Výkon funkcie prokurátora - odchodné

31. 3. 2025 Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.

K

Najvyššiu daň z príjmu zaplatil vlani Slovnaft

12. 10. 2023 Na základe nariadenia Rady Európskej únie o mimoriadnom zásahu na riešenie vysokých cien energií musela rafinéria uhradiť dočasný solidárny príspevok, ktorý bol vo výške takmer 520 miliónov eur. Najvyššiu splatnú daň z príjmu zaplatila za rok 2022 spoločnosť Slovnaft, a to vo výške 628 miliónov eur. Celková hodnota uhradenej splatnej dane je k včerajšiemu dňu vo výške 4 373 miliónov eur, čo je medziročne viac o 28,8 percenta, respektíve takmer o miliardu eur.
Rebríček najväčších platcov splatnej dane z príjmu právnických osôb za rok 2022 aktualizovaný na dennej báze pripravil portál FinStat.sk. Rebríček zobrazuje 100 najväčších spoločností podľa uhradenej výšky splatnej dane z príjmu za rok 2022, zo vzorky 263-tisíc spoločností, ktoré zverejnili svoju účtovnú závierku za rok 2022, informovala re HN Miriama Pudišová z platformy FinStat. Výška uhradenej splatnej dane spoločnosti Slovnaft patrí medzi historicky najvyššiu splatnú daň z príjmu. Je to z dôvodu nariadenia Rady Európskej únie o mimoriadnom zásahu na riešenie vysokých cien energií, v rámci ktorého musela rafinéria uhradiť dočasný solidárny príspevok, ktorý bol vo výške takmer 520 miliónov eur. V opačnom prípade by jeho výška splatnej dane bola na úrovni 108 miliónov eur. Zároveň však spoločnosť Slovnaft zaznamenala úspešný rok s tržbami vo výške šesť miliárd eur (medziročný rast o 48 percent), čím dosiahla tretie najvyššie tržby roku 2022 a so ziskom 415 miliónov eur (medziročný rast o 64 percent) dosiahla druhý najlepší zisk roku 2022. Druhú najvyššiu splatnú daň z príjmu uhradila firma eustream, vo výške 111 miliónov eur, ktorá je už tradične na poprednom mieste v tomto rebríčku najväčších platcov splatnej dane z príjmu. Tretiu priečku obsadila spoločnosť z bankového sektora, Slovenská sporiteľňa, s výškou splatnej dane 71,6 milióna eur, ktorá taktiež patrí medzi každoročných významných platcov splatnej dane. Na druhej strane, významný platca splatnej dane z roku 2021, Slovenské elektrárne, dosiahol za rok 2022 stratu 217 miliónov eur z dôvodu vyšších prevádzkových nákladov a ich splatná daň z príjmu klesla na záporných 22 miliónov eur.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Nové sumy stravného

6. 10. 2023 Dňa 20. 9. 2023 bolo schválené opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 368/2023 Z. z. o sumách stravného.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 2 a § 8 ods. 1 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov ustanovuje sumy stravného pre časové pásma, ktoré sú - 7,80 eura pre časové pásmo 5 až 12 hodín, - 11,60 eura pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín, - 17,40 eura pre časové pásmo nad 18 hodín. Zrušuje sa opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 171/2023 Z. z. o sumách stravného a nové opatrenie nadobúda účinnosť 1. októbra 2023.
K

Vzor výpisu z osobného dôchodkového účtu sporiteľa

6. 10. 2023 OPATRENIE Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 352/2023 Z. Z. Schválené 22. Augusta 2023, ustanovuje vzor výpisu z osobného dôchodkového účtu sporiteľa s účinnosťou od 1. 1. 2024.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky po dohode s Národnou bankou Slovenska podľa § 108 ods. 6 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 234/2019 Z. z. ustanovuje vzor výpisu z osobného dôchodkového účtu sporiteľa, ktorá je uvedený v prílohe č. 1. Vo výpise možno použiť hypertextové prepojenie. Na účely zostavenia výpisu sa za hypertextové prepojenie považuje zvýraznený text uvedený vo výpise zasielanom sporiteľovi v elektronickej podobe, ktorým sa zabezpečuje priame prepojenie na webové sídlo alebo jeho časť. Výpis obsahuje prognózy mesačného starobného dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia, ktoré vychádzajú z možných ekonomických scenárov zahŕňajúcich pesimistický scenár, základný scenár a optimistický scenár. Prognózy dôchodku uvedené v prílohe č. 1 sa zostavujú na základe povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie sporiteľa, dobrovoľných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie sporiteľa, sumy zodpovedajúcej aktuálnej hodnote osobného dôchodkového účtu sporiteľa ku dňu podľa § 108 ods. 3 písm. e) zákona, súhrnného ukazovateľa rizika1) dôchodkového fondu, veku podľa § 3, ukazovateľa zníženia výnosnosti uvedenej v prílohe č. 2, predpokladanej inflácie uvedenej v prílohe č. 2, produktivity práce uvedenej v prílohe č. 2, vekového bonusu uvedeného v prílohe č. 2, predpokladov úmrtnosti uvedených v prílohe č. 2. Vzorce na výpočet prognóz dôchodku sú uvedené v prílohe č. 2. Aktuálnosť parametrov, predpokladov a pravidiel na určenie prognóz dôchodkov sa prehodnotí najmenej raz za tri roky. Dôchodkový vek sporiteľa alebo predpokladaný dôchodkový vek sporiteľa na účely zostavenia výpisu je vek potrebný na nárok na starobný dôchodok podľa osobitného predpisu2) alebo vek sporiteľa podľa roku jeho narodenia uvedený v prílohe č. 3, ak ho nie je možné určiť podľa písmena a). Pri určení veku sporiteľa sa nezohľadňuje počet vychovaných detí, nároky vyplývajúce zo zaradenia zamestnaní do I. pracovnej kategórie a nároky vyplývajúce zo zaradenia služby do I. alebo II. kategórie funkcií. Na účely zostavenia výpisu v príslušnom kalendárnom roku sa neuplatní všeobecný dôchodkový vek pre príslušný ročník ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky vydá v príslušnom kalendárnom roku; príslušný kalendárny rok je rok, v ktorom sa výpis zostavuje. Ak výpis obsahuje alternatívnu prognózu dôchodku, zostaví sa podľa § 2 ods. 2 a 3. Pri zostavovaní tejto prognózy sa vychádza z predpokladu, že sporiteľ zmení investičnú stratégiu, dohodne platenie dobrovoľných príspevkov alebo si zvýši sumu dobrovoľných príspevkov alebo svoje úspory ponechá investované v dôchodkových fondoch a požiada o vyplácanie dôchodku neskôr.
K

Suma minimálnej mzdy na rok 2024

5. 10. 2023 V zbierke zákonov sr bolo vydané oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 372/2023 z. z., ktorým bola určená suma minimálnej mzdy na rok 2024.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 9 ods. 1 zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov oznamuje, že suma minimálnej mzdy na rok 2024 je 750 eur za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou, 4,310 eura za každú hodinu odpracovanú zamestnancom.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner