Pôsobnosť orgánu verejného zdravotníctva vo vzťahu k stavebníctvu
18. 3. 2025
Orgán verejného zdravotníctva má po novom pôsobnosť voči osobe, ktorá vykonáva činnosť v oblasti civilného letectva, železničnej dopravy, vodnej dopravy, správy diaľnic a ciest I. triedy, medzinárodnej autobusovej dopravy, elektronických komunikácií a poštových služieb, a tiež osobe, ktorej sídlo, miesto podnikania, podnik, organizačná zložka podniku alebo prevádzkareň sa nachádza v stavbe alebo v priestore, ktorý je vo vlastníctve, v správe alebo v užívaní vymedzenej osoby.
Orgán verejného zdravotníctva je dotknutým orgánom, ktorý uplatňuje záujmy ochrany verejného zdravia záväzným stanoviskom vo vzťahu k stavbám dopravnej infraštruktúry, k stavbám elektronickým komunikácií a stavbám na poskytovanie poštových služieb, stanoviskom k návrhu stavebného zámeru pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere a kolaudácii a zmene užívania stavieb určených na bývanie v blízkosti stavieb dopravnej infraštruktúry a elektronických komunikácií.
Úrad verejného zdravotníctva alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva je dotknutým orgánom a vydáva záväzné stanovisko k návrhom na posúdenie strategických dokumentov, k návrhom na posúdenie navrhovaných činností, k zmenám navrhovaných činností, a k žiadostiam, územným plánom v rozsahu, v akom ovplyvňujú zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, návrhu stavebného zámeru pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, doložke súladu projektu stavby s podmienkami určenými v záväznom stanovisku, povoleniu skúšobnej prevádzky a k povoleniu predčasného užívania stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, kolaudácii stavby alebo pri zmene v užívaní stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, návrhom na určenie ochranných pásiem vodárenských zdrojov.
K
Česká ekonomika hlásí historicky nejhorší výsledky
31. 7. 2020
Česká ekonomika v letošním druhém čtvrtletí klesla meziročně o 10,7 procenta a mezičtvrtletně o 8,4 procenta. Vyplývá to z předběžného odhadu hrubého domácího produktu (HDP), který v pátek zveřejnil Český statistický úřad. Podle něj se HDP propadl nejvíce v historii samostatné České republiky. Negativně se na tom podepsala restriktivní opatření proti zamezení šíření koronaviru.
"Významně negativní vliv mělo omezení nebo uzavření provozů v průmyslu, dále pak v odvětvích obchodu, dopravy, pohostinství a ubytování," uvedl k výsledkům české ekonomiky ve sledovaném období ředitel odboru národních účtů ČSÚ Vladimír Kermiet. Podle statistiků nicméně klesla hrubá přidaná hodnota (HPH) téměř ve všech odvětvích národního hospodářství. "Na to, jak si ve druhém čtvrtletí vedl automobilový průmysl, kde se vyrobilo meziročně o polovinu aut méně, nebo některé služby, které se na dva měsíce propadly na nulu, jde vlastně ještě o docela dobrý výsledek. A dokonce i ve srovnání s některými dalšími evropskými zeměmi," myslí si analytik finančních trhů ČSOB Petr Dufek.
Po historickom prepade dôvera Slovákov opäť rastie
29. 7. 2020
Ekonomický sentiment na Slovensku sa po historickom prepade počas predchádzajúcich troch mesiacov v júli zlepšil. Trojmesačný kĺzavý priemer sezónne upraveného indikátora ekonomického sentimentu (IES) vzrástol o 9,7 bodu na hodnotu 74,5. Vyplýva to z najnovších údajov zverejnených Štatistickým úradom (ŠÚ) SR.
Dôvera sa viditeľne zvýšila v službách, výraznejšie aj v priemysle. U spotrebiteľov a v stavebníctve sa zvýšila len mierne. V obchode sa naproti tomu nepatrne zhoršila. Aktuálna hodnota IES zaostáva za výsledkom rovnakého obdobia minulého roka o 20,8 bodu a nachádza sa pod úrovňou dlhodobého priemeru o 28,8 bodu. Indikátor dôvery v priemysle v júli vzrástol o päť percentuálnych bodov (p. b.) na hodnotu mínus päť. "Vývoj indikátora ovplyvnil najvýraznejšie očakávaný rast produkcie na nasledujúce tri mesiace. V júli indikátor dôvery v stavebníctve oproti predchádzajúcemu mesiacu stúpol o 0,5 bodu na -37 vplyvom priaznivejších hodnotení celkovej úrovne objednávok," informuje ŠÚ SR. Aktuálny výsledok je pod úrovňou dlhodobého priemeru o 13 bodov. Indikátor dôvery v obchode klesol v júli v porovnaní s júnom o 0,3 p. b. na hodnotu -1,3 vplyvom negatívneho hodnotenia očakávaných podnikateľských aktivít a stavu zásob.
Dopravný podnik v Bratislave sa uchádza o eurofondy
28. 7. 2020
Dopravný podnik Bratislava sa uchádza o eurofondy pri obnove svojho vozidlového parku. Pre TASR to potvrdil vedúci odboru marketingu a komunikácie dopravcu Matej Michlík s tým, že dôraz kladú na ekologické formy dopravy. Podnik chce preto v rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 nakúpiť nové trolejbusy a jednosmerné i obojsmerné električky.
"Je našim cieľom, aby cestujúci v Bratislave mali k dispozícii nové komfortné, klimatizované a nízkopodlažné električky. Snažíme sa tiež o rozširovanie siete trolejbusových liniek tak, aby postupne nahrádzali aj viaceré autobusové linky a chceme posilňovať kapacitu trolejbusových spojení na spojeniach, kde momentálne nie je ponúkaný dostatočný komfort cestovania," vysvetlil Michlík. Portál imhd.sk informoval, že DPB plánuje nakúpiť celkovo 40 nových električiek a 50 nových trolejbusov. V prvom projekte má ísť o nákup desať jednosmerných električiek za odhadovaných 24,5 milióna eur, určených najmä na obnovenú Karlovesko-dúbravskú radiálu.
Reklamačný poriadok v zákone o ochrane spotrebiteľa
24. 7. 2020
Zmenou zákona sa zrušuje povinnosť predávajúceho mať vypracovaný reklamačný poriadok a zverejňovať ho na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi.
Predmetná povinnosť predstavuje administratívnu záťaž, ktorá sa popri informačných
povinnostiach predávajúceho, ktoré zostávajú naďalej nedotknuté vzhľadom na skutočnosť, že ide o transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra 2011 o právach spotrebiteľov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/13/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES a ktorou sa zrušuje smernica Rady 85/577/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES, javí ako nadbytočná a nedôvodná. Forma plnenia týchto povinností by mala byť na rozhodnutí a zvážení samotného predávajúceho s prihliadnutím tiež na povahu predávaných výrobkov alebo poskytovaných služieb.
Ustanovenie o plynutí lehoty na vybavenie reklamácie sa dopĺňa o možnosť počítať túto lehotu až od momentu, kedy bol predmet reklamácie prevzatý predajcom s cieľom nastolenia právnej istoty pre spotrebiteľa i predajcu, keďže v praxi dochádza aj k situáciám, kedy spotrebiteľ reklamuje nejaký výrobok e-mailom a samotný výrobok je k dispozícii predajcovi oveľa neskôr, čím sa mu skracuje lehota na vybavenie reklamácie a predajca bez toho, aby mal predmet reklamácie k dispozícii nevie reklamáciu vybaviť.
Ďalej sa zrušuje povinnosť zariadenia spoločného stravovania mať vypracovaný reklamačný poriadok.