Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Daňové zmeny 2016 – vybrané novinky zdaňovania účinné od roku 2017
23. 9. 2016
Systémovo-procesné daňové inovácie zvyčajne predstavujú strednodobé a dlhodobé daňové reformy, orientované smerom na prosperitu, na konsolidáciu verejných financií a znižovanie deficitu. Makroekonomické daňové zmeny (napr. znižovanie sadzby daní) sú zvyčajne plusom a prínosom, mikroekonomické zmení daní skôr mínusom.
Aké sú aktuálne navrhované daňové zmeny v roku 2016 a budú platiť od roku 2017?
V programovom vyhlásení vlády SR z apríla 2016 bolo prisľúbené znižovanie dane z príjmov právnických osôb iba o jeden stupeň z 22 percent na 21 percent a potom následne podľa možností. V skutočnosti však v roku 2016 bol navrhnutý pestrý daňový balíček, ktorý dane v krajine zvyšuje aj tým, že zavádza niektoré nové dane. Prvé vyčíslenie navrhnutých daňových zmien pre podnikateľov v roku 2016 preukázalo, že firmy zaplatia v roku 2017 na daniach viac. Na jednej strane sa tak podnikateľom uľaví od roku 2017 vďaka nižšej dani z príjmu. Na druhej strane však budú musieť platiť viac napríklad v dôsledku zmien v registračnej dani na autá či zvýšenia a predĺženia platnosti odvodu pre regulované firmy. Celkové dodatočné daňové zaťaženie sa premieta do čistého zisku spoločnosti – pri vyšších nákladoch má v tomto prostredí aj náročnejšie podmienky na potenciálne investície do trhu a zákazníkov, hoci sa neustále snaží udržať vysokú mieru rozvoja trhu. Náklady na novinky sa pritom ešte výraznejšie zvýšia od roku 2018. Vtedy by sa síce mali skončiť daňové licencie, ale na druhej strane nabehne aj zdaňovanie dividend. To nahradí doterajšie zdravotné odvody.
Zrážky zo mzdy od 1. 7. 2016 po zrušení Občianskeho súdneho poriadku
23. 9. 2016
Od 1. 7. 2016 je účinný Civilný sporový poriadok, ktorým sa ruší Občiansky súdny poriadok. Pri spravovaní a vymáhaní pohľadávok sa od 1. 7. 2016 postupuje v súlade s novou právnou úpravou zákona o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok, v zmysle ktorej bude možné vymáhať už len súdne pohľadávky.
Počnúc 1. 7. 2016 sa všeobecná právna úprava doručenia mení a jednou zo zmien je zavedenie nového pojmu „adresa na doručovanie“. Ak adresát neuviedol inú adresu na doručovanie, doručuje súd písomnosti:
• fyzickej osobe na adresu evidovanú v registri obyvateľov SR, t.j. na adresu trvalého bydliska alebo na adresu miesta pobytu cudzinca na území SR podľa druhu pobytu cudzinca,
• právnickej osobe na adresu sídla zapísaného v obchodnom registri alebo inom verejnom registri.
Osobitne sa upravuje doručovanie písomnosti „Upovedomenia o začatí exekúcie“, ktoré sa doručuje oprávnenému a povinnému do vlastných rúk. V súlade s § 49 Exekučného poriadku ak sa exekútorovi nepodarí upovedomenie o začatí exekúcie doručiť povinnému na adresu evidovanú v registri obyvateľov SR, je povinný urobiť všetky úkony potrebné pre zistenie skutočného pobytu povinného, a ak sa to nepodarí, požiada súd o zverejnenie oznámenia o upovedomení na webovej stránke príslušného súdu.
Upovedomenie o začatí exekúcie sa považuje po 15 dňoch od zverejnenia oznámenia za doručené, a to aj vtedy, ak sa adresát o tom nedozvie.
Forma na predloženie evidencie dôchodkového poistenia
28. 4. 2016
Od 4. januára 2016 Sociálna poisťovňa umožňuje zamestnávateľom zasielať ELDP elektronicky prostredníctvom systému elektronických služieb Sociálnej poisťovne. Ide o novú elektronickú službu, ktorú zamestnávatelia môžu využívať, pričom elektronické zasielanie evidenčných listov dôchodkového poistenia zatiaľ nie povinnosť, ale možnosť.
Povinnosť zasielať elektronické evidenčné listy prostredníctvom SES určuje Sociálna poisťovňa s účinnosťou:
• od 1. júla 2016 zamestnávateľom s počtom zamestnancov nad 20,
• od 1. januára 2017 zamestnávateľom s počtom zamestnancov 20 a menej.
Obdobie do 30. júna 2016, resp. do 31. decembra 2016 je prechodným obdobím, ktoré je na to, aby zamestnávatelia mohli plynulo a bez zbytočnej záťaže prejsť na elektronické zasielanie evidenčných listov dôchodkového poistenia. Do času, kým zamestnávatelia nezačnú využívať eELDP, môžu v prechodnom období zasielať evidenčné listy dôchodkového poistenia ešte papierovou formou.
Stredoškoláci zarábajú viac ako mnohí s ukončenou vysokou školou
31. 3. 2016
Výrazne vyššie mzdy ako rovesníci a nadpriemerná uplatniteľnosť na trhu práce. To čaká absolventov stredných škôl technických smerov. V porovnaní s mladými, ktorí skončia spoločensky alebo všeobecne zamerané odbory, sú na tom lepšie.
Mzdy stredoškolákov, ktorí absolvovali technické odbory v súčasnosti presahujú aj sumu 1000 eur mesačne v hrubom. Ich zárobky sú tak v mnohých prípadoch nielen nad priemernou mzdou na Slovensku, ale aj nad priemernou mzdou vysokoškolsky vzdelaných absolventov odborov, po ktorých je nižší dopyt na trhu práce. Napríklad vysokoškolskí absolventi dejín a teórie umenia, sociálnej práce, etnológie či muzeológie a ďalších majú výrazne nižšie mzdy. Napriek preukázateľne nadštandardným zárobkom si viac ako tretina žiakov na štúdium vyberie gymnázium alebo obchodnú akadémiu. Dôvodom je vidina následného pokračovania na vysokej škole a lepšieho potenciálu na trhu práce do budúcnosti. Približne dve tretiny gymnazistov a polovica absolventov obchodných akadémií pokračuje na vysoké školy.
zdroj: hnonline.sk