Odkázanosti účastníka konania na pomôcku podľa vyhlášky k integrovanej posudkovej činnosti
20. 3. 2025
Pri určení odkázanosti účastníka konania na pomôcku sociálny pracovník uvedie pomôcku zo zoznamu pomôcok na zmiernenie alebo prekonanie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, podľa § 24 ods. 2 a § 29 až 31 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu, na ktorú je účastník konania odkázaný.
Pri posudzovaní miery ťažkostí účastníka konania pri uskutočňovaní jednotlivých činností podľa prílohy č. 1, sa vychádza z toho, akou mierou je rozsah jeho funkčných schopností postačujúci na vykonávanie konkrétnej činnosti samostatne v kvalite a spôsobom, ktorý je bežný a akceptovateľný u fyzických osôb rovnakého veku a pohlavia bez zdravotného postihnutia (prijateľný štandard), posúdenie potreby a kontrolu správnosti ním vykonávanej konkrétnej činnosti v prijateľnom štandarde. Miera ťažkostí účastníka konania vykonávať konkrétnu činnosť v prijateľnom štandarde zodpovedá prevažujúcej miere jeho ťažkostí v posudzovanom období. Pri posudzovaní miery ťažkostí účastníka konania pri vykonávaní jednotlivých činností podľa prílohy č. 1, je obdobím, z ktorého sa vychádza pri zisťovaní miery ťažkostí vykonávať jednotlivé činnosti, jeden mesiac. Pri posudzovaní miery ťažkostí účastníka konania, pri vykonávaní jednotlivých činností podľa prílohy č. 1, u ktorého striedavo dochádza k zhoršovaniu a zlepšovaniu funkčných dôsledkov jeho zdravotného stavu, je obdobím, z ktorého sa vychádza pri zisťovaní miery ťažkostí vykonávať jednotlivé činnosti, spravidla jeden rok.
K
Zmeny v Ústave SR od septembra
11. 6. 2014
Manželstvo medzi mužom a ženou bude od septembra požívať vyššiu ústavnú ochranu a pomery v justícii sa zmenia.
Po novom bude platiť, že všetci súčasní sudcovia aj kandidáti na tieto posty sa budú musieť podrobiť prevereniu spôsobilosti. Stanovisko, či sudca predpoklady spĺňa, alebo nie, bude vydávať Súdna rada SR na základe podkladov od Národného bezpečnostného úradu. Súdnej rade tiež pribudne kompetencia vyjadrovať sa k návrhu rozpočtu súdov v čase, keď sa v NR SR schvaľuje štátny rozpočet. Rada tiež bude vydávať zásady sudcovskej etiky a dohliadať, či sudca svoju činnosť vykonáva riadne po celý čas. Sudcovia zároveň prídu o trestnoprávnu imunitu. O ich vydaní na stíhanie teda viac nebude rozhodovať Ústavný súd SR. Od septembra bude platiť, že manželstvo je jedinečným zväzkom medzi mužom a ženou. Slovenská republika manželstvo všestranne chráni a napomáha jeho dobru.
Zákon o pôde podpísaný prezidentom
27. 5. 2014
Prevádzajúci bude po tomto zákone povinný zverejniť na webe rezortu pôdohospodárstva ponuku na prevod vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku najmenej na 15 dní v Registri zverejňovania ponúk prevodu vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.
Nadobúdať pôdu budú podľa tohto zákona zásadne osoby, ktoré vykonávajú poľnohospodársku výrobu ako podnikanie podľa Obchodného zákonníka najmenej tri roky v obci, v ktorej sa poľnohospodársky pozemok nachádza, alebo v obci susediacej s touto obcou. Nadobúdateľ musí tiež mať v prípade, že je fyzická osoba, právoplatný pobyt na území Slovenska minimálne desať rokov a rovnako tak právnická osoba musí mať registráciu na našom území minimálne desať rokov.
Nedobrovoľné zmiznutie
18. 5. 2014
Do Trestného zákona by časom mohol pribudnúť nový trestný čin – nedobrovoľné zmiznutie.
Ministerstvo spravodlivosti navrhuje vláde, aby odsúhlasila ratifikáciu Medzinárodného dohovoru OSN o ochrane všetkých osôb pred nedobrovoľným zmiznutím z 20. decembra 2006. Tento dohovor obsahuje definíciu skutkovej podstaty trestného činu nedobrovoľného zmiznutia, ktorý je v ňom považovaný za zločin proti ľudskosti. Zmluvné strany sa v dohovore zaväzujú prijať legislatívne a iné opatrenia na zabránenie a trestanie trestného činu nedobrovoľného zmiznutia. V dohovore sa za nedobrovoľné zmiznutie považuje zadržanie, väzba, únos alebo iná forma pozbavenia slobody. Platí to ale len v prípadoch, ak sa konania dopustili zástupcovia štátu, osoby alebo skupiny osôb, ktoré konajú s poverením, za podpory alebo s tichým súhlasom štátu.
Náramky pre domácich väzňov podpísané
28. 4. 2014
Okrem odsúdených budú tieto náramky slúžiť aj na kontrolu rôznych zákazov, napríklad zákazu priblíženia sa.
Náklady na monitorovaného predstavujú asi tretinu zo sumy, ktorú stojí pobyt väzňa za mrežami. Dnes je to priemerne asi 14 tisíc ročne na jedného odsúdeného. Zníženie nákladov však nie je jediný prínos, ktorý sa od systému sľubuje. Odsúdení budú môcť byť s rodinou, nerozpadnú sa im rodinné vzťahy. Budú môcť živiť svojich rodinných príslušníkov. Nebude potrebné robiť zložitú resocializáciu. Okrem udržania zamestnania je prínos aj v tom, že títo ľudia budú platiť dane. Systém bude slúžiť najmä na monitorovanie odsúdeného na domáce väzenie, ktorý bude mať na nohe náramok a v obydlí domácu monitorovaciu stanicu. Okrem toho sa bude dať kontrolovať zákaz požívania alkoholu. Bude možné kontrolovať aj zákaz pobytu človeka v určenej lokalite, takže napríklad odsúdeného za fanúšikovské násilie ľahko zmonitorujú, či nie je v blízkosti štadióna.