Zmena základnej zložky mzdy lekárov a zubných lekárov

26. 3. 2025 Ustanovením § 102bb ods. 1 zákona č. 578/2004 Z. z. sa upravuje základná zložky mzdy lekárov a zubných lekárov.
Ide o lekárov a zubných lekárov, ktorí pracujú na kratší ako ustanovený týždenný pracovný čas s menším rozsahom úväzku ako polovičným a zároveň pracujú aj u iného poskytovateľa, ktorý nie je prevádzkovateľom zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo ambulancie záchrannej zdravotnej služby alebo sú štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu vyššie uvedeného poskytovateľa od 1. marca 2025 do konca roka 2025 osobitným spôsobom, a to tak, že na jednej strane nebudú mať do konca roka 2025 nárok na plnú výšku základnej zložky mzdy (§ 80a ods. 1 a 2), no na strane druhej budú mať do konca roka 2025 upravenú zníženú základnú zložku mzdy. Garancia základnej zložky mzdy pre lekárov spĺňajúcich podmienky upravené v § 80b ods. 11 zanikne až od 1. januára 2026. Cieľom dotknutého ustanovenia bolo upraviť výlučne výšku základnej zložky mzdy, t. j. koeficientu, týchto lekárov a zubných lekárov. Všetky ostatné ustanovenia sa budú od 1. marca do konca roka 2025 vzťahovať aj na týchto lekárov. Pokiaľ nie je v prechodnom ustanovení, ktoré upravuje „osobitný režim na ustanovenú dobu“, uvedené inak, platia systémové normy. Predmetná úprava žiadnym spôsobom nezasahuje do ustanovení upravujúcich spôsob započítavania rokov praxe, t. j. až do 31. decembra 2025 sa aj týmto lekárom budú započítavať roky praxe.
V ustanovení § 102bb ods. 2 sa upravuje povinnosť pre tých lekárov a zubných lekárov, ktorý majú dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas s rozsahom pracovného úväzku menším ako polovičným formou písomného čestného vyhlásenia poskytovateľovi – svojmu zamestnávateľovi deklarovať, či majú alebo nemajú aj iný pracovnoprávny vzťah (iný pracovný pomer alebo dohodu o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru) u iného poskytovateľa, ktorý nie je prevádzkovateľom zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo ambulancie záchrannej zdravotnej služby alebo či sú alebo nie sú štatutárom alebo členom štatutárneho orgánu takýchto poskytovateľov. Povinnosť predložiť písomné čestné vyhlásenie bude potrebné splniť najneskôr do 15. marca 2025.
K

Podmienky pre oslobodenia príjmu z predaja bytov od dane

7. 12. 2018 Fyzické osoby, ktoré predávajú byt vo svojom vlastníctve, môžu mať príjem z predaja za určitých podmienok oslobodený od dane.
Z hľadiska posúdenia splnenia podmienok pre oslobodenie je dôležitý spôsob jeho nadobudnutia, doba trvania vlastníctva a skutočnosť, či bol alebo nebol zahrnutý v obchodnom majetku. Pokiaľ podmienky pre oslobodenie nie sú splnené, príjem z predaja po znížení o výdavky podlieha zdaneniu. V zmysle zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1. januára 2011 je od dane oslobodený príjem z predaja bytu po uplynutí piatich rokov odo dňa jeho nadobudnutia alebo vyradenia z obchodného majetku, ak bol tento byt zahrnutý v obchodnom majetku. Pri predaji bytu už pre uplatnenie oslobodenia nie je dôležité, či predávajúci mal v byte trvalý pobyt a po akú dobu. Rovnako ako príjmy z predaja bytu sa posudzujú príjmy z predaja obytného domu s najviac dvoma bytmi vrátane súvisiacich pozemkov. Byt nadobudnutý dedením - od dane oslobodený príjem z predaja nehnuteľnosti nadobudnutej dedením (postupným dedením) v priamom rade alebo niektorým z manželov, ak uplynie aspoň päť rokov odo dňa nadobudnutia tejto nehnuteľnosti preukázateľne do vlastníctva alebo spoluvlastníctva poručiteľa (poručiteľov). Z uvedeného vyplýva, že ak nejde o dedenie manželským partnerom, pre uplatnenie oslobodenia príjmu z predaja zdedeného bytu od dane je dôležitá skutočnosť, či byt bol nadobudnutý dedením v priamom rade. V prípade, ak fyzická osoba získala príjem z predaja bytu zdedeného v priamom rade alebo niektorým z manželov, príjem z predaja je oslobodený od dane, ak je súčasne splnená podmienka, že uplynulo aspoň päť rokov odo dňa nadobudnutia bytu preukázateľne do vlastníctva alebo spoluvlastníctva poručiteľa (poručiteľov). Posúdenie splnenia uvedeného časového testu sa teda odvíja od nadobudnutia vlastníctva poručiteľom a nie od nadobudnutia vlastníctva dedičom.

MPSV zajistí více peněz na sociální služby a dětské skupiny

7. 12. 2018 Ministerstvo práce a sociálních věcí počítá s navýšením prostředků na sociální služby o přibližně 1,5 miliardy korun. Zároveň však bude k dispozici i výrazně více peněz na podporu dětských skupin, a to přes 3 miliardy korun. Jde o změny v rámci revize Operačního programu Zaměstnanost (OPZ) a zároveň o vnitřní přesuny v programu. Revizi již schválil Monitorovací výbor OPZ a nyní bude předložena Evropské komisi.
Cílem revize je převést část financí určených na podporu zaměstnanosti do rozvoje sociálních služeb, a to hlavně s ohledem na hospodářský růst a rekordně nízkou nezaměstnanost v ČR. Téměř 900 milionů korun bude použito na navýšení stávajících, případně realizaci nových projektů krajů zaměřených na podporu sociálních služeb. Přesun peněz reaguje na letošní průzkum, který MPSV provedlo mezi jednotlivými kraji včetně hlavního města Prahy. Kraje identifikovaly potřebnost poskytování sociálních služeb a jejich kapacit, přičemž jako nejvíc potřebné označilo 10 krajů azylové domy, 9 krajů pak sociální rehabilitace, následované domy na půl cesty, intervenčními centry i sociálně aktivizačními službami pro rodiny s dětmi. Mimo samotnou revizi OPZ dochází k vnitřním přesunům dalších prostředků. Výše zmíněné projekty krajů budou posíleny o dalších zhruba 600 milionů korun. Až trojnásobně budou navýšeny prostředky určené pro dětské skupiny. Navýšení umožnily úpravy plánovaných výzev a nedočerpání některých prostředků z již dříve vyhlášených výzev. „Navýšení prostředků na přibližně trojnásobek původního plánu znamená podporu nejen existujících dětských skupin, ale i nově vznikajících. Kvalitní, finančně a místně dostupná předškolní péče je má osobní priorita,“ zdůraznila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) s tím, že projekt dětských skupin umožnil významně zlepšit dostupnost péče o předškoláky. Ministerstvo ale nezapomíná ani na děti v mladším školním věku. Mezi výzvy plánované v následujících letech bude zařazena další výzva na podporu dětských klubů, které slouží dětem na 1. stupni základních škol. Zde se počítá s částkou přibližně 250 milionů korun. Dalších 240 milionů korun bude vyčleněno na projekty podporující rovnost žen a mužů, například v oblasti spravedlivého odměňování nebo vzdělávání v genderově nestereotypních oborech.

Zmeny v ZDP – nový zákon o dani z poistenia

6. 12. 2018 Zákonom o dani z poistenia bol novelizovaný aj zákon o dani z príjmov. Novela sa týka zdaňovania a oceňovania virtuálnych mien. Zaviedol sa pojem „predaj virtuálnej meny“.
Predajom virtuálnej meny je výmena virtuálnej meny za majetok, výmena virtuálnej meny za inú virtuálnu menu, výmena virtuálnej meny za poskytnutie služby alebo odplatný prevod virtuálnej meny. Pre fyzické osoby, nepodnikateľov, je príjem z predaja virtuálnej meny príjmom podľa § 8 ods. 1 písm. t) ZDP. Príjem z predaja virtuálnej meny nadobudnutej ťažbou sa zahrnie do základu dane (čiastkového základu dane) v zdaňovacom období realizácie predaja tejto virtuálnej meny. Súčasťou základu dane je príjem z predaja virtuálnej meny dosiahnutý pri výmene virtuálnej meny za majetok, za inú virtuálnu menu alebo za poskytnutie služby, v ocenení reálnou hodnotou ku dňu výmeny. Pre podnikateľov, ktorí vedú jednoduché alebo podvojné účtovníctvo, sa do základu dane nezahŕňa príjem (výnos) z virtuálnej meny nadobudnutej ťažbou v zdaňovacom období jej vyťaženia; tento príjem (výnos) sa zahrnie do základu dane v zdaňovacom období realizácie predaja virtuálnej meny, suma rovnajúca sa rozdielu medzi reálnou hodnotou ocenenou v účtovníctve a obstarávacou cenou virtuálnej meny nadobudnutej kúpou.

Zákon o dani z poistenia – účinný od 1. 1. 2019

6. 12. 2018 Zákonom o dani z poistenia sa zaviedla nová daň z poistenia v odvetviach neživotného poistenia, ktorá nahradí v súčasnosti platný 8 % odvod z prijatého poistného z neživotného poistenia podľa zákona o poisťovníctve.
Daň z poistenia má charakter nepriamej dane a budú ju v zásade vyberať a platiť do štátneho rozpočtu poisťovne, ktoré ju vyberú v poistnom. Zákon vymedzuje základné náležitosti ako sú predmet dane, platiteľa dane, základ dane, sadzbu dane, vznik daňovej povinnosti. Platiteľom dane je poisťovateľ (poisťovňa, poisťovňa z iného členského štátu Európskej únie alebo členského štátu Európskej dohody o voľnom obchode, pobočka zahraničnej poisťovne a zahraničná poisťovňa, teda poisťovňa z tretích štátov), poistník, ktorý zaplatil poistné zahraničnej poisťovni z tretích štátov a právnická osoba, ktorej sú preúčtované náklady poistenia, ktoré sa vzťahujú na poistné riziko v tuzemsku. Platiteľom dane môže byť teda aj fyzická osoba, alebo právnická osoba, napríklad dcérska spoločnosť, ktorej materská spoločnosť preúčtovala poistné
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Vilma
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner