Kurzarbeit
17. 5. 2021
Na základe skúseností z doterajšieho priebehu ekonomickej krízy v dôsledku pandémie spôsobenej šírením ochorenia COVID-19 a tiež skúseností z tzv. „Prvej pomoci“, ktorá je poskytovaná ako aktívne opatrenie na trhu práce formou konkrétneho projektu po predchádzajúcom schválení jeho podmienok vládou Slovenskej republiky, vznikla dôvodná potreba ukotviť v slovenskom právnom poriadku stály, stabilný a samostatným zákonom ustanovený nástroj pasívnej politiky trhu práce.
Podstatou tohto nástroja od 1. 1. 2022 bude poskytovanie právne nárokovej podpory, ktorá bude účelovo jednoznačne určená na vyplácanie náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu a dochádza tak k tzv. „skrátenej práci“, ktorej rozsah, podmienky a mechanizmus poskytovania, výšku podpory a ďalšie rozhodujúce náležitosti jej poskytovania identifikuje nový zákona o podpore v čase skrátenej práce.
Cieľom bolo vytvorenie zákona, ktorý sa stane funkčnou súčasťou stabilného právneho poriadku Slovenskej republiky na systémové, nárokové a transparentné poskytnutie pomoci zamestnancom zamestnávateľov v čase trvania vonkajšie faktora, ktorý má dočasný charakter, zamestnávateľ ho nemohol ovplyvniť alebo mu nemohol predísť a ktorý má negatívny vplyv na prideľovanie práce zamestnancom, najmä mimoriadnej situácie, výnimočného stavu, núdzového stavu, mimoriadnej okolnosti vyhlásenej vládou Slovenskej republiky, alebo okolnosti vyššej moci, ktoré žiaden zo zamestnávateľov nemôže ovplyvniť, čím dochádza k významne negatívnym vplyvom na pracovné miesta trhu práce, k ich ohrozeniu až zániku.
Z hľadiska hospodárskej praxe ide o situácie, keď zamestnávateľovi vznikajú nezanedbateľné mzdové náklady, ktoré však z dôvodu obmedzenia jeho prevádzkovej činnosti bez vlastného zavinenia nie sú pokryté ekonomickou činnosťou, resp. príjmami z nej.
Účelom zákona je okrem zabezpečenia krytia časti náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ z dôvodu vonkajších faktorov nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu, aj udržanie pracovných miest a konkurencieschopnosti zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činných osôb v čase hospodárskej krízy, recesie a krízovej situácie. Zároveň sa predpokladá, že nová právna úprava primeraným spôsobom doplní úspešné pôsobenie doteraz zavedených opatrení aktívnej politiky na trhu práce na riešenie negatívnych vplyvov mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu na zamestnanosť.
Ďalším dôvodom predloženia nzákona je aj postupné zavádzanie stálych nástrojov „skrátenej práce“ vo všetkých krajinách Európskej únie, ktorý sa tak stáva kritériom konkurencieschopnosti krajiny, a aj tlak Európskej únie na zavádzanie trvalých nástrojov na udržanie zamestnanosti a kompenzáciu straty príjmov.
K
Opatrenia v oblasti dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní, ktorých aplikácia sa zrušuje k 30. septembru 2020
5. 10. 2020
Daň z pridanej hodnoty upravuje zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty. Opatrenia v tejto oblasti priniesol zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov.
K vyššie uvedenému dátumu sa v tejto oblasti rušia tieto opatrenia:
§ 24j - vrátenie nadmerného odpočtu v skoršej lehote, nadmerný odpočet sa vráti do 30 dní aj pri existencii colných nedoplatkov, prípadne nedoplatkov na povinných odvodoch poistného splatných počas obdobia pandémie, ak dôjde k úhrade uvedených nedoplatkov po skončení obdobia pandémie,
§ 24n - opatrenia v oblasti miestneho poplatku za rozvoj - odklad povinnosti oznámiť správcovi poplatku údaje o podlahovej ploche stavby a o zániku poplatkovej povinnosti, obciam sa poskytla možnosť financovať bežné výdavky z výnosov z poplatku za rozvoj až do 31. 12. 2020,
§ 24o - opatrenia v oblasti miestnych daní a miestneho poplatku - odklad lehoty na podanie priznania k dani pre tých daňovníkov, ktorí majú iné ako ročné zdaňovacie obdobie (dražba, dedičstvo nehnuteľnosti, vznik a zánik daňovej povinnosti pri dani za psa, dani z nevýherných hracích prístrojov a dani za predajné automaty) a odklad plnenia všetkých oznamovacích povinností v oblasti miestnych daní a poplatku.
Zmeny v zdravotnom poistení
5. 10. 2020
V čl. II v rámci novely zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov dochádza k zmenám zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V nadväznosti na posun termínu na podanie daňového priznania sa menia aj termíny na vykonanie ročného zúčtovania poistného a ročného prerozdeľovania za rok 2019, nakoľko na vykonanie týchto procesov je nevyhnutné, aby zdravotná poisťovňa mala k dispozícii údaje z daňových priznaní jej poistencov. Zároveň sa zavádza mimoriadny inštitút preddavku na výsledok ročného zúčtovania poistného plateného štátom za rok 2019, ktorý bude štátom vyplatený v pôvodnom termíne úhrady týchto pohľadávok (do 31. decembra 2020) a zúčtovaný v novom termíne úhrady týchto pohľadávok (do 15. februára 2021) tak, aby nedošlo k oneskoreniu finančných tokov a z toho vyplývajúceho oneskorenia realizácie úhrad za zdravotnú starostlivosť.
Opatrenia v colnej oblasti, ktorých aplikácia sa zrušuje k 30. septembru 2020
2. 10. 2020
Medzi opatrenia, ktoré sa zrušujú k 30. 9. 2020 po novele zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, patria aj opatrenia v colnej oblasti.
Ide o tieto opatrenia:
§ 24e - doručovanie, ak pošta počas obdobia pandémie mení svoje podmienky doručovania, doručuje sa podľa týchto podmienok,
§ 24f - odloženie vymáhania nedoplatkov, po skončení obdobia pandémie nebude možné odložiť vymáhanie nedoplatkov v colnom exekučnom konaní,
§ 24g - zánik zodpovednosti za porušenie colných predpisov v dôsledku opatrení súvisiacich s pandémiou,
§ 24h - zmeškanie lehoty pre splatnosť nákladov v súvislosti s presadzovaním práv duševného vlastníctva colnými orgánmi, zruší sa tolerancia pri nedodržaní určenej lehoty splatnosti nákladov, pričom právnické osoby a fyzické osoby budú mať povinnosť uhradiť náklady do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.
Opatrenia súvisiace s rozpočtovými pravidlami
2. 10. 2020
Ďalšími súvisiacimi opatreniami sú opatrenia v oblasti rozpočtových pravidiel, opatrenia v oblasti vnútorného auditu, vládneho auditu a finančnej kontroly a opatrenia v oblasti majetku verejnej správy a správy bytov a nebytových priestorov, ktorých aplikácia sa tiež zrušuje k 30. septembru 2020.
§ 33 - opatrenia v oblasti rozpočtových pravidiel - lehota na použitie bežných výdavkov, ktoré nebolo možné použiť z dôvodu negatívnych následkov pandémie, sa považuje za dodržanú, ak sa tieto výdavky použijú najneskôr do dvoch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po skončení obdobia pandémie,
§ 34 - opatrenia v oblasti rozpočtových pravidiel - preddavky pri dodávke výkonov a tovarov za účelom zamedzenia šírenia pandémie možno poskytovať počas obdobia pandémie bez obmedzení ustanovených osobitným predpisom, takáto úhrada preddavkov z verejných prostriedkov sa nepovažuje za porušenie finančnej disciplíny,
§ 36 ods. 1 a 3 - opatrenia pre územnú samosprávu - ak počas obdobia pandémie obec alebo vyšší územný celok hospodári v rozpočtovom provizóriu, uhrádzajú výdavky bez zákonom stanovených mesačných limitov, ak obec alebo vyšší územný celok hospodári v ozdravnom režime alebo v nútenej správe, môže počas obdobia pandémie použiť finančné prostriedky nad rámec na úhradu výdavkov vyvolaných negatívnymi následkami pandémie,
§ 36a - opatrenia v oblasti vnútorného auditu, vládneho auditu a finančnej kontroly - opatrenia súvisiace so zjednodušením procesu výkonu finančnej kontroly a s uvoľnením povinnosti vymenovaných audítorov odborne sa vzdelávať,
§ 36c ods. 1 a 2 - opatrenia v oblasti majetku verejnej správy a správy bytov a nebytových priestorov - umožňuje sa uzavrieť dohodu o splátkach pohľadávok štátu, ktorú zákon č. 374/2014 Z. z. o pohľadávkach štátu štandardne nedovoľuje a pri jej neplnení možnosť uzavrieť novú dohodu počas obdobia pandémie, pričom sa ustanovuje, že počas obdobia pandémie, ak má dlžník novú dohodu, nie je v omeškaní po dobu začatia obdobia pandémie až do splatnosti prvej splátky dohodnutej v novej dohode o splátkach.