určitej veci, napríklad bytu, v budúcnosti, pretože ho spláca na hypotéku, tak správca dane naň môže zriadiť záložné právo rozhodnutím V súvislosti so zriaďovaním záložného práva správcom dane je potrebné konštatovať, že zriadenie záložného práva na majetok daňového dlžníka je fakultatívnym právnym úkonom správcu dane, teda správca dane „môže“ ale „nemusí“ zriadiť záložné právo na majetok daňového dlžníka, pokiaľ vznikne daňový nedoplatok v jeho prípade. Predmetom záložného práva môže byť záloh - hnuteľná, nehnuteľná vec vo vlastníctve daňového dlžníka, pohľadávka daňového dlžníka, peňažné prostriedky v peňažnom ústave na účte daňového dlžníka, cenné papiere, mzda alebo plat daňového dlžníka podľa pracovného práva. Pojem „nehnuteľná vec“ ustanovuje v § 119 ods. 2 zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, pričom ide o pozemky a stavby spojené so zemou pevným základom, ostatné veci sú hnuteľné. Pojem „mzda“ špecifikuje v § 118 ods. 2 zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov, pričom ide o peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty, poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu. Platové ohodnotenie sa poskytuje pri výkone závislej práce vo verejnom sektore, napríklad v štátnej službe podľa § 124 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého má štátny zamestnanec právo na plat podľa svojho funkčného zaradenia do príslušnej platovej triedy.
K
Rozsiahla novela zákona o dani z príjmov prináša od nového roka viaceré zmeny
2. 1. 2021
Viaceré zmeny prináša od Nového roka rozsiahla novela zákona o dani z príjmov. Zavádzajú sa ňou ďalšie opatrenia v rámci boja s daňovými únikmi, aby fyzické osoby nevyvážali svoje príjmy do daňových rajov. Tiež sa rozširujú benefity pre daňovníkov, ktoré im poskytuje finančná správa. Zároveň sa ruší zvýhodnenie 13. a 14. platov, upravuje sa aj daňový bonus.
Novelou zákona sa zavádzajú pravidlá pre zdaňovanie príjmov kontrolovaných zahraničných spoločností (CFC spoločností) aj u fyzických osôb. Zmena má zabrániť tomu, aby sa fyzické osoby vyhli plateniu daní a svoje príjmy vyvážali do daňových rajov. Odklonenie príjmov do zahraničných spoločností je relatívne ľahko dosiahnuteľné, napríklad jednoduchým presmerovaním fakturácie za služby reálne vykonané na Slovensku alebo presunom právneho vlastníctva aktív alebo relatívne mobilných funkcií, ktoré generujú príjem. Takéto prípady sa často týkajú schránkových firiem. Novela má priniesť aj pozitíva pre fyzické osoby-podnikateľov a právnické osoby, ktorým bude správca dane zasielať oznámenie o výške a splatnosti preddavkov na daň z príjmov. "Rovnako pozitívne ovplyvní aj daňovníkov-právnické osoby, ktoré nebudú musieť vykonávať vyrovnanie preddavkov zaplatených do lehoty na podanie daňového priznania," priblížil rezort financií.
V
Pandemické výplaty vyhrali kuriéri
27. 12. 2020
Krízový rok 2020 bol rokom kuriérov. Roznášali objednávky zo zatvorených reštaurácií, potraviny pre ľudí v karanténe a v týchto dňoch aj vianočné darčeky pre tých, ktorí ich už na poslednú chvíľu nemôžu nakúpiť v kamenných obchodoch.
Za to budú odmenení „rizikovým príplatkom“, vďaka ktorému kraľujú rebríčku najvyššieho priemerného medziročného rastu reálnych miezd. S rastom takmer šesť percent prekonali aj pracovníkov v obchode, ktorí tiež patrili k výnimočne vyťaženým povolaniam.
V
Daňová brzda je kľúčová, bez nej SaS o zákone nebude hlasovať
11. 12. 2020
Daňová brzda je pre koaličnú SaS kľúčová vec. Bez jej premietnutia do ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti o právnej norme strana nebude hlasovať. Uviedol to vo štvrtok poslanec SaS a šéf parlamentného finančného výboru Marián Viskupič. Plénum vo štvrtok odsúhlasilo prerušenie schôdze až do budúceho štvrtka (17. 12.), kedy by sa mali poslanci opäť zísť. Návrh ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti má byť prerokovaný ako posledný bod schôdze, preto poslancov rokovanie o tomto bode ešte len čaká.
"Je to presne o tom, že dohoda ešte nie je. Robíme maximum všetky strany, aby sme tú dohodu našli. Tento extra čas, ktorý sa nám teraz takto vytvoril do štvrtka, dáva, samozrejme, priestor na hľadanie a nájdenie tej dohody," skonštatoval Viskupič.
Stanovisko strany SaS je podľa jeho slov úplne jasné v otázke daňovej brzdy. "Pre nás je daňová brzda veľmi dôležitá vec, kľúčová vec a bez jej nejakého premietnutia do zákona o rozpočtovej zodpovednosti nebudeme hlasovať," zdôraznil.
V súvislosti s rokovaním o podpore návrhu s opozičnými stranami uviedol, že prioritné a zásadné je mať dohodu ako koalícia, ako štyri strany. "Ak by to bolo takto bez dohody, tak je to určité porušenie koaličnej zmluvy," pripustil.
V
Priemerná mzda najviac rástla na východe Slovenska
7. 12. 2020
Priemerná mesačná mzda na Slovensku v predposlednom kvartáli medziročne vzrástla o 4,2 percenta na 1113 eur, rast potiahol najmä verejný sektor. Informoval o tom v piatok Štatistický úrad.
"Nestabilné obdobie spôsobené pandémiou ochorenia COVID-19 v treťom štvrťroku zatiaľ výraznejšie nezasiahlo do rastu miezd," okomentovali štatistici s tým, že po unikátnom poklese nominálnej hodnoty priemernej mzdy v minulom štvrťroku sa v treťom štvrťroku mesačné mzdy medziročne zvýšili v priemere o 45 eur.
"Po zohľadnení miery inflácie rast reálnej mzdy dosiahol 2,7 percenta. Sezónne očistená priemerná mzda oproti druhému štvrťroku 2020 vzrástla o 6,7 percenta," dodali štatistici.
V jedenástich odvetviach hospodárstva bola mzda nižšia ako je priemer, v ôsmich, naopak, vyššia.
"Najnižšiu priemernú nominálnu mzdu pod úrovňou 780 eur mali zamestnanci v ubytovacích a stravovacích službách, ostatných činnostiach a v stavebníctve," spresnili štatistici.
Naopak, najvyššia priemerná mesačná mzda, nad úrovňou 1800 eur, bola v odvetviach informácie a komunikácia, dodávka elektriny, plynu a pary, ako aj finančné a poisťovacie činnosti.
V odvetviach, v ktorých pracuje najviac ľudí, dosiahli podľa nových dát úradu prírastky hodnotu 2,1 percenta v priemysle a 1,5 percenta v oblasti obchodu.
Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška priemerná nominálna mzda vzrástla vo všetkých sledovaných odvetviach, rast dosiahol od 0,3 percenta v administratívnych službách až po 10,5 percenta vo verejnej správe a obrane.
"Vyššie prírastky boli zaznamenané aj vo vzdelávaní (o 10,2 percenta), v zdravotníctve a sociálnej pomoci (o 6,7 percenta) a v odborných, vedeckých a technických činnostiach (o 6,1 percenta)," doplnil úrad.
V