Zmeny v civilnom letectve v súvislosti so stavbami
18. 3. 2025
V zákone č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) dochádza od 1. 4. 2025 k legislatívnej úprave s cieľom ľahšej identifikáciu požiadaviek vo vzťahu k posudzovaniu stavby, zariadenia nestavebnej povahy alebo vykonávania činností alebo využívania územia mimo ochranných pásem.
Vzhľadom na skutočnosť, že stavba alebo zariadenie nestavebnej povahy, ktorých súčasťou je veterná turbína s rotujúcimi lopatkami alebo stavba alebo zariadenie nestavebnej povahy, na ktorých je umiestnená veterná turbína s rotujúcimi lopatkami môžu mať vplyv na poskytovanie letových prevádzkových služieb, ako aj na dizajn letových postupov je potrebné uvedené stavby a zariadenia nestavebnej povahy posudzovať samostatne.
Realizácia stavieb uvedených v ustanovení § 30 ods. 1 môže mať zásadný vplyv na bezpečnosť leteckej prevádzky, že by mohlo dôjsť v najhoršom prípade až k zákazu vykonávania letov alebo k nemožnosti prevádzkovať letisko alebo letecké pozemné zariadenie. Z tohto dôvodu je potrebné, aby súhlas Dopravného úradu bol vždy získaný ešte pred akýmkoľvek iným konaním. Zároveň sa ustanovujú náležitosti žiadosti o udelenie súhlasu podľa § 30 ods. 1 a oprávnenie pre Dopravný úrad vyžiadať si stanovisko osoby, ktorá môže byť stavbou, zariadením nestavebnej povahy, činnosťou alebo využitím územia dotknutá.
Ďalej dochádza k spresneniu zákona vo vzťahu k výkonu štátneho odborného dozoru zohľadňujúc úpravu pôsobnosti orgánov štátnej správy v civilnom letectve. Právna úprava predstavuje osobitnú právnu úpravu vo vzťahu k Stavebnému zákonu vzhľadom na skutočnosť, že Dopravný úrad je samostatným orgánom štátnej správy rozhodujúcim aj v prvom stupni a aj v druhom stupni. Z tohto dôvodu je potrebné ustanoviť, kto bude rozhodovať v prvom stupni a kto v druhom stupni. Zároveň sa ustanovuje pôsobnosť Dopravného úradu vydať preukaz stavebného inšpektora na výkon štátneho stavebného dohľadu na stavbe a na stavenisku.
Vzhľadom na úpravu pôsobnosti Dopravného úradu od 1. apríla 2025 ako špeciálneho stavebného úradu pre letiskové stavby a stavby pre letecké pozemné zariadenia prejdú stavby v územných obvodoch letísk, ktoré nie sú letiskovými stavbami z pôsobnosti Dopravného úradu ako špeciálneho stavebného úradu do pôsobnosti stavebných úradov (obcí) a letiskové stavby na osobitných letiskách prejdú z pôsobnosti stavebných úradov (obcí) do pôsobnosti Dopravného úradu ako špeciálneho stavebného úradu
K
Ekonomika pre koronu extrémne trpí
15. 6. 2020
V zvládaní pandémie koronavírusu patrí Slovensko k najlepším krajinám. Aspoň zo zdravotníckeho pohľadu. Horší je však pohľad na ekonomiku, ktorej prepad sa tento rok odhaduje na viac ako desať percent.
"Slovensko potrebuje výraznejšiu pomoc ako okolité krajiny. Patríme k štyrom najviac zasiahnutým krajinám," priznal v relácii O päť minút 12, ktorú vysiela RTVS minister financií Eduard Heger. Ako dôvody uviedol, že predchádzajúci vládny kabinet nevyužil dobré roky na to, aby krajinu finančne zabezpečil a rovnako nastavenie podnikateľského prostredia. A to je podľa neho aj dôvod toho, že je vláda kritizovaná za to, že ekonomická pomoc je pomalá. "Lebo sme museli používať európske peniaze, lebo sme nemali vlastné a európske pravidlá sú striktné a museli sme ich dodržať," vysvetlil minister s tým, že dnes už peniaze podnikateľom prúdia rýchlo.
Voľný pád ekonomiky zníži životnú úroveň
11. 6. 2020
Z piatich pomyselných valcov motora slovenskej ekonomiky v apríli fungoval len jeden. Produkcia výrobcov motorových vozidiel sa medziročne prepadla o takmer štyri pätiny. Aktivita v domácom priemysle tak dosahovala najnižšie úrovne v dejinách, ukázali údaje zverejnené Štatistickým úradom.
Len o pár minút po zverejnení na čísla reagoval aj guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír. Zdôraznil, že 42-percentný prepad aktivity v priemyselnom segmente hospodárstva bol výraznejší ako v Česku či Nemecku a významne tak prispel k stanoveniu prognózy tohtoročného pádu slovenskej ekonomiky na 10,3 percenta.
Peniaze na vedu a výskum - prerozdeľovanie
10. 6. 2020
Vicepremiérka pre investície a informatizáciu ubezpečila po rokovaní vlády 4. 6. 2020 vedeckú komunitu, že v novom programovom období pre Operačný program Výskum a inovácie sú dôležité priority, ktoré budú mať aj zodpovedajúce financie.
Financie sa nebudú rozdeľovať spôsobom, ako to robila minulá vláda. To znamená dotácie, ktoré išli schránkovým firmám, neexistujúcim firmám či firmám, ktoré vedu a výskum v živote nerobili. Nakoniec sa na univerzity a do vedeckej komunity ani nedostali.
Peniaze na vedu a výskum budú a že súčasná vláda chce prerozdeľovať tieto prostriedky lepším spôsobom, pretože len keď bude veda a výskum na vysokej úrovni, môžu sa zabezpečiť ľuďom lepšie platené miesta.
Straty sú enormné, priznáva šéf železníc
9. 6. 2020
„Ak máme len vedieť, koľko dostaneme financií na rok, tak sa o strategickom rozvoji nemôžeme baviť,“ hovorí v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký.
Už sa obnovila bezplatná preprava pre študentov. Nebude sa v blízkej budúcnosti zvažovať spoplatnenie?
Treba si pozrieť fakty a čísla. Pred zavedením bezplatnej dopravy v roku 2014 sme evidovali ročne 47 miliónov cestujúcich. Vlaňajšok sme uzavreli s číslom 77 miliónov. Väčší počet klientov nám umožňuje pridávať nové vlaky, čo pre nich zároveň znamená hustejší takt. Bezplatných cestujúcich pokladám za benefit štátu, ktorý sa týmto rozhodol podporiť mobilitu na pritiahnutie zákazníkov. Ich nárast nám priniesol omnoho vyššie tržby. Bezplatní sú len malou časťou skladačky podieľajúcej sa na tomto vzostupe.