Štruktúra a prevádzka informačného systému územného plánovania a výstavby

14. 4. 2025 Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky ustanovuje portál výstavby. Portál výstavby je časť informačného systému územného plánovania a výstavby, ktorý spravuje úrad na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu. Portál výstavby obsahuje úložisko dokumentácie, register výstavby, register stavieb, zoznam dotknutých orgánov, zoznam dotknutých právnických osôb, zoznam reprezentatívnych združení vlastníkov informačných zariadení. Úložisko dokumentácie je dátové úložisko určené na ukladanie dokumentácie stavby a jej dokladovej časti v elektronickej podobe. Register výstavby slúži na evidenciu všetkých stavieb a ich dokumentácie, ktorých podania sa uskutočnili ako elektronické podania alebo do elektronickej podoby konvertované listinné podania stavebným úradom, vo fáze povoľovacích procesov stavby až do uvedenia stavby do trvalého užívania alebo do vydania overovacej doložky ohlásenej stavby. Register výstavby obsahuje formuláre na príslušné podanie vrátane informácie o rozsahu a obsahu potrebnej dokumentácie stavby. Register stavieb obsahuje údaje o všetkých stavbách, ktoré sa od 1. apríla 2025 uviedli do trvalého užívania alebo im bola vydaná overovacia doložka ohlásenej stavby a ktorých podanie sa uskutočnilo ako elektronické podanie. Údaje o stavbách v registri stavieb nie sú verejne prístupné. Prístup do webového rozhrania informačného systému je možný po registrácii používateľa a jeho prihlásení pomocou mena a hesla, elektronickým občianskym preukazom (eID prihlásenie) alebo iným podporovaným autentifikačným prostriedkom. Využitie niektorých funkcií informačného systému je možné len po eID prihlásení alebo po prihlásení iným podporovaným autentifikačným prostriedkom.
K

V októbri finišujú v Bratislave dva veľké projekty

28. 9. 2020 Dôležitú tepnu Mlynské nivy sprístupnia o mesiac. Zhruba v rovnakom čase je naplánovaný aj koniec modernizácie Dúbravsko-karloveskej radiály. Hlavné mesto je už týždne posiate stavebnými prácami.
Rekonštrukcia električkovej trate pri Blumentáli, opravy ciest na Palisádach či obmedzenia pri Trnavskom mýte indikujú, že sa blíži koniec stavebnej sezóny. Dávno rozkopané ulice v Karlovej Vsi a najmä na Mlynských nivách však už ostrieľaných šoférov neprekvapia. Ulica pred novou autobusovou stanicou je totiž uzavretá vyše jeden a pol roka. V súčasnosti všetko nasvedčuje tomu, že práce na Nivách sú takmer dokončené.

Dôvody na odvolanie komisárov pre deti a zdravotne postihnutých sa nezmenia

14. 9. 2020 Dôvody na odvolávanie komisára pre deti a komisára pre zdravotne postihnutých sa meniť nebudú.
Poslanci neschválili novelu zákona o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím. Novela predpokladala, že by bolo možné podať návrh na odvolanie týchto komisárov aj v prípade, ak v súvislosti s výkonom svojej funkcie porušili zákon o komisároch alebo iný zákon či všeobecne záväzný právny predpis. Rovnako hovorila o odvolaní komisára, ak by nevykonával funkciu viac ako šesť mesiacov po sebe. Pribudnúť mal aj dôvod, ak by konal spôsobom, ktorý vzbudzuje dôvodné pochybnosti o jeho nezávislosti a nestrannosti pri výkone funkcie komisára. Návrh mal podávať príslušný parlamentný výbor s jasným vysvetlením. Komisárovi tiež novela navrhovala možnosť vyjadriť sa k návrhu ešte predtým, ako o ňom plénum rozhodne.

Priemysel bojuje s krízou. Spotreba elektriny zaostáva

7. 9. 2020 Kým spotreba elektriny v domácnostiach opäť narastá, veľké podniky sa na úroveň predkrízových kapacít nedostali. Horšie čísla čakajú aj v budúcich mesiacoch.
Opatrenia v súvislosti s pandémiou COVID-19 zatvorili továrne, školy, reštaurácie, bary aj hotely. Pre firmy to znamenalo pokles výroby v dôsledku slabého dopytu alebo prerušenia dodávateľského reťazca. A slabšia prevádzka mala za následok aj menej spotrebovanej elektriny v celej krajine. „Výraznejší pokles je zjavný od začiatku druhej dekády marca 2020 a trvá až do konca júla 2020. Najväčší pokles oproti roku 2019 bol v mesiacoch apríl a máj,“ potvrdil hovorca Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy Norbert Deák a dodal, že aprílový rozdiel je 11,8 percenta.
(Zdroj: hnonline.sk)

Komisár pre deti a komisár pre osoby so zdravotným postihnutím

31. 8. 2020 Návrh zákona vetovaný prezidentkou SR bol predložený aj s pripomienkami na prerokovanie na najbližšej schôdzi parlamentu.
Podľa čl. I prvého bodu § 19 ods. 4 schváleného zákona národná rada môže na základe odôvodneného návrhu príslušného výboru národnej rady komisára odvolať, ak komisár nevykonáva funkciu komisára viac ako šesť po sebe nasledujúcich mesiacov, porušuje tento zákon, iný zákon alebo medzinárodnú zmluvu, ktorou je Slovenská republika viazaná, v súvislosti s výkonom funkcie komisára, alebo koná spôsobom, ktorý vzbudzuje dôvodné pochybnosti o jeho nezávislosti a nestrannosti pri výkone funkcie komisára. Podľa čl. I druhého bodu § 19 vloženého nového odseku 5 schváleného zákona pred rozhodnutím národnej rady o návrhu príslušného výboru národnej rady na odvolanie komisára, sa komisár môže k tomuto návrhu vyjadriť. Z dôvodovej správy k vládnemu návrhu zákona a z prerokúvania tohto vládneho návrhu zákona v národnej rade vyplýva, že schválený zákon má za cieľ doplnenie dôvodov možného odvolania komisára tak, aby bolo možné reagovať na prípadné porušovanie zákona alebo medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, v súvislosti s výkonom funkcie komisára, a na nespôsobilosť komisára vykonávať funkciu nezávisle a nestranne. Schválený zákon bol prerokovaný v skrátenom legislatívnom konaní. Skrátené legislatívne konanie bolo v rozprave v národnej rade odôvodňované negatívnymi výsledkami ešte len prebiehajúceho poslaneckého prieskumu na Úrade komisára pre deti, pričom sa poukázalo najmä na účelovosť vstupov komisárky pre deti do konaní týkajúcich sa dodržiavania práv detí, čo vyvoláva pochybnosti o nestrannosti a nezávislosti komisárky, ako aj na nejasné postupy v hospodárení a obsadení úradu. Podnetom na vykonanie tohto prieskumu mali byť listy od občanov, ktorí v nich poukazovali na rôzne pochybenia pri vykonávaní funkcie komisárky, čo malo byť na ujmu práv detí. Vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) vo svojom návrhu na skrátené legislatívne konanie uviedla, že „dôvodom skráteného legislatívneho konania je ohrozenie základných ľudských práv a slobôd detí a osôb so zdravotným postihnutím ako skupín osôb, pri ktorých sa komisár pre deti a komisár pre osoby so zdravotným postihnutím podieľajú na ochrane ich práv a to prostredníctvom podpory a presadzovania práv, ktoré sú deťom a osobám so zdravotným postihnutím priznané medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná (Dohovor o právach dieťaťa a Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím). Právny stav, keď nie je možné komisára pre deti alebo komisára pre osoby so zdravotným postihnutím odvolať z dôvodu, že nevykonáva svoju funkciu v súlade a spôsobom, ako mu ustanovuje zákon, je nevyhnutné v čo možno najkratšom čase napraviť, keďže kvalita výkonu funkcie tak komisára pre deti, ako aj komisára pre osoby so zdravotným postihnutím má priamy dopad na dodržiavanie základných práv a slobôd detí a osôb so zdravotným postihnutím. Podľa čl. 1 ods. 1 prvej vety Ústavy Slovenskej republiky je Slovenská republika právny štát, v ktorom sa chráni princíp právnej istoty. Ústavný súd Slovenskej republiky vo svojej doterajšej judikatúre viackrát uviedol, že „príkazy ústavných noriem v jednotlivých článkoch ústavy (t. j. všeobecný princíp právneho štátu) je potrebné rešpektovať pri prijímaní každého zákona Národnej rady Slovenskej republiky, a to bez ohľadu na to, či ide o zákon, ktorým sa určité spoločenské vzťahy upravujú po prvýkrát, alebo o zákon, ktorým sa mení, prípadne dopĺňa už predtým existujúca zákonná úprava určitých spoločenských vzťahov“. Skrátené legislatívne konanie významne zasahuje do ústavného princípu demokratického a právneho štátu a z neho vyplývajúcich demokratických požiadaviek v procese prijímania zákonov. Preto sa má uplatňovať len výnimočne a len v prípade, ak sú splnené podmienky ustanovené v § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Stanislava
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner