Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Technické zhodnotenie majetku
12. 10. 2015
Podľa § 13 ods. 4 písm. e) postupov účtovania, technické zhodnotenie je dlhodobým hmotným majetkom, ak nie je súčasťou obstarávacej ceny dlhodobého hmotného majetku. Postupy účtovania technické zhodnotenie nedefinujú, ale odvolávajú sa na § 29 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.
Podľa tohto zákona technickým zhodnotením hmotného majetku a nehmotného majetku sa rozumejú výdavky na dokončené nadstavby, prístavby a stavebné úpravy, rekonštrukcie a modernizácie prevyšujúce pri jednotlivom hmotnom majetku a nehmotnom majetku 1 700 € v úhrne za zdaňovacie obdobie.
Majetok tvorí dôležitú súčasť podnikateľskej činnosti účtovnej jednotky, ktorý vyžaduje sústavnú starostlivosť, či už vo forme udržiavania, opráv alebo technického zhodnotenia. V praxi stále pretrváva problém ohľadom účtovania opráv a technického zhodnotenia majetku. Mnohé účtovné jednotky sa snažia zameniť technické zhodnotenie za opravy a to z toho dôvodu, že opravy sa účtujú pri vzniku účtovného prípadu priamo do nákladov, pričom technické zhodnotenie vo väčšine prípadov v závislosti od ocenenia zvyšuje obstarávaciu cenu dlhodobého majetku a do nákladov sa účtuje postupne prostredníctvom odpisov a to aj niekoľko rokov podľa doby odpisovania dlhodobého majetku, na ktorom bolo technické zhodnotenie vykonané.
Ukladanie pokút za účtovníctvo
12. 10. 2015
Ak daňový úrad zistí, že sa účtovná jednotka dopustila týchto správnych deliktov, uloží jej pokutu do výšky 3 000 000 eur (hranica pokuty sa zvyšuje z 1 000 000 eur na 3 000 000 eur).
Správneho deliktu sa účtovná jednotka dopustí aj v prípade, ak
• nevedie účtovníctvo podľa § 4 ods. 1 zákona, ak právnická osoba nevedie účtovníctvo odo dňa svojho vzniku až do dňa svojho zániku s výnimkou podľa § 4 ods. 3 zákona; ak fyzická osoba nevedie účtovníctvo po dobu, počas ktorej podniká alebo vykonáva inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazuje svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov;
• poruší ustanovenie § 11 ods. 3 zákona, to zn. ak vykonáva účtovný zápis mimo účtovných kníh, vykonáva účtovný zápis o účtovnom prípade, ktorý jej nevznikol a zatajuje a neúčtuje skutočnosti, ktoré sú predmetom účtovníctva.
Prechodné ustanovenie
Podľa § 38 zákona, na konanie začaté a právoplatne neukončené pred 1. 7. 2015 sa vzťahujú predpisy účinné do 30. 6. 2015, to zn. nové správne delikty a zvýšené hranice pokút sa použijú na konania začaté po 30. 6. 2015 (§ 39l ods. 2 zákona).
Odmeny pri voľbách
24. 9. 2015
Zákonom č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa s účinnosťou od 1. januára 2016 do § 5 ods. 7 písm. k) zákona o dani z príjmov doplnilo oslobodenie odmien za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie a komisie pre referendum a sčítacieho komisára.
V zmysle uvedeného pri voľbách v roku 2016 už nebudú vyplatené odmeny vyššie uvedeným osobám zdaňované. Tieto odmeny boli zaradené do príjmov zo závislej činnosti samostatne do § 5 ods. 1 písm. j) zákona novelou zákona o dani z príjmov uverejnenou v Zbierke zákonov pod č. 395/2012 Z. z. s účinnosťou od 1. januára 2013 z dôvodu, že nevstupujú do vymeriavacieho základu na sociálne poistenie, podliehajú iba zdravotným odvodom.
Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka
24. 9. 2015
Novelou zákona o sociálnom poistení (zákon č. 461/2003 Z. z. v z.n.p.) uverejnenou v Zbierke zákonov SR pod číslom 140/2015 sa v článku III. s účinnosťou od 1. januára 2016 dopĺňa ustanovenie § 11 ods. 6 zákona o dani z príjmov.
V zmysle uvedeného sa medzi dôchodky, pri poberaní ktorých k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia nevzniká nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka (ak je úhrn dôchodkov vyšší ako nezdaniteľná časť), resp. vzniká krátený nárok (ak je úhrn dôchodkov nižší ako nezdaniteľná časť), zaraďuje aj vyrovnávací príplatok podľa § 69b až § 69d zákona o sociálnom poistení. V dôsledku tejto zmeny daňovník pre účely výpočtu nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka zahrnie do úhrnnej sumy vyplateného dôchodku aj vyrovnávací príplatok (okrem neho ako doteraz aj starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok zo sociálneho poistenia, starobného dôchodkového sporenia alebo zo zahraničného povinného poistenia rovnakého druhu alebo výsluhový dôchodok).