Zmeny v zákone o vodách
26. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 364/2004 Z. z. o vodách povolenie na osobitné užívanie vôd, ktoré možno vykonávať len s užívaním vodnej stavby, je potrebné vydať pred vydaním rozhodnutia o stavebnom zámere alebo súčasne s ním v spoločnom konaní, ak nejde o existujúcu vodnú stavbu alebo povolenú vodnú stavbu.
Povolenie orgánu štátnej vodnej správy sa vyžaduje na zhotovenie vodnej stavby, jej zmenu, zmenu v užívaní, zrušenie alebo odstránenie vodnej stavby; ak tento zákon neustanovuje inak. Povolenie na vodnú stavbu možno vydať len, ak je vydané povolenie na osobitné užívanie vôd, ak sa podľa tohto zákona vyžaduje. Na uskutočnenie stavebných úprav na vodnej stavbe postačuje ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy. Ohlásenie obsahuje identifikačné údaje o stavebníkovi a o mieste a druhu stavebných prác; prílohou je jednoduchý technický opis, situácia v území a jednoduché schematické znázornenie. Stavebník môže uskutočniť stavebné úpravy na vodnej stavbe len na základe písomného oznámenia orgánu štátnej vodnej správy, že proti ich uskutočneniu nemá námietky. Lehota na začatie stavebných úprav uplynie po dvoch rokoch odo dňa doručenia oznámenia. Orgán štátnej vodnej správy môže v oznámení určiť, že stavebnú úpravu možno uskutočniť len na základe rozhodnutia o stavebnom zámere. Na uskutočnenie jednoduchého vodného zariadenia sa nevyžaduje rozhodnutie o stavebnom zámere ani ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy. V povolení na vodné stavby orgán štátnej vodnej správy určí podmienky a požiadavky na uskutočnenie stavby v rozsahu podľa Stavebného zákona. Pri vodných stavbách je orgán štátnej vodnej správy špeciálnym stavebným úradom. Ak je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a k hlavnej stavbe je príslušný na konanie o stavebnom zámere iný stavebný úrad, orgán štátnej vodnej správy má v takomto konaní postavenie dotknutého orgánu a o stavebnom zámere vodnej stavby koná stavebný úrad príslušný na konanie o stavebnom zámere hlavnej stavby; to platí aj ak ide o stavby a stavebné úpravy, pri ktorých postačuje ohlásenie podľa Stavebného zákona. Orgán štátnej vodnej správy, ktorý je príslušný na konanie o stavebnom zámere vodnej stavby, vykoná aj kolaudáciu vodnej stavby. Orgán štátnej vodnej správy nie je orgánom územného plánovania a nekoná vo veciach vyvlastnenia. Povolenie orgánu štátnej vodnej správy na zhotovenie alebo zmenu vodnej stavby je súčasne rozhodnutím o stavebnom zámere. Vodnú stavbu je možné užívať na základe kolaudačného osvedčenia. Podmienkou vydania rozhodnutia o stavebnom zámere pre prevádzkovo súvisiaci verejný vodovod alebo prevádzkovo súvisiacu verejnú kanalizáciu je písomná zmluva podľa osobitného predpisu. Podmienkou vydania kolaudačného osvedčenia pre verejný vodovod alebo verejnú kanalizáciu je písomná zmluva podľa osobitného predpisu. Ustanovuje sa tiež všeobecné pravidlo, že orgán štátnej vodnej správy je špeciálnym stavebným úradom, v rozsahu pôsobností jednotlivých orgánov podľa tohto zákona. Z tejto úpravy špeciálneho stavebného úradu sa ustanovuje výnimka v súlade so Stavebným zákonom v prípadoch, kedy je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a nie je hlavnou stavbou. V takom prípade sa orgán štátnej vodnej správy, ktorý by inak konal ako špeciálny stavebný úrad, stane dotknutým orgánom podľa § 21 Stavebného zákona a svoju pôsobnosť v oblasti ochrany vôd vykonáva vydávaním záväzného stanoviska – teda už nekoná v správnom konaní ako špeciálny stavebný úrad, ale vydáva záväzné stanovisko.
K
Potraviny dražejú tak rýchlo ako ešte nikdy v histórii
15. 4. 2022
Bol rok 2008, Slovensko sa chystalo na prijatie eura a zo Spojených štátov sa k nám valila finančná kríza, ktorá napokon dostala prívlastok „globálna“. Vlády poskytovali bezprecedentné objemy peňazí na záchranu a stimuly svojim bankovým systémom v snahe vyhnúť sa kolapsu.
To viedlo k poklesu akciových trhov, no cenné papiere súvisiace s komoditami, naopak, rástli a ropa sa prvýkrát obchodovala nad 140 dolárov za barel. Spolu s nimi rekordne zdraželi aj agrosuroviny, keď sa na vrchol dostala pšenica či sója. Tomu ešte dopomohla aj zlá úroda z roku 2007.
Ani vtedy sa však potraviny nezdražovali takým tempom ako teraz. V marci tohto roka totiž vyskočili v porovnaní s vlaňajším až o 12 percent. To je najviac od osamostatnenia Slovenskej republiky.
V
Plyn klesol na najnižšiu úroveň od začiatku vojny na Ukrajine
15. 4. 2022
Ceny zemného plynu v Európe vo štvrtok klesli na najnižšiu úroveň od začiatku vojny na Ukrajine. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Bloomberg.
Referenčný európsky termínovaný kontrakt na plyn s dodávkou v najbližšom mesiaci vo štvrtok na burze v Amsterdame padol až o 17,5 percent na 87,19 eura za megawatthodinu.
To bolo najmenej od 23. februára, čo bol deň pred začiatkom ruskej invázie. Kontrakt ukončil štvrtkové obchodovanie so stratou 9,2 percenta na 95,62 eura za megawatthodinu.
Objednávky na tranzit plynu cez Ukrajinu sa vo štvrtok opäť zvýšili po poklese na začiatku týždňa. Ponuku na trhu zvýšil aj koniec niektorých výpadkov produkcie v Nórsku.
Trh sa však naďalej sústredí na dodávky ruského plynu. Moskva totiž pokračuje vo svojej vojne proti Ukrajine. Navyše ešte nie je jasné, ako sa vyrieši požiadavka ruského prezidenta Vladimira Putina týkajúca sa platieb za plyn v rubľoch.
V
Vydať sa po zelenej nie je zadarmo
11. 4. 2022
Nový zálohový systém bol na Slovensku vďaka promptnej spolupráci ministerstiev so svetom biznisu zavedený prvého januára tohto roka.
Išlo o historicky najkratší čas implementácie takého veľkého projektu. Aktuálne je v priestore takmer 2 300 odberných miest a dosiaľ bolo vyzbieraných približne 50 miliónov plastových fliaš a plechoviek.
Ľudia sa podľa Lucie Morvai, riaditeľky pre vonkajšie vzťahy a komunikáciu Správcu zálohového systému, do revolučného projektu aktívne zapájajú, no opačná strana barikády, tradičný zber odpadu cez kontajnery, eviduje dosah v dvoch rovinách, ktoré po sebe nasledujú.
Michal Sebíň, riaditeľ spoločnosti NATUR-PACK, poukázal na zatiaľ slabý výpadok PET fliaš a plechoviek.
To v praxi znamená, že tieto obaly v triedenom zbere stálu sú, čo, samozrejme, úzko súvisí s dobehom predaja ešte neoznačených produktov. Začiatkom marca sa však tieto komodity začali zo zberu postupne strácať.
V
Trestný zákon po novom
8. 4. 2022
Cieľom novely zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon je odstrániť problém spočívajúci v neprimerane prísnom postihovaní prechovávateľov alebo užívateľov marihuany, tiež umožniť zníženie už uložených trestov za taký trestný čin, ktorý bude po novom trestaný miernejšie.
Právna úprava poznala prechovávanie omamných a psychotropných látok, jedov a prekurzorov pre vlastnú potrebu s určením maximálnych kvantitatívnych limitov počítaných podľa obvykle jednorazovej dávky. Tie sa už dnes vzťahujú aj na prechovávateľov marihuany.
Zavádza sa v súvislosti s vyššie uvedeným účelom osobitná skutková podstata prechovávania omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa pre vlastnú potrebu za zachovania množstevných limitov, s nižšou hornou hranicou trestnej sadzby – vo výške jedného roka a dvoch rokov.
V záujme prevencie sa však v prípadoch prechovávateľov trestaných podľa § 171 ods. 1 alebo 2 tiež má ponovom v § 40 umožniť, aby súd podmienečne upustil od ich potrestania v prípade, že páchateľ (prechovávateľ omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa pre vlastnú potrebu) bude súhlasiť s ochranným liečením podľa § 73.
Zavádza sa, aby páchatelia, ktorí sa trestného činu prechovávania drog nad množstvá považované v § 135 za množstvá vlastnej potreby (a to často iba mierne prekračujúc 10 dávok), dopustia v súvislosti s omamnou alebo psychotropnou látkou z rastlín rodu konopa, boli tiež potrestaní trestom s nižšou hornou hranicou trestnej sadzby – odňatím slobody na 3 roky až 7 rokov (namiesto doterajších 3 až 10 rokov), a v prípade recidívy trestom na 5 rokov až 10 rokov (nový § 172 ods. 2) namiesto doterajších 10 až 15 rokov. Odseky 3, 4 a 5 v § 172 budú upravovať ten istý skutok vo vzťahu k iným drogám, a tiež dílerstvo, kde zostáva právna úprava a aj výška trestu zachovaná v rovnakej výške ako je tomu doteraz, kopírujúc doterajšie znenie § 172. Odseky 6, 7 a 8 upravujúce kvalifikované skutkové podstaty tohto trestného činu zostávajú zachované a majú aj v prípade látky z rastlín rodu konopa zabezpečiť rovnako vysoké tresty ako v prípade ostatných drog – ide tu totiž o tresty pre tých, ktorí drogy prechovávajú vo veľkom rozsahu alebo ich distribuujú deťom, či prípadne spôsobia závažný následok ako je ťažká ujma na zdraví alebo smrť.
V ust. § 173 ods. 1 o prechovávaní predmetu na výrobu drog (kam sa v praxi niekedy radí i pestovanie rastlín z rodu konopa) sa odstraňuje spodná hranica trestnej sadzby (doteraz to bol jeden rok), s cieľom umožniť súdom zohľadniť všetky okolnosti každého jednotlivého prípadu a odstrániť neprimeranú tvrdosť zákona.
K