Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Práca načierno minulý rok
13. 4. 2014
Počet ľudí pracujúcich v roku 2013 načierno oproti roku 2012 vzrástol. Stúpol však aj počet kontrol u zamestnávateľov zo strany inšpektorov úradov práce a Národného inšpektorátu práce.
Inšpektori Národného inšpektorátu práce a Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR vlani vykonali 20.692 kontrol, skontrolovaných fyzických osôb bolo 58.029 a inšpektori preverili 18.558 subjektov. Ako sa ukázalo, 685 zamestnávateľov porušilo zákaz nelegálneho zamestnávania a načierno pracovalo 1323 osôb. V roku 2012 tento zákaz porušilo 359 zamestnávateľov a "načierno" pracovalo 692 ľudí.
Nové pravidlá pri čerpaní dôchodkov z 2. piliéra
31. 3. 2014
Dôchodcovia si môžu pri odchode do dôchodku kúpiť doživotný dôchodok v komerčnej poisťovni, alebo im bude prostredníctvom programového výberu nasporenú sumu vyplácať dôchodková správcovská spoločnosť.
Uvedené zmeny sú navrhnuté v novele zákona o starobnom dôchodkovom sporení. Novelu zákona bola odoslaná do druhého čítania. Súčasťou novely má byť aj programový výber, ktorý má umožniť sporiteľom postupne si vybrať nasporenú sumu. Prostredníctvom programového výberu si budú môcť čerpať nasporené peniaze tí ľudia, ktorých dôchodok z prvého piliera, alebo úhrn dôchodkov z prvého a druhého piliera je vyšší, ako štvornásobok sumy životného minima. Dostupný však bude aj pre tých sporiteľov, ktorí majú nasporené málo a od poisťovní nedostanú žiadnu ponuku na doživotný dôchodok.
Od budúceho roka by sa mala zrušiť aj podmienka sporiť si na dôchodok v druhom pilieri minimálne desať rokov. Ako uviedlo MPSVR SR v novele zákona, jedinou podmienkou, aby človek mohol čerpať nasporené prostriedky, je dosiahnutie dôchodkového veku.
Sudcovia by mali pracovať podľa prísnejších pravidiel
31. 3. 2014
Tie prináša novela zákona o sudcoch a prísediacich, ktorú poslanci Národnej rady SR posunuli do druhého čítania.
Novela uvedeného rieši okrem iného spôsob obsadzovania postov v Súdnej rade SR, postavenie šéfa Súdnej rady v súvislosti s oddelením tejto funkcie od funkcie predsedu Najvyššieho súdu SR. Právna norma sa venuje aj disciplinárnej zodpovednosti, boju so súdnymi prieťahmi či kontrole práceneschopnosti (PN). Novela by mala tiež zvýšiť počet podpredsedov súdov na väčších súdoch, predĺžiť funkčné obdobie predsedov súdov z troch na päť rokov či umožniť najmenej piatim členom Súdnej rady dať návrh na odvolanie šéfa Súdnej rady. Predseda Súdnej rady SR by mal mať možnosť zúčastňovať sa na rokovaní parlamentu i vystúpiť v pléne. Novinkou majú byť aj príplatky za výkon funkcie člena a predsedu disciplinárneho senátu. Majú zlepšiť systém vyvodzovania disciplinárnej zodpovednosti sudcov. Sprísniť sa majú aj podmienky vzniku nároku na tzv. ďalší plat sudcu, ktorý sa bežne označuje ako 13. a 14. plat.
Počet penzistov, ktorým exekútori každý mesiac ukrajovali z dôchodku, sa znížil
31. 3. 2014
Zmena vládneho nariadenia z minulého roka, ktorá zvýšila sumu, na ktorú penzistom nikto nemôže siahnuť je dôvodom zníženia počtu penzistov.
Dlhy aj po zastavení zrážok však zostávajú. Ak ich seniori nevyrovnajú, posunú ich svojim dedičom. Po novom zostáva dôchodcovi celá suma životného minima a ak vyživuje inú osobu, dostane ešte 50 percent. Výška životného minima je aktuálne stanovená na 198,09 eura mesačne. Ak penzista nedostáva viac, exekútor mu na jeho peniaze nesiahne.