Zmeny v územnom plánovaní
6. 3. 2025
Novým stavebným zákonom (č. 25/2025 Z. z.) sa zavádzajú zmeny aj v zákone č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní, ktorý bol schválený ešte v roku 2022 a nadobudne spolu s novým stavebný zákonom účinnosť 1. 4. 2025.
Keďže hranicu zastavaného územia je možné určiť aj v územnom pláne mikroregiónu, dopĺňa sa ustanovenie upravujúce možnosť zápisu hranice zastavaného územia do katastra nehnuteľností.
Komplexná úprava postupu posúdenia súladu so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie, ktoré vykonáva orgán územného plánovania pri konaniach podľa Stavebného zákona alebo pri posúdení činností podľa osobitných predpisov. Súlad sa posudzuje len k záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie, pričom sa vyhodnocuje súlad k splneniu podmienok priestorového usporiadania územia a funkčného využívania územia. Súlad sa vyhodnocuje k stupňu najnižšej existujúcej územnoplánovacej dokumentácie. Zákon o územnom plánovaní ustanovuje podmienky príslušnosti dotknutého orgánu, lehoty aj proces preskúmania odchylne od úpravy záväzného stanoviska a postavenia dotknutých orgánov. Stavebný zákon tak predstavuje všeobecný predpis k zákonu o územnom plánovaní, ktorý ustanovuje špeciálnu právnu úpravu pre postavenie orgánu územného plánovania ako dotknutého orgánu podľa Stavebného zákona. Odchýlku od úpravy v zákone o územnom plánovaní ustanovuje ešte zákon o hlavnom meste Bratislava, ktorý upravuje odlišne príslušnosť, lehoty a vzťah medzi mestom a mestskými časťami. Znenie § 24 upravuje všeobecné podmienky vydávania záväzného stanoviska a znenie § 24a upravuje osobitosti pre vydávanie záväzného stanoviska ako dotknutého orgánu podľa Stavebného zákona. Odlišne od Stavebného zákona sú upravené lehoty na vydanie záväzného stanoviska, ktoré sú 30 dní pre jednoduché stavby, v lehote 90 dní pre vyhradené stavby a v lehote 60 dní pre ostatné stavby. Vzhľadom na problémy aplikačnej praxe sa ustanovuje osobitná povinnosť aby orgán územného plánovania bezodkladne odoslal záväzné stanovisko po jeho vydaní, teda po jeho podpísaní oprávnenou osobou, aby sa tak zabránilo prieťahom v procese. Upravuje sa proces preskúmania záväzného stanoviska tak, že sa zjednodušuje a po vyjadrení príslušného orgánu územného plánovania vydáva nové záväzné stanovisko úrad len ak zistí, že bolo vydané v rozpore so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Ak úrad zistí, že záväzné stanovisko je vydané v súlade so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie len informuje žiadateľa. Úrad môže preskúmať záväzné stanovisko k stavebnému zámeru aj na žiadosť stavebného úradu, ktorému sa v procese odstraňovania rozporov podľa Stavebného zákona nepodarilo odstrániť rozpor s príslušným orgánom územného plánovania. Úrad preskúma záväzné stanovisko aj na žiadosť odvolacieho orgánu, ak účastník konania iný ako stavebník, namieta obsah záväzného stanoviska v konaní pred odvolacím orgánom. Ak orgán územného plánovania, ktorý vydal rozporné záväzné stanovisko, má za to, že novým záväzným stanoviskom úradu bolo zasiahnuté do jeho práv, môže sa domáhať ochrany na súde formou správnej žaloby. Podanie správnej žaloby podľa prvej vety má odkladný účinok. V § 24b sa zaviedla možnosť orgánu územného plánovania vyhradiť si podľa Stavebného zákona vydanie doložky súladu k projektu stavby ako ďalšieho stupňa projektovej dokumentácie. Pre vydanie doložky súladu platia pre orgán územného plánovania rovnaké lehoty ako pre vydanie záväzného stanoviska - v lehote 30 dní pre jednoduché stavby, v lehote 90 dní pre vyhradené stavby a v lehote 60 dní pre ostatné stavby; lehota sa počíta odo dňa doručenia úplnej žiadosti. Ak orgán územného plánovania nevydá záväzné stanovisko alebo doložku súladu v ustanovenej lehote má sa za to, že je nečinný a nastáva fikcia súladu podľa § 35 zákona o územnom plánovaní.
K
Opravná účtovná závierka
31. 5. 2021
Účtovná závierka sa zostavuje len ako riadna, mimoriadna alebo priebežná. „Opravnú“ alebo „dodatočnú“ účtovnú závierku nemožno zostaviť.
Má účtovná jednotka nejakú možnosť zistenú chybu v účtovníctve a v účtovnej závierke opraviť? Áno má, ale len v prípade, ak uložená účtovná závierka nebola ešte schválená. Uvedené vyplýva z § 16 ods. 9 až 11 zákona o účtovníctve, podľa ktorého účtovné knihy možno opätovne otvoriť len v prípade, ak účtovná závierka ešte nebola schválená.
Po schválení nemožno uzatvorené účtovné knihy opätovne otvárať. Chyby v účtovníctve alebo v účtovnej závierke účtovná jednotka odstráni v účtovnom období, keď tieto skutočnosti zistila, a uvedie to v účtovnej závierke v poznámkach.
Ak účtovná jednotka aj napriek porušeniu zákona o účtovníctve účtovné knihy opätovne otvorí po schválení účtovnej závierky, ktorú doručí aj do RÚZ, považuje sa takáto účtovná závierka za účtovnú závierku zostavenú z vlastného podnetu.
K
Opätovné otvorenie účtovných kníh
31. 5. 2021
V účtovníctve vo všeobecnosti platí, že uzavreté účtovné knihy po zostavení účtovnej závierky nemožno otvárať.
Uvedené vyplýva z § 16 ods. 9 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení n.p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“).
Zákon však jednu možnosť opätovného otvorenia účtovných kníh pripúšťa, a to v prípade, že účtovná závierka nebola schválená príslušným orgánom účtovnej jednotky.
Podľa § 16 ods. 10 a 11 zákona o účtovníctve:
• do schválenia účtovnej závierky možno uzavreté účtovné knihy opäť otvoriť v prípade, ak sa má zabezpečiť pravdivý a verný obraz účtovníctva (§ 7);
• ak po schválení účtovnej závierky sa zistí, že údaje za predchádzajúce účtovné obdobie nie sú porovnateľné (§ 17 ods. 9), účtovná jednotka ich opraví v účtovnom období, keď tieto skutočnosti zistila, a uvedie to v účtovnej závierke v poznámkach.
Na základe uvedených ustanovení zákona o účtovníctve, opätovné otvorenie účtovných kníh závisí teda od toho, či účtovná závierka bola schválená alebo nebola. Účtovné jednotky môžu opätovne otvoriť účtovné knihy len v prípade, že účtovná závierka nebola schválená, aj keď bola do registra účtovných závierok uložená.
Ak účtovná závierka nebola schválená, účtovná jednotka opätovne otvorí účtovné knihy, opraví chybu v účtovníctve a v účtovnej závierke, a znova zostavenú účtovnú závierku ako riadnu uloží do registra účtovných závierok do 15 pracovných dní od schválenia.
Účtovné jednotky po schválení účtovnej závierky nemôžu pristúpiť k opätovnému otvoreniu účtovných kníh a vyhotoviť „opravnú“ alebo „dodatočnú“ účtovnú závierku. Ak účtovná jednotka po schválení účtovnej závierky zistí, že údaje za predchádzajúce účtovné obdobie nie sú porovnateľné (chyby v účtovníctve alebo v účtovnej závierke), účtovná jednotka ich opraví v účtovnom období, kedy tieto skutočnosti zistila a uvedie to v účtovnej závierke v poznámkach.
K
Pandémia zmenila trh práce
26. 5. 2021
Pre tohtoročných maturantov bude hľadanie zamestnania náročnejšie. O miesta sa budú biť s ich predchodcami. Firmy budú musieť investovať do školení.
Oproti ich predchodcom spred dvoch rokov sú v nevýhode. Čerství absolventi stredných škôl sa väčšinu v posledných dvoch rokoch štúdia učili z domu. A keďže online výučba nie je plnohodnotnou náhradou tej klasickej, odpustili im aj maturitnú skúšku. Teraz musia vstúpiť do dospelého života. Niektorí sa pripravujú na prijímacie pohovory na vysoké školy, iní sa hlásia na úradoch práce a hľadajú si zamestnanie. Podľa odborníkov to však budú mať ťažšie. Aj keď záujem firiem o nových zamestnancov pomaly narastá, uchádzať o prácu sa budú aj vlaňajší maturanti.
V
Nezamestnanosť opäť narástla
21. 5. 2021
Miera nezamestnanosti v apríli mierne vzrástla a z marcových 7,98 percenta vystúpila na osem percent. Zvýšila sa šiesty mesiac po sebe a dosiahla viac ako štvorročné maximum. Vyplýva to z dnešných údajov ústredia práce.
Počet registrovaných nezamestnaných, ktorí by mohli okamžite nastúpiť do práce, v apríli na vzrástol medzimesačne o 666 na takmer 219 300 osôb.
Prácu si našlo cez 11-tisíc nezamestnaných, čo je viac ako v marci a zároveň to znamenalo výrazne lepší výsledok ako pred rokom. Ešte viac ľudí sa však zaregistrovalo do evidencie nezamestnaných.
V apríli začalo Slovensko po predchádzajúcom zlepšení epidemiologickej situácie v súvislosti s uvoľňovať karanténne obmedzenia. Otvoriť už mohli napríklad všetky predajne.
Práve po prepuknutí epidémie choroby covid-19 vlani v marci sa situácia na slovenskom trhu práce začala zhoršovať, na čo štát zareagoval poskytovaním stimulov na udržanie zamestnanosti. Ešte vlani vo februári bola miera nezamestnanosti v krajine tesne nad piatimi percentami.
V