Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Mikro účtovná jednotka v roku 2014 a 2015
1. 12. 2015
Účtovná jednotka, ktorá vznikla v roku 2015, zatriedi sa do veľkostnej skupiny na základe vlastného rozhodnutia a zostáva v tejto veľkostnej skupine aj v bezprostredne nasledujúcom účtovnom období, teda aj v roku 2016.
a) účtovná jednotka, ktorá sa v roku 2014 považovala za mikro účtovnú jednotku, sa považuje za mikro účtovnú jednotku aj v roku 2015, teda na túto účtovnú jednotku sa triedenie nevzťahuje;
b) účtovná jednotka, ktorá sa mohla stať mikro účtovnou jednotkou v roku 2014, ale sa rozhodla, že sa nebude považovať za mikro účtovnú jednotku, od 1. 1. 2015 sa považuje za malú účtovnú jednotku.
Zadefinovala sa obsahová náplň účtov 061, 062 a 066
1. 12. 2015
Od 1. 1. 2015 sa zadefinovala obsahová náplň účtov 061, 062 a 066, ktoré to tohto dátumu neboli v postupoch účtovania definované (§ 14 ods. 21, 22 a 23).
Na účte 061 – Podielové cenné papiere a podiely v dcérskej účtovnej jednotke sa účtujú cenné papiere a podiely priamo v dcérskej účtovnej jednotke podľa § 22 ods. 4 zákona.
- Na účte 062 – Podielové cenné papiere a podiely s podstatným vplyvom sa účtujú cenné papiere a podiely na základnom imaní v obchodnej spoločnosti, v ktorej má účtovná jednotka podstatný vplyv podľa § 27 ods. 1 písm. a) zákona, cenné papiere a podiely v rámci podielovej účasti a tiež cenné papiere a podiely v účtovnej jednotke so spoločným rozhodujúcim vplyvom.
- Na účte 066 – Pôžičky v rámci podielovej účasti sa účtujú dlhodobé pôžičky voči účtovnej jednotke podľa odseku 3 písm. d), účtovnej jednotke so spoločným rozhodujúcim vplyvom podľa odseku 3 písm. e) a účtovnej jednotke s podielovou účasťou podľa odseku 3 písm. f). Vo veľkej účtovnej jednotke sa na osobitnom analytickom účte účtujú dlhodobé pôžičky voči účtovnej jednotke podľa odseku. 3 písm. d).
Daň z motorových vozidiel
26. 11. 2015
Pri dani z motorových vozidiel zdaňovacím obdobím je kalendárny rok, pričom daňové priznanie je potrebné podať správcovi dane do 31. januára po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia. Nakoľko 31. január 2016 pripadá na nedeľu, termín na podanie daňového priznania sa posúva na pondelok 1. februára 2016. Je potrebné upozorniť, že posledným dňom lehoty na podanie daňového priznania je daň aj splatná.
Daňou z motorových vozidiel sa zdaňujú motorové a prípojné vozidlá kategórie:
• L1e až L7e - motocykle, trojkolky, štvorkolky
• M1 - osobný automobil
• M2 a M3 - autobusy
• N1 až N3 - nákladné vozidlá
• O1 až O4 - prípojné vozidlá
Daňou z motorových vozidiel sa nezdaňujú dopravné prostriedky kategórie:
- T, C - kolesové a pásové traktory
- R - prípojné vozidlo za traktor
- S - ťahaný vymeniteľný stroj za T, C
- P - pracovný stroj
- LS - snežné skútre
- V - ostatné vozidlá
Tlačivo daňového priznania k dani z motorových vozidiel je k dispozícii napr. na webovej stránke Ministerstva financií SR.
V daňovom priznaní daňovník okrem výpočtu dane uvádza
- fyzická osoba – meno, priezvisko, titul, dodatok obchodného mena (ak takýto má), adresu trvalého pobytu, daňové identifikačné číslo a ak ho nemá pridelené, tak rodné číslo alebo dátum narodenia
- právnická osoba – obchodné meno alebo názov, sídlo a daňové identifikačné číslo.
Na dobrovoľnosti zákon ponecháva uvedenie telefónneho čísla, elektronickej adresy a faxového čísla.
Aj pri dani z motorových vozidiel má daňovník právo podať opravné alebo dodatočné daňové priznanie. Opravné daňové priznanie sa podáva v lehote do 31. januára (v roku 2016 do 1. februára) a dodatočné daňové priznanie po tomto termíne. Keďže opravné a aj dodatočné daňové priznanie sa podáva na rovnakom tlačive ako riadne daňové priznanie, má daňovník povinnosť na tlačive vyznačiť, že ide o opravné, resp. dodatočné daňové priznanie.
Novela ZDP - Oslobodenie sociálnej výpomoci
26. 11. 2015
Od 1. januára 2016 sa zákonom č. 253/2015 Z. z. z 22. septembra 2015 mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Jednou zo zmien, ktorá bola doplnená, po dohode KOZ SR a MF SR je úprava oslobodenia od dane na príjmy, ktoré sú vyplácané zo sociálneho fondu pri vybraných situáciách v rámci sociálnej výpomoci.
Podľa § 5 sa odsek 7 písm. m) ZDP budú od dane oslobodené príjmy poskytnuté ako sociálna výpomoc z dôvodu:
- úmrtia blízkej osoby žijúcej v domácnosti zamestnanca,
- odstraňovania alebo zmiernenia následkov živelných udalostí alebo
- dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, ktorej nepretržité trvanie prekročí prevažnú časť zdaňovacieho obdobia,
poskytovaná z prostriedkov sociálneho fondu vyplatená v úhrnnej výške najviac 2 000 eur za zdaňovacie obdobie len od jedného zamestnávateľa.