Podanie v rámci informačného systému územného plánovania a výstavby
14. 4. 2025
Podaním sa rozumie podanie žiadosti, oznámenia, ohlásenia, odvolania alebo podnetu príslušnému stavebnému úradu, dotknutému orgánu, dotknutej právnickej osobe alebo úradu, ktorého súčasťou je vyplnený formulár určený pre príslušné podanie, dokumentácia stavby, ostatné požadované prílohy a dokumenty, doklad o úhrade správneho poplatku, ak je úkon spoplatnený.
Elektronické podanie je podanie, ktorého všetky súčasti sú v elektronickej podobe a je uskutočnené elektronicky prostredníctvom informačného systému. Veľkosť elektronického podania vrátane príloh je maximálne 100 MB. Do maximálnej veľkosti podania sa nezapočítava veľkosť elektronickej dokumentácie stavby v úložisku dokumentácie. Listinné podanie je podanie, ktorého akákoľvek súčasť je priložená alebo neskôr doplnená v listinnej podobe alebo je uskutočnené inak ako elektronické podanie. Ak je podanie s ohlásením uskutočnené v listinnej podobe, jeho prílohy vrátane projektu stavby na ohlásenie, je možné doplniť ako listinné prílohy vo formáte A4 alebo A3 pre projekt stavby na ohlásenie a vo formáte A4 pre iné prílohy. Konverziou do elektronickej podoby sa rozumie vytvorenie elektronickej kópie z celého pôvodného podania v listinnej podobe vrátane príloh a dokumentácie. Konverzia sa vykoná naskenovaním podania a jeho uložením do formátov PDF/A alebo PNG v takom rozlíšení, aby boli všetky potrebné informácie pre posúdenie podania s ohlásením pri zobrazení v zobrazovacom zariadení čitateľné a zrozumiteľné. Súbor získaný konverziou do elektronickej podoby je možné uložiť do informačného systému ako jeden súbor, bez potreby jeho delenia na jednotlivé výkresy a dokumenty.
K
Zásobníky plynu na Slovensku sú vo veľkej miere naplnené
16. 6. 2023
Zimná sezóna sa na Slovensku i v Európe skončila bez významných obmedzovaní dodávok zemného plynu alebo energií. Zásobníky plynu v Európskej únii (EÚ) sú naplnené na úrovni viac ako 73 percent, na Slovensku zhruba na úrovni 76 percent celkovej kapacity. Pre Slovenský plynárenský priemysel (SPP) je podľa obchodného riaditeľa a člena predstavenstva Petra Kučeru najväčšou výzvou zabezpečiť v tomto roku a na začiatku roka 2024 dostatok plynu pre ekonomiku a zákazníkov. Uviedol to na konferencii Slovenského plynárenského a naftového zväzu (SPNZ) Bezpečnostné, technické a právne výzvy slovenského plynárenstva v Žiline. Doplnil, že SPP zakontrahoval zvýšené kapacity zásobníkov a uzatvoril aj diverzifikačné kontrakty.
„Verím, že verejnosť nebude pociťovať výpadky plynu a ceny by už nemuseli byť tak dramaticky vysoké ako počas minulej zimy. Strategickým cieľom je zabezpečiť do budúcna zemný plyn z každého smeru. Bolo by ideálne, keby sme mali kontrakty zo severnej Európy, z južnej Európy a do budúcna prípadne z Poľska. Ak sa vybuduje LNG terminál napríklad v Gdaňsku," povedal Kučera. Výkonný riaditeľ SPNZ Richard Kvasňovský pripomenul, že zimná sezóna sa na Slovensku i v Európe skončila bez významných obmedzovaní dodávok zemného plynu alebo energií. „Zásoby sú určite výraznejšie ako vlani. Na druhej strane sa nemôžeme do zimnej sezóny spoliehať len na zásoby. Je dôležité, aby zostal zachovaný denný tok zemného plynu. Riziká podľa analytikov súvisia s tým, že veľkú časť dodávok bude pre Európu zabezpečovať LNG (skvapalnený zemný plyn). A v zime sa očakáva výraznejšia konkurencia zo strany ázijských krajín. Napríklad Číny, ktorú teraz možno až tak necítiť," podotkol.
S
Štát pripravuje miliónové dotácie na elektromobily
15. 6. 2023
Trend zelených áut naberá na popularite, a to bez ohľadu na politický boj proti nim. No Slovensko dlhodobo ťahá za kratší koniec. Batériových áut jazdí na našich cestách len okolo šesťtisíc. Nová vláda Ľudovíta Ódora preto schválila dôležitý plán k väčšiemu rozvoju zelených áut na našich vozovkách. Opatrenia rátajú s dotáciami, výstavbou nových nabíjacích bodov či so zvýhodňovaním bezemisných vozidiel.
Väčšina elektrických áut jazdí po cestách v Bratislavskom kraji, je to takmer polovica zo všetkých registrovaných. Na tomto území je totiž najviac rozvinutá infraštruktúra a treba aj priznať, že kúpyschopnosť obyvateľov je v tomto kraji najsilnejšia. Na opačnej strane je východné Slovensko. Zelené vozidlá sa netýkajú len obyvateľov, ale prispôsobiť sa musia aj automobilky. Dáta ukázajú, že z výrobných liniek Volkswagenu na Slovensku vyšlo vlani vyše 308-tisíc vozidiel. 28 percent malo namiesto motora batériu. Očakáva sa, že v najbližších rokoch budú čísla u všetkých automobiliek narastať. Motoristom sa tak časom budú rozširovať aj možnosti kúpy takéhoto auta.
S
Na podporu funkcie lesov pôjde 6 miliónov eur, na požiadanie zostáva 6 dní
15. 6. 2023
Pôdohospodárska platobná agentúra doteraz eviduje 64 žiadostí v hodnote 4 062 000 eur. Pôdohospodárska platobná agentúra (PPA) od 20. marca prijíma žiadosti v rámci výzvy na podporu mimoprodukčných funkcií lesa. Na výzvu je alokovaná suma 6 miliónov eur a podávať žiadosti môžu žiadatelia ešte sedem dní, teda do 20. júna. PPA doteraz eviduje 64 žiadostí v hodnote 4 062 000 eur. Agentúra upozornila oprávnených žiadateľov, aby po úplnom vypísaní žiadosti nezabudli uložiť ju prostredníctvom tlačidla „Vytlač a ulož s kódom“, ktoré sa nachádza na každej spodnej strane žiadosti.
Po uložení treba žiadosť zaslať e-mailom na adresu podporalesov@apa.sk v PDF formáte. Dôležité tiež je vyplnený formulár žiadosti s osvedčenými podpismi štatutárov zaslať aj poštou spolu so všetkými povinnými prílohami na adresu platobnej agentúry v termíne do 20. júna. Platobná agentúra nemôže akceptovať ako podanie žiadosti o podporu len PDF súbor žiadosti zaslaný e-mailom. Opatrenie podpora v lesnom hospodárstve na plnenie mimoprodukčných funkcií lesov je určené pre obhospodarovateľov lesa, ktorí hospodária na lesných porastoch v celkovej výmere najmenej päť hektárov a ktoré boli vedené v programe starostlivosti o lesy s rokom začiatku platnosti programu starostlivosti o lesy 2013 alebo 2018 (okrem výnimiek).
S
Automobilky márne bojujú s pomalým a drahým vývojom softvéru
14. 6. 2023
IT pracovníci nadobúdajú na význame. Prestupy top pracovníkov IT v automobilkách veľakrát pripomína prechody futbalových elít medzi veľkoklubmi. A tí, ktorí všetko riadia zo šéfovských postov zase častokrát končia „na lavičke“ rovnako rýchlo ako neúspešní futbaloví tréneri kvôli nezvládnutému vedeniu tímu. Nová doba stavia softvér na samotný piedestál dôležitosti. S ohľadom na prechod k elektromobilom a ich špecifikám sa mení štruktúra firiem a IT špecialisti sa stávajú tými, od ktorých závisí ich budúci úspech.
Všetci tak prechádzajú na to, s čím ako prvá začala americká automobilka Tesla, píše iDNES.cz. Snažia sa navrhnúť softvérovú platformu, jednotnú elektronickú architektúru a spoľahlivé pripojenie k automobilovému cloudu. Vyvíjajú aj digitálne funkcie pre autá, vrátane asistenčných systémov vodiča, štandardizovanej platformy infotainmentu, softvérových funkcií pre prepojenie pohonných jednotiek, technológie podvozku a nabíjania, rovnako ako nové digitálne ekosystémy a zázemie pre digitálne služby v autách a okolo neho. Teda veľmi široké spektrum funkcií, ktoré sa vzhľadom na technologický pokrok mimoriadne rýchlo vyvíja. A niektoré čínske značky – najmä Nio – rýchlo zachytili tento trend.
S