Kurzarbeit

17. 5. 2021 Na základe skúseností z doterajšieho priebehu ekonomickej krízy v dôsledku pandémie spôsobenej šírením ochorenia COVID-19 a tiež skúseností z tzv. „Prvej pomoci“, ktorá je poskytovaná ako aktívne opatrenie na trhu práce formou konkrétneho projektu po predchádzajúcom schválení jeho podmienok vládou Slovenskej republiky, vznikla dôvodná potreba ukotviť v slovenskom právnom poriadku stály, stabilný a samostatným zákonom ustanovený nástroj pasívnej politiky trhu práce.
Podstatou tohto nástroja od 1. 1. 2022 bude poskytovanie právne nárokovej podpory, ktorá bude účelovo jednoznačne určená na vyplácanie náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu a dochádza tak k tzv. „skrátenej práci“, ktorej rozsah, podmienky a mechanizmus poskytovania, výšku podpory a ďalšie rozhodujúce náležitosti jej poskytovania identifikuje nový zákona o podpore v čase skrátenej práce.
Cieľom bolo vytvorenie zákona, ktorý sa stane funkčnou súčasťou stabilného právneho poriadku Slovenskej republiky na systémové, nárokové a transparentné poskytnutie pomoci zamestnancom zamestnávateľov v čase trvania vonkajšie faktora, ktorý má dočasný charakter, zamestnávateľ ho nemohol ovplyvniť alebo mu nemohol predísť a ktorý má negatívny vplyv na prideľovanie práce zamestnancom, najmä mimoriadnej situácie, výnimočného stavu, núdzového stavu, mimoriadnej okolnosti vyhlásenej vládou Slovenskej republiky, alebo okolnosti vyššej moci, ktoré žiaden zo zamestnávateľov nemôže ovplyvniť, čím dochádza k významne negatívnym vplyvom na pracovné miesta trhu práce, k ich ohrozeniu až zániku.
Z hľadiska hospodárskej praxe ide o situácie, keď zamestnávateľovi vznikajú nezanedbateľné mzdové náklady, ktoré však z dôvodu obmedzenia jeho prevádzkovej činnosti bez vlastného zavinenia nie sú pokryté ekonomickou činnosťou, resp. príjmami z nej.
Účelom zákona je okrem zabezpečenia krytia časti náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ z dôvodu vonkajších faktorov nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu, aj udržanie pracovných miest a konkurencieschopnosti zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činných osôb v čase hospodárskej krízy, recesie a krízovej situácie. Zároveň sa predpokladá, že nová právna úprava primeraným spôsobom doplní úspešné pôsobenie doteraz zavedených opatrení aktívnej politiky na trhu práce na riešenie negatívnych vplyvov mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu na zamestnanosť.
Ďalším dôvodom predloženia nzákona je aj postupné zavádzanie stálych nástrojov „skrátenej práce“ vo všetkých krajinách Európskej únie, ktorý sa tak stáva kritériom konkurencieschopnosti krajiny, a aj tlak Európskej únie na zavádzanie trvalých nástrojov na udržanie zamestnanosti a kompenzáciu straty príjmov.
K

Mimoriadne opatrenia v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19 v oblasti zdravotníctva

6. 4. 2020 Po novom bude zakázané počas krízovej situácie predávať osobný ochranný prostriedok kategórie FFP2, FFP3.
Zakazuje sa tieto rúška predávať inej osobe než poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, zdravotníckemu pracovníkovi, orgánom štátnej správy alebo územnej samosprávy, právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi, ktorá je povinná zabezpečovať tieto osobné ochranné prostriedky a vykonáva práce, pri ktorých je používanie týchto osobných ochranných prostriedkov nevyhnutné. Rovnako to platí pre osobu, ktorá distribuuje na Slovensku tieto osobné ochranné prostriedky. Výnimkou pre predaj respirátorov sú aj tí, ktorí majú uzatvorenú zmluvu o zabezpečení vykonávania prehliadok mŕtvych tiel s Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, a tiež poskytovateľom pohrebných služieb a zamestnancom súdnolekárskeho a patologicko-anatomického pracoviska. Predaj respirátorov je umožnený aj osobe, pri ktorej na to existujú zdravotné dôvody. Rezort zdravotníctva vyhláškou upraví zoznam diagnóz, pre ktoré bude povolené tieto respirátory predávať.

Výnimočné opatrenia v oblasti ochrany verejného zdravia a liekovej politiky

6. 4. 2020 V čase krízovej situácie bude možné vydávať niektoré výnimočné opatrenia v oblasti ochrany verejného zdravia a liekovej politiky.
Ministerstvo zdravotníctva SR môže napríklad rozhodnúť, že počas vyhláseného výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie zakáže vývoz, alebo obmedzí výdaj humánneho lieku, ktorého výdaj nie je viazaný na lekársky predpis, alebo nie je zaradený v zozname kategorizovaných liekov, zdravotníckej pomôcky, diagnostickej zdravotníckej pomôcky in vitro alebo dietetickej potraviny.

Odklad splátok úverov

6. 4. 2020 Ľudia si budú môcť posunúť odklad splátok svojich úverov, hypoték či lízingov.
Bol vyrokovaný posun splátok o šesť až deväť mesiacov. Napríklad, ak má niekto desaťročný úver, nebude platiť deväť mesiacov ani splátku, ani úrok. Po 9 mesiacoch začne ďalej splácať a celý úver sa posunie o 9 mesiacov navyše. Ľudia sa tiež neocitnú v žiadnom registri, na žiadnej čiernej listine. Pre dôchodcov by malo platiť, že nebudú musieť platiť poplatky za manipuláciu s hotovosťou. Je snaha o to, aby to platilo v celom bankovom sektore.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner