Zmeny v územnom plánovaní
6. 3. 2025
Novým stavebným zákonom (č. 25/2025 Z. z.) sa zavádzajú zmeny aj v zákone č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní, ktorý bol schválený ešte v roku 2022 a nadobudne spolu s novým stavebný zákonom účinnosť 1. 4. 2025.
Keďže hranicu zastavaného územia je možné určiť aj v územnom pláne mikroregiónu, dopĺňa sa ustanovenie upravujúce možnosť zápisu hranice zastavaného územia do katastra nehnuteľností.
Komplexná úprava postupu posúdenia súladu so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie, ktoré vykonáva orgán územného plánovania pri konaniach podľa Stavebného zákona alebo pri posúdení činností podľa osobitných predpisov. Súlad sa posudzuje len k záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie, pričom sa vyhodnocuje súlad k splneniu podmienok priestorového usporiadania územia a funkčného využívania územia. Súlad sa vyhodnocuje k stupňu najnižšej existujúcej územnoplánovacej dokumentácie. Zákon o územnom plánovaní ustanovuje podmienky príslušnosti dotknutého orgánu, lehoty aj proces preskúmania odchylne od úpravy záväzného stanoviska a postavenia dotknutých orgánov. Stavebný zákon tak predstavuje všeobecný predpis k zákonu o územnom plánovaní, ktorý ustanovuje špeciálnu právnu úpravu pre postavenie orgánu územného plánovania ako dotknutého orgánu podľa Stavebného zákona. Odchýlku od úpravy v zákone o územnom plánovaní ustanovuje ešte zákon o hlavnom meste Bratislava, ktorý upravuje odlišne príslušnosť, lehoty a vzťah medzi mestom a mestskými časťami. Znenie § 24 upravuje všeobecné podmienky vydávania záväzného stanoviska a znenie § 24a upravuje osobitosti pre vydávanie záväzného stanoviska ako dotknutého orgánu podľa Stavebného zákona. Odlišne od Stavebného zákona sú upravené lehoty na vydanie záväzného stanoviska, ktoré sú 30 dní pre jednoduché stavby, v lehote 90 dní pre vyhradené stavby a v lehote 60 dní pre ostatné stavby. Vzhľadom na problémy aplikačnej praxe sa ustanovuje osobitná povinnosť aby orgán územného plánovania bezodkladne odoslal záväzné stanovisko po jeho vydaní, teda po jeho podpísaní oprávnenou osobou, aby sa tak zabránilo prieťahom v procese. Upravuje sa proces preskúmania záväzného stanoviska tak, že sa zjednodušuje a po vyjadrení príslušného orgánu územného plánovania vydáva nové záväzné stanovisko úrad len ak zistí, že bolo vydané v rozpore so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Ak úrad zistí, že záväzné stanovisko je vydané v súlade so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie len informuje žiadateľa. Úrad môže preskúmať záväzné stanovisko k stavebnému zámeru aj na žiadosť stavebného úradu, ktorému sa v procese odstraňovania rozporov podľa Stavebného zákona nepodarilo odstrániť rozpor s príslušným orgánom územného plánovania. Úrad preskúma záväzné stanovisko aj na žiadosť odvolacieho orgánu, ak účastník konania iný ako stavebník, namieta obsah záväzného stanoviska v konaní pred odvolacím orgánom. Ak orgán územného plánovania, ktorý vydal rozporné záväzné stanovisko, má za to, že novým záväzným stanoviskom úradu bolo zasiahnuté do jeho práv, môže sa domáhať ochrany na súde formou správnej žaloby. Podanie správnej žaloby podľa prvej vety má odkladný účinok. V § 24b sa zaviedla možnosť orgánu územného plánovania vyhradiť si podľa Stavebného zákona vydanie doložky súladu k projektu stavby ako ďalšieho stupňa projektovej dokumentácie. Pre vydanie doložky súladu platia pre orgán územného plánovania rovnaké lehoty ako pre vydanie záväzného stanoviska - v lehote 30 dní pre jednoduché stavby, v lehote 90 dní pre vyhradené stavby a v lehote 60 dní pre ostatné stavby; lehota sa počíta odo dňa doručenia úplnej žiadosti. Ak orgán územného plánovania nevydá záväzné stanovisko alebo doložku súladu v ustanovenej lehote má sa za to, že je nečinný a nastáva fikcia súladu podľa § 35 zákona o územnom plánovaní.
K
Schodok štátneho rozpočtu v minulom roku dosiahol viac ako štyri miliardy eur
2. 1. 2023
Schodok štátneho rozpočtu Slovenska v minulom roku klesol medziročne o 35,5 percenta na 4,52 miliardy eur, informovalo dnes ministerstvo financií. Ide o najnižší rozpočtový deficit od roku 2019, keď krajina ešte nečelila epidémii choroby covid-19. V rokoch 2020 a 2021 sa potom hospodárenie Slovenska výrazne zhoršilo.
Príjmy slovenského rozpočtu vlani oproti predchádzajúcemu roku stúpli viac ako o desatinu. Ešte výraznejšie sa zvýšili výnosy štátu z daní, ktoré tvoria hlavnú časť rozpočtových príjmov. Výdavky štátneho rozpočtu za rok 2021 zaostali o 2,7 percenta.
Príjmy rozpočtu aj výdavky boli v minulom roku nižšie ako predpokladal upravený zákon o štátnom rozpočte. V októbri snemovňa schválila zvýšenie plánovaných príjmov aj výdavkov štátneho rozpočtu zhodne o 1,5 miliardy eur, a to v súvislosti s očakávanými vyššími výnosmi štátu z daní a so zámermi vlády ohľadne kompenzácií vysokej inflácie.
Na tento rok predpokladá zákon o štátnom rozpočte zvýšenie schodku na 8,34 miliardy eur. Dôvodom je okrem iného vytvorenie rezervy 3,5 miliardy eur na kompenzácie vysokých cien energií.
V
Slovenská ekonomika aj po 30 rokoch zaostáva za Českom
27. 12. 2022
Slovenská ekonomika aj po 30 rokoch od rozdelenia Československa zaostáva za výkonom českého hospodárstva. Slovensko však zaznamenalo rýchlejšie tempo približovania sa k priemeru životnej úrovne EÚ, ktoré sa v posledných rokoch však prakticky zastavilo.
V analýze hospodárskeho vývoja Slovenska v období jeho samostatnosti to uviedli analytici bankového domu Slovenská sporiteľňa, ktorá je najväčším peňažným ústavom v krajine a ktorá patrí do rakúskej skupiny Erste Group Bank.
"Slovensko bolo v parite kúpnej sily v 90. rokoch zhruba na polovici úrovne krajín EÚ, teraz sme na približne 80 percentách. Česko začínalo z výrazne vyššej úrovne, pri rozdelení Československa bolo na takmer 80 percent priemeru EÚ a teraz je zhruba na úrovni 90 percent," uviedli ekonómovia banky.
Podľa nich tak Slovensko urobilo väčší pokrok, ktorý nastal hlavne po vstupe do EÚ v roku 2004, a to vďaka novým zahraničným investíciám a zrýchleniu investícií do technológií. V poslednej dekáde Slovensko síce ekonomicky rástlo, avšak už nie tak rýchlo ako EÚ; taktiež Česko podľa ekonómov banky zaznamenalo v tomto období menší pokrok.
V
Poslanci schválili krízový rozpočet
23. 12. 2022
Slovensko má nový rozpočet na budúci rok, v parlamente získal 93 zo 136 hlasov. Poslanci ho schválili netradične tesne pred Vianocami a odvrátili tým hroziace rozpočtové provizórium. Podporu vopred deklarovali OĽaNO, Sme rodina, Za ľudí, časť nezávislých zákonodarcov a napokon sa pridala aj SaS.
S rozpočtom sa odvrátila hrozba provizória, pre ktoré by nemohla byť vyplácaná celá pomoc na drahé energie. Šéf rezortu hospodárstva Karel Hirman vopred varoval, že bez riadneho rozpočtu vie doručiť podporu na teplo, no už nie na plyn. Vďaka dotáciám by napokon mali plyn a teplo pre domácnosti od januára zdražieť v priemere len o 15 percent, aj keď pôvodne hrozili dvojnásobné až trojnásobné ceny.
Ceny elektriny by sa zmeniť nemali. A to vďaka lacnému prúdu od Slovenských elektrární a tiež štátnej podpory. Rovnako štát má vyplácať čiastočnú pomoc s energiami aj pre malé firmy a živnostníkov, aj keď tí budú mať od januára skokové zdraženie a dotácie by mali čerpať spätne vo februári.
V
Krajine reálne hrozí v januári rozpočtové provizórium
19. 12. 2022
Slovensko sa ocitlo pred ďalšou bezprecedentnou výzvou. Tesne pred vianočným obdobím a koncom roka poslanci zahlasovali za vyslovenie nedôvery vláde, ktorá bola následne odvolaná prezidentkou Zuzanou Čaputovou. Vláda v demisii tak bude môcť fungovať len v obmedzenom režime a vo vzduchu stále visí otázka schválenia štátneho rozpočtu na budúci rok.
V prípade neprijatia nejakej formy štátneho rozpočtu bude od nového roka platiť provizórium, počas ktorého by mohol kabinet míňať len rovnaký objem prostriedkov ako v súčasnom roku. „Všetko teraz závisí od dosiahnutia konsenzu medzi lídrami parlamentných politických strán na predčasných parlamentných voľbách, ako aj podobe štátneho rozpočtu na budúci rok,“ povedal pre HN minister práce Milan Krajniak a podotkol, že od toho sa bude odvíjať aj riešenie pomoci s vysokými cenami energií v budúcom roku.
V