Stravovanie zamestnancov po novom

10. 1. 2022 V súlade so Zákonníkom práce má zamestnávateľ povinnosť zabezpečovať stravovanie zamestnancov vo všetkých zmenách priamo na pracovisku alebo v jeho blízkosti. Podmienky stravovania upravuje rovnako Zákonník práce.
Zmena zákona týkajúca sa stravovania daňovníkov s príjmami zo závislej činnosti podľa § 5 zákona o dani z príjmov (zo zamestnania) a daňovníkov s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov nadobudla účinnosť 1. 1. 2022. Cieľom zmeny zákona bolo odstrániť nerovnosť pri zdaňovaní rôznych foriem stravovania. Jednotne je od dane oslobodený príspevok zamestnávateľa na jedlo, príspevok zamestnávateľa na stravné lístky, finančný príspevok na stravovanie.
Predchádzajúce znenie zákona z hľadiska daňovo-odvodového zaťaženia zvýhodňovalo poskytovanie stravných lístkov pred finančným príspevkom. Zatiaľ čo bol stravný lístok pre zamestnanca oslobodený od dane v akejkoľvek výške, finančný príspevok vyšší ako 2,81 eur bol považovaný za príjem zo závislej činnosti podliehajúci dani i odvodom. Cieľom zmeny zákona od 1. 1. 2022 bolo odstrániť nerovnosť pri zdaňovaní rôznych foriem stravovania. Od dane je oslobodená limitovaná suma, aktuálne najviac 2,81 €, čo predstavuje 55 % z hodnoty stravného a príspevok zo sociálneho fondu. Dobrovoľne poskytnutá časť príspevku nad rámec povinností zamestnávateľa predstavuje zdaniteľný príjem zamestnanca, ktorý podlieha sociálnemu aj zdravotnému poistnému. Pre zamestnávateľa je príspevok nad „zákonný strop“, ktorý je zdaňovaný u zamestnanca, daňovým výdavkom za predpokladu, že tento benefit je dohodnutý v kolektívnej zmluve, pracovnej zmluve či v internom predpise.
Stravné lístky ako nepeňažné plnenie alebo finančný príspevok ako peňažné plnenie musia byť zamestnancovi poskytnuté včas, aby ich zamestnanec mal k dispozícii najneskôr k 1. dňu príslušného mesiaca.
K

Prostriedky pre školy

22. 5. 2020 Pre školy a školské zariadenie sa po novom ustanovili podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu.
Právny predpis priniesol zmeny v ustanovení riešiacom problematiku využitie vzdelávacích preukazov. Na základe nového znenia sa za záujmové vzdelávanie poskytované školami a školskými zariadeniami považuje pravidelná záujmová činnosť organizovaná pre žiakov škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, evidovaná v predpísanej pedagogickej dokumentácii školy alebo školského zariadenia, ruší sa podmienka, v zmysle ktorej objem finančných prostriedkov pre poskytovateľa sa každoročne zníži o objem finančných prostriedkov zodpovedajúci súčinu počtu prijatých vzdelávacích poukazov od žiakov, ktorým nebolo poskytnuté záujmové vzdelávanie v uplynulom školskom roku a objemu finančných príspevkov pripadajúcich na jeden vzdelávací poukaz. Novo sa stanovuje, že pre výpočet príspevku na záujmové vzdelávanie na nový školský rok sa použije počet prijatých vzdelávacích poukazov v školskom roku, ktorý sa začal v predchádzajúcom kalendárnom roku. Úprava príspevkov na záujmové vzdelávanie zriaďovateľovi škôl a školských zariadení v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na kalendárny rok zodpovedá rozdielu príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného zo skutočného počtu prijatých vzdelávacích poukazov v novom školskom roku a príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného z počtu prijatých vzdelávacích poukazov nahlásených zriaďovateľom v minulom kalendárnom roku.

Prijímateľ sociálnej služby

20. 5. 2020 Právna norma nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 116/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 prináša zmeny pre prijímateľov sociálnych služieb.
Stanovuje sa, v ktorých prípadoch sa v čase mimoriadnej situácie neuplatňuje právo prijímateľa sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb, neuplatňuje povinnosť obce a vyššieho územného celku poskytnúť pobytovú formu sociálnej služby v zariadení k tomu určenom a neuplatňuje povinnosť neverejného poskytovateľa sociálnej služby, možnosť náhrady dokladov o výške príjmu čestným vyhlásením, poskytovanie finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby, vecný a časový rozsah zaškolenia opatrovateľa, ale aj odpustenie zmeškania lehoty zo strany správneho orgánu.

Nové oznamovacie povinnosti

20. 5. 2020 Novela zákona č. 96/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 priniesla nové zmeny v oznamovacích povinnostiach.
Ide o zmeny aj v ustanoveniach riešiacich problematiku plnenia oznamovacích povinností v oblasti používania registračných pokladníc, doručovania, odloženia vymáhania nedoplatkov, zániku zodpovednosti, zmeškania lehoty pre splatnosť nákladov v súvislosti s presadzovaním práv duševného vlastníctva colnými orgánmi v colnej oblasti a oblasti presadzovania práv duševného vlastníctva colnými orgánmi, zverejňovania v niektorých zoznamoch týkajúcich sa dane z pridanej hodnoty, podmienok vrátenia nadmerného odpočtu, uplatnenia zvýhodnenej sadzby dane, prítomnosti zamestnanca colného úradu a odňatia povolenia a vyradenie z evidencie v oblasti dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní, ale i opatrení v oblasti miestneho poplatku za rozvoj, v oblasti miestnych daní a miestneho poplatku, v oblasti verejného auditu vládneho auditu a finančnej kontroly, a v oblasti majetku verejnej správy,
(Zdroj: ihned.cz)

Opatrenia ministerstva dopravy v stavebníctve

20. 5. 2020 Stavebný zákon sa po novom zmenil v prechodných ustanoveniach na obdobie počas trvania pandémie.
Právna úprava stanovuje, že počas mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 stavebný úrad nielenže vykonáva ústne pojednávanie a miestnu ohliadku len v nevyhnutnom rozsahu, ale môže predĺžiť lehotu na vykonanie úkonu a lehotu na vydanie rozhodnutia bez predchádzajúceho súhlasu odvolacieho orgánu, pričom stavebný úrad je povinný o predĺžení lehoty na vykonanie úkonu a lehoty na vydanie rozhodnutia s uvedením dôvodu upovedomiť všetkých účastníkov konania, ako aj je povinný vybaviť bez zbytočného odkladu podanie, pri ktorom môže vykonať úkony na základe písomne predloženého návrhu, ktorý poskytuje dostatočný podklad na posúdenie podania bez osobného kontaktu s účastníkmi konania. Citovaný predpis prináša i rad zmien súvisiacich s touto mimoriadnou situáciou, obsiahnutých v zákone niekoľkých zákonoch.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner