Ministerstvo práce na podporu udržania zamestnanosti vyplatilo už 1,15 miliardy
15. 3. 2021
V rámci pomocných schém na podporu udržania zamestnanosti Prvá pomoc, Prvá pomoc+ a Prvá pomoc++ odoslalo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny zhruba 1,15 miliardy eur.
Uviedla to hovorkyňa ministerstva Michaela Slivková Kirňaková. Najviac sa využíva opatrenie 3B. Údaje sú k 11. marcu, pričom pomocná schéma beží už rok.
V rámci opatrenia 1 vyplatil rezort 71,8 milióna eur prostredníctvom vyše 35-tisíc platieb. Tento pomocný nástroj je príspevkom na náhradu mzdy zamestnanca pre zamestnávateľov, ktorí v čase mimoriadnej situácie na základe vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva zatvorili alebo obmedzili svoje prevádzky.
irmy môžu žiadať o náhradu časti mzdových nákladov vo výške sto percent celkovej ceny práce (predtým 80 percent). Maximálna výška príspevku je 1100 eur na zamestnanca.
Na opatrenie 2 minul rezort práce vyše 230 miliónov eur, počet platieb bol okolo 425-tisíc. Opatrenie 2 sa týka samostatne zárobkovo činných osôb. O príspevok môžu žiadať tie SZČO, ktoré museli pre pandémiu svoje prevádzky zatvoriť alebo obmedziť, alebo im poklesli tržby aspoň o 20 percent.
Pri poklese tržieb od 80 percent a viac bola do septembra 2020 maximálna výška príspevku 540 eur, od októbra bolo maximum na úrovni 810 eur. Po novom je maximálny príspevok pri 80-percentnom poklese 870 eur.
Na opatrení 3A vyplatil rezort takmer 233 miliónov eur a odoslal skoro 43-tisíc platieb. Najvyužívanejším je stále opatrenie 3B, rezort naň minul viac ako 563 miliónov eur a odoslal dokopy vyše 156-tisíc platieb.
Na príspevky z opatrení 3A a 3B, tzv. kurzarbeit, majú nárok tí zamestnávatelia, ktorí udržia pracovné miesta aj v prípade prerušenia alebo obmedzenia svojej činnosti minimálne po dobu jedného mesiaca (predtým to boli dva mesiace). Príspevok je od februára vo výške 100 percent celkovej ceny práce, maximálne však 1100 eur na zamestnanca.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Prostriedky pre školy
22. 5. 2020
Pre školy a školské zariadenie sa po novom ustanovili podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu.
Právny predpis priniesol zmeny v ustanovení riešiacom problematiku využitie vzdelávacích preukazov. Na základe nového znenia sa za záujmové vzdelávanie poskytované školami a školskými zariadeniami považuje pravidelná záujmová činnosť organizovaná pre žiakov škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, evidovaná v predpísanej pedagogickej dokumentácii školy alebo školského zariadenia, ruší sa podmienka, v zmysle ktorej objem finančných prostriedkov pre poskytovateľa sa každoročne zníži o objem finančných prostriedkov zodpovedajúci súčinu počtu prijatých vzdelávacích poukazov od žiakov, ktorým nebolo poskytnuté záujmové vzdelávanie v uplynulom školskom roku a objemu finančných príspevkov pripadajúcich na jeden vzdelávací poukaz.
Novo sa stanovuje, že pre výpočet príspevku na záujmové vzdelávanie na nový školský rok sa použije počet prijatých vzdelávacích poukazov v školskom roku, ktorý sa začal v predchádzajúcom kalendárnom roku. Úprava príspevkov na záujmové vzdelávanie zriaďovateľovi škôl a školských zariadení v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na kalendárny rok zodpovedá rozdielu príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného zo skutočného počtu prijatých vzdelávacích poukazov v novom školskom roku a príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného z počtu prijatých vzdelávacích poukazov nahlásených zriaďovateľom v minulom kalendárnom roku.
Prijímateľ sociálnej služby
20. 5. 2020
Právna norma nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 116/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 prináša zmeny pre prijímateľov sociálnych služieb.
Stanovuje sa, v ktorých prípadoch sa v čase mimoriadnej situácie neuplatňuje právo prijímateľa sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb, neuplatňuje povinnosť obce a vyššieho územného celku poskytnúť pobytovú formu sociálnej služby v zariadení k tomu určenom a neuplatňuje povinnosť neverejného poskytovateľa sociálnej služby, možnosť náhrady dokladov o výške príjmu čestným vyhlásením, poskytovanie finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby, vecný a časový rozsah zaškolenia opatrovateľa, ale aj odpustenie zmeškania lehoty zo strany správneho orgánu.
Nové oznamovacie povinnosti
20. 5. 2020
Novela zákona č. 96/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 priniesla nové zmeny v oznamovacích povinnostiach.
Ide o zmeny aj v ustanoveniach riešiacich problematiku plnenia oznamovacích povinností v oblasti používania registračných pokladníc, doručovania, odloženia vymáhania nedoplatkov, zániku zodpovednosti, zmeškania lehoty pre splatnosť nákladov v súvislosti s presadzovaním práv duševného vlastníctva colnými orgánmi v colnej oblasti a oblasti presadzovania práv duševného vlastníctva colnými orgánmi, zverejňovania v niektorých zoznamoch týkajúcich sa dane z pridanej hodnoty, podmienok vrátenia nadmerného odpočtu, uplatnenia zvýhodnenej sadzby dane, prítomnosti zamestnanca colného úradu a odňatia povolenia a vyradenie z evidencie v oblasti dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní, ale i opatrení v oblasti miestneho poplatku za rozvoj, v oblasti miestnych daní a miestneho poplatku, v oblasti verejného auditu vládneho auditu a finančnej kontroly, a v oblasti majetku verejnej správy,
Opatrenia ministerstva dopravy v stavebníctve
20. 5. 2020
Stavebný zákon sa po novom zmenil v prechodných ustanoveniach na obdobie počas trvania pandémie.
Právna úprava stanovuje, že počas mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 stavebný úrad nielenže vykonáva ústne pojednávanie a miestnu ohliadku len v nevyhnutnom rozsahu, ale môže predĺžiť lehotu na vykonanie úkonu a lehotu na vydanie rozhodnutia bez predchádzajúceho súhlasu odvolacieho orgánu, pričom stavebný úrad je povinný o predĺžení lehoty na vykonanie úkonu a lehoty na vydanie rozhodnutia s uvedením dôvodu upovedomiť všetkých účastníkov konania, ako aj je povinný vybaviť bez zbytočného odkladu podanie, pri ktorom môže vykonať úkony na základe písomne predloženého návrhu, ktorý poskytuje dostatočný podklad na posúdenie podania bez osobného kontaktu s účastníkmi konania.
Citovaný predpis prináša i rad zmien súvisiacich s touto mimoriadnou situáciou, obsiahnutých v zákone niekoľkých zákonoch.