Elektromobil – z pohľadu dane z motorových vozidiel
12. 2. 2024
Vozidlom podliehajúcim dani z motorových vozidiel je aj elektromobil. V zákone č. 361/2014 z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa s vozidlom „elektromobil“ stretávame až v súvislosti s vymedzením základu dane, a to ako s vozidlom kategórie L, M a N, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina.
Predmetné vozidlo uvedené v prílohe č. 1 k tomuto zákonu, kde je pre toto vozidlo stanovená ročná sadzba dane. Zákon o dani z motorových vozidiel používa pre vozidlo elektromobil ustálené spojenie, podľa ktorého ide o vozidlo prináležiace do niektorej z kategórii vozidiel L, M a N, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina. Zákon o dani z motorových vozidiel nemá za cieľ definovať pojem elektromobil, ktorý je inak dostupný z iných zdrojov, podľa ktorých ide o vozidlo poháňané výlučne elektrickou energiou (pohonnou jednotkou je elektrický motor (elektromotor)), ale má za cieľ správne „naviesť“ daňovníka na zdanenie tohto vozidla, ak sú splnené zákonné podmienky a správne uvedenie do daňového priznania.
V prípade elektromobilov je v osvedčení o evidencii časť II v položke 18 P.3 „Druh paliva / zdroj energie“ uvedený druh paliva alebo zdroj energie elektrina. Podmienky pre zdanenie vozidla, teda aj vozidla elektromobil, sú obsiahnuté v § 2 ods. 1 zákona o dani z motorových vozidiel. Podľa predmetného ustanovenia vozidlo je predmetom dane z motorových vozidiel vtedy, ak patrí do niektorej z kategórii vozidiel (motorové) L, M alebo N (nie do kategórie vozidiel O - prípojné vozidlá) vymedzených týmto zákonom, je evidované v Slovenskej republike a používa sa na podnikanie. Kategóriu vozidla určí daňovník z dokladov vydaných vozidlu pri jeho zaevidovaní do evidencie vozidiel vedenej na Policajnom orgáne v Slovenskej republike. Doklady k vozidlu môžu byť vo vyhotovení, vzhľadom k času ich vydania v prevedení napr. ako „veľký a malý“ technický preukaz, osvedčenie o evidencii vozidla, osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II).
K
Google na daniach ušetril vyše tri miliardy
3. 1. 2018
Spoločnosť Google v roku 2016 presunula na firmu na Bermudách 15,9 miliardy eur, vďaka čomu ušetrila na daniach najmenej 3,7 miliardy dolárov (viac ako tri miliardy eur). Uvádza sa to vo výkazoch, ktoré holandská súčasť Googlu predložila obchodnej komore v Holandsku a o ktorých informoval denník HET Financieel Dagblad.
Google používa dve konštrukcie daňovej optimalizácie, známe ako "dvojitá írska" a "holandský sendvič", aby väčšinu ziskov z aktivít mimo Spojených štátov uchránil pred zdanením, uviedla agentúra Bloomberg. Internetový gigant má v Írsku dve firmy, a to Google Ireland Ltd a Google Ireland Holdings. Prvý zhromažďuje väčšinu medzinárodných príjmov z reklamy a potom tieto peniaze prevádza na holandskú dcérsku spoločnosť Google Netherlands Holdings BV. Tá potom peniaze prevedie na holding Google Ireland Holdings Unlimited, ktorý sídli na Bermudách, kde platia nulovú daň. Firma je len prázdnou schránkou. Použitie dvoch írskych subjektov a holandského medzi nimi dáva tejto praxi názov "dvojitá írska s holandským sendvičom". Podobne sa chová tiež dcérska spoločnosť Googlu v Singapure. Suma, ktorú Google v roku 2016 týmto spôsobom presunul, bola o sedem percent vyššia ako v predchádzajúcom roku. Google je kvôli presunom peňazí za účelom úspory na daniach pod tlakom regulačných orgánov po celom svete. Írska vláda presuny známe ako "dvojitá írska" od roku 2015 neumožňuje, platí to ale len pre novo prichádzajúci firmy. Podniky, ktoré tento spôsob užívajú z minulosti, to môžu tak robiť až do konca roka 2020.
Do povinnej elektronickej komunikácie pribudne 60-tisíc ľudí
29. 12. 2017
Daňovníci si plnenie povinností nechávajú na poslednú chvíľu. Finančná správa preto dočasne zvyšuje počet operátorov call centra, ktoré je vyťažené otázkami o povinnej elektronickej komunikácii. Tá je od 1. januára 2018 rozšírená o ďalších približne 60-tisíc právnických osôb.
Finančná správa zažíva podľa slov hovorkyne Ivany Skokanovej v posledných dňoch tohto roka nával. "Napríklad Daňový úrad Košice vybaví denne v priemere 200 klientov, ktorí sa zaujímajú o povinnú elektronickú komunikáciu. Podobná situácia panuje aj v call centre finančnej správy. Zamestnanci vybavia denne v priemere 500 telefonických hovorov a 80 e-mailových dopytov," opísala s tým, že k súčasným 360-tisíc povinne elektronicky komunikujúcim pribudne od januára 2018 ďalších 60-tisíc právnických osôb. Právnické osoby zapísané v obchodnom registri by sa mali zaregistrovať v dostatočnom predstihu predtým, ako budú podávať akékoľvek dokumenty finančnej správe v roku 2018. Daniari upozorňujú, že inak sa môže stať, že subjekt nebude môcť dokumenty podať elektronicky a zároveň nebude finančná správa môcť uznať už ani papierové podania. Informácie o registrácii a autorizácii používateľov elektronických služieb sú aj na internetovej stránke finančnej správy v samostatnej sekcii.
Odborníci kritizujú zdaňovanie digitálnych platforiem po novom
18. 12. 2017
Slovenská vláda zavádza od nového roku daň na digitálne platformy, ktoré u nás nemajú sídlo. Daňovú reformu predložil rezort financií ešte v polovici augusta s cieľom ochrániť štátnu pokladnicu pred daňovými únikmi. Týkať sa to bude predovšetkým spoločností, ktoré vykonávajú trvalé sprostredkovanie v oblasti dopravy a ubytovacích služieb, ako sú napríklad Booking.com či Uber. S týmito zmenami však nesúhlasí viacero zahraničných firiem, ktoré v tom vidia výrazné prekážky.
Medzinárodná nezisková členská organizácia Computer & Communications Industry Association a belgický Allied for Startup poslali slovenskému veľvyslancovi Petrovi Javorčíkovi v Bruseli pred týždňom list, v ktorom vyjadrujú nesúhlas so zmenou legislatívy. Podľa nich zmena predstavuje významnú bariéru pre začínajúcich podnikateľov v Európe. Ďalej dodávajú, že reformami porušujú zásadu teritoriality, slobodu poskytovania služieb a slobodu podnikania.
Konkurz a reštrukturalizácia po zmenách
11. 12. 2017
Novela zákona o konkurze a reštrukturalizácii nadobudne účinnosť 1. 1. 2018.
V súvislosti s opatreniami v Obchodnom zákonníku dochádza k najmä sprísneniu zodpovednosti za nepodanie návrhu na vyhlásenie konkurzu včas a postihnúť aj také prípady, v ktorých nedošlo, resp. ani nemohlo dôjsť k otvoreniu konkurzu (čo bol predpoklad na vyvodzovanie zodpovednosti), keďže dlžník bol vymazaný z Obchodného registra alebo konanie o návrhu na vyhlásenie konkurzu bolo zastavené pre nedostatok majetku dlžníka. Tiež sa riešia prípady svojvoľného popierania pohľadávok veriteľov v konkurze a zosúladil sa inštitút záverečného vyrovnania ziskov a strát s právnou úpravou podľa Občianskeho zákonníka.