Štruktúra a prevádzka informačného systému územného plánovania a výstavby
14. 4. 2025
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky ustanovuje portál výstavby. Portál výstavby je časť informačného systému územného plánovania a výstavby, ktorý spravuje úrad na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu. Portál výstavby obsahuje úložisko dokumentácie, register výstavby, register stavieb, zoznam dotknutých orgánov, zoznam dotknutých právnických osôb, zoznam reprezentatívnych združení vlastníkov informačných zariadení. Úložisko dokumentácie je dátové úložisko určené na ukladanie dokumentácie stavby a jej dokladovej časti v elektronickej podobe. Register výstavby slúži na evidenciu všetkých stavieb a ich dokumentácie, ktorých podania sa uskutočnili ako elektronické podania alebo do elektronickej podoby konvertované listinné podania stavebným úradom, vo fáze povoľovacích procesov stavby až do uvedenia stavby do trvalého užívania alebo do vydania overovacej doložky ohlásenej stavby. Register výstavby obsahuje formuláre na príslušné podanie vrátane informácie o rozsahu a obsahu potrebnej dokumentácie stavby. Register stavieb obsahuje údaje o všetkých stavbách, ktoré sa od 1. apríla 2025 uviedli do trvalého užívania alebo im bola vydaná overovacia doložka ohlásenej stavby a ktorých podanie sa uskutočnilo ako elektronické podanie. Údaje o stavbách v registri stavieb nie sú verejne prístupné. Prístup do webového rozhrania informačného systému je možný po registrácii používateľa a jeho prihlásení pomocou mena a hesla, elektronickým občianskym preukazom (eID prihlásenie) alebo iným podporovaným autentifikačným prostriedkom. Využitie niektorých funkcií informačného systému je možné len po eID prihlásení alebo po prihlásení iným podporovaným autentifikačným prostriedkom.
K
Maďari plnia trezor zlatom za miliardy eur
19. 4. 2021
Maďarsko naplnilo svoje štátne trezory zlatými tehličkami. Tamojšia centrálna banka minulý týždeň ohlásila nákup 63 ton zlata, čím sa rezervy nášho južného suseda zvýšili na viac ako 94 ton.
Ešte donedávna mali pritom Maďari toľko zlata, ako má Slovensko – približne 32 ton. V rebríčku s najväčšími rezervami sa tak krajina posunula o 20 priečok z 56. na 36. miesto.
„Zlato, akokoľvek sa môže zdať, že je to len relikvia z minulosti, stále predstavuje komoditné peniaze. Mať zlato zvyšuje kredibilitu súvahy centrálnej banky, ktorá v prípade Maďarska nie je veľmi vysoká,“ uviedol riaditeľ Nadácie F. A. Hayeka Matúš Pošvanc.
Maďarská centrálna banka dáva týmto spôsobom možným záujemcom o budapeštianske dlhopisy či forinty najavo, že nakupovať jej štátne aktíva alebo miestnu menu je bezpečné.
V
Zabezpečenie stravovania zamestnancov
14. 4. 2021
Aj od 1. marca 2021 je naďalej v platnosti všeobecná povinnosť zamestnávateľa zabezpečovať zamestnancom vo všetkých zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti.
Zamestnávateľ má povinnosť naďalej zabezpečiť zamestnancom stravovanie najmä poskytovaním jedného teplého hlavného jedla vrátane vhodného nápoja zamestnancovi v priebehu pracovnej zmeny:
– vo vlastnom stravovacom zariadení,
– v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, alebo
– prostredníctvom stravovacích poukážok, teda stravných lístkov alebo gastrolístkov (prostredníctvom osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, ak ich sprostredkuje u osoby, ktorá má oprávnenie poskytovať stravovacie služby).
Od 1. marca 2021 už zamestnávateľ nemá povinnosť zabezpečovať stravovanie voči zamestnancom, ktorým poskytne účelovo viazaný finančný príspevok na stravovanie. Zamestnancom, ktorým bude poskytovaný finančný príspevok na stravovanie, nemusí zamestnávateľ zabezpečiť stravovanie vo vlastnom alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa a ani prostredníctvom stravných lístkov. Po novele Zákonníka práce účinnej od 1. 3. 2021 je potrebné rozlišovať medzi zabezpečením stravovania (môže mať tri spomínané formy) a poskytnutím finančného príspevku na stravovanie. Poskytnutie finančného príspevku na stravovanie sa nepovažuje za formu zabezpečenia stravovania. Ak zamestnávateľ zamestnancovi poskytne finančný príspevok na stravovanie, nie je povinný zamestnancovi zabezpečiť stravovanie.
V
Trvanie skúšobnej doby zamestnanca
13. 4. 2021
Z dôvodu potrieb aplikačnej praxe sa spresnilo ustanovenie § 45 ods. 2 Zákonníka práce, ktorým sa zo zákona predlžuje skúšobná doba vzhľadom na to, že zamestnávateľ si po istý čas nemôže zamestnanca odskúšať a naopak.
Skúšobná doba je z hľadiska času dobou, ktorá trvá od – do a z tohto hľadiska je vhodné, aby sa doba končila v príslušný deň o 24:00. Samotná prekážka v práci môže v praxi trvať rôzne časové úseky od niekoľkých minút až po celú dĺžku trvania pracovnej zmeny, ktorá bola naplánovaná na príslušný pracovný deň.
Ak zamestnanec neodpracoval pracovnú zmenu, ktorú mal podľa rozvrhu pracovných zmien odpracovať v príslušný pracovný deň, skúšobná doba sa predĺži o kalendárny deň (t. j. za deň nevykonávania práce sa skúšobná doba predĺži o jeden kalendárny deň, čo vyplýva aj toho, že ide o dobu, t. j. úsek, ktorý sa neprerušuje).
K
Definícia zamestnanca trvale sa starajúceho o dieťa
13. 4. 2021
V rámci výkladu niektorých pojmov pre účely uplatňovania príslušných práv v Zákonníku práce sa ustanovenie § 40 doplnilo odsek 11.
V zmysle nového znenia je zamestnanec trvale sa starajúci o dieťa taký zamestnanec, ktorý sa osobne stará o vlastné neplnoleté dieťa vrátane striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov, a zamestnanec, ktorý sa osobne stará o neplnoleté dieťa zverené mu do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia súdu. Toto postavenie zamestnancovi vzniká dňom, keď zamestnávateľovi písomne oznámil, že sa trvale stará o dieťa, a zaniká dňom, keď sa zamestnanec prestal trvale starať o dieťa. Taktiež sa zavádza zamestnancovi povinnosť zánik trvalej starostlivosti o dieťa písomne oznámiť zamestnávateľovi bez zbytočného odkladu.
K