Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Prílohy daňového priznania FO za rok 2017 typ A
31. 1. 2018
Tlačivo typ A nemá zapracované povinné prílohy, preto do počtu príloh uvádza daňovník tie, ktorými preukazuje údaje uvádzané v priznaní. Povinnou prílohou sú kópie dokladov preukazujúce výšku príjmov zo závislej činnosti plynúcich daňovníkovi zo zdrojov na území Slovenskej republiky a zo zdrojov v zahraničí, zaplatené povinné poistné (aj zaplatené poistné v zahraničí rovnakého druhu), daňový bonus a výšku zrazených preddavkov na daň. Ak zamestnancovi bolo vykonané ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a podáva daňové priznanie, doloží kópiu ročného zúčtovania preddavkov na daň s vyplnenou II. časťou tlačiva ročného zúčtovania.
Ak si daňový subjekt uplatňuje nárok na daňový bonus, predloží
• doklad o oprávnenosti nároku na uplatnenie daňového bonusu na vyživované dieťa, ktorým sa preukazuje, že dieťa je vlastné (kópia rodného listu dieťaťa alebo výpisu z rodného listu), osvojené (kópia rozhodnutia príslušného orgánu o tom, že dieťa bolo osvojené alebo prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov) alebo sa jedná o dieťa druhého z manželov (kópia sobášneho listu) a
• potvrdenie školy, že dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti sa sústavne pripravuje na povolanie štúdiom (doklad sa priloží, ak dieťa už ukončilo povinnú školskú dochádzku) alebo
• potvrdenie príslušného úradu o poberaní prídavku na vyživované dieťa alebo
• kópiu potvrdenia príslušného úradu o tom, že dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti sa považuje za vyživované a nemôže sa sústavne pripravovať na povolanie štúdiom alebo vykonávať zárobkovú činnosť pre chorobu alebo úraz.
Tieto doklady nepredloží daňovník, ktorý v zdaňovacom období, za ktoré podáva daňové priznanie, takéto doklady predložil svojmu zamestnávateľovi a neuplatňuje si daňový bonus ani jeho pomernú časť podaním daňového priznania.
Ak daňovník uvedie vo vyhlásení o poukázaní podielu zaplatenej dane, že spĺňa podmienky pre uplatnenie 3 % zo zaplatenej dane, priloží potvrdenie o výkone činnosti dobrovoľníka najmenej 40 hodín.
Dobrovoľné podanie daňového priznania FO za rok 2017
29. 1. 2018
Daňovník môže podať daňové priznanie, aj keď mu takáto povinnosť zo zákona nevyplýva.
Dobrovoľné podanie daňového priznania má význam pre daňovníka vtedy, ak zaplatený preddavok na daň alebo zrazená daň prevyšujú daň priznanú v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v dôsledku čoho môže žiadať vrátiť vzniknutý preplatok od daňového úradu.
V súlade so zákonom o dani z príjmov daň neplatí daňovník, ktorý si neuplatňuje nárok na daňový bonus a jeho daňová povinnosť za zdaňovacie obdobie nepresiahla 17 eur alebo ktorý neuplatňuje nárok na daňový bonus a jeho celkové zdaniteľné príjmy nepresiahli za zdaňovacie obdobie roka 2017 sumu 1 901,67 eura. Pri aplikácii § 46a zákona o dani z príjmov sa uvedie v tlačive priznania daň vo výške nula.
Toto ustanovenie sa využíva najmä u poberateľov dôchodkov, ktorí vzhľadom na výšku celoročného dôchodku nemajú nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka a ich celoročné zdaniteľné príjmy nepresiahli sumu 1 901,67 eura. Ak mali v priebehu roka príjmy zo závislej činnosti, ktoré boli zdanené preddavkovým spôsobom, zrazené preddavky sa im vrátia. Tento postup sa vzťahuje aj na poberateľa - daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou, ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky v roku 2017 tvoril najmenej 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka, ktoré mu plynú zo zdrojov na území Slovenskej republiky a zo zdrojov v zahraničí. Daňoví nerezidenti SR, ktorí si uplatnia ustanovenie o minimálnej dani, vyplnia v tlačive priznania aj odd. „Údaje o daňovníkovi s obmedzenou daňovou povinnosťou (nerezidentovi)“.
Dobrovoľné podanie daňového priznania prichádza do úvahy aj u daňovníka, ktorý dosiahol príjmy z vyplatenia (vrátenia) podielových listov obstaraných do 31. 12. 2003.
Kto nemá povinnosť podať daňové priznanie FO za rok 2017
29. 1. 2018
Tak ako v prípade právnickej osoby, tak aj v prípade fyzickej osoby, zákon vymedzuje výnimky, kedy daňovník nemá povinnosť podania daňového priznania.
Daňové priznanie zo zákona nie je povinný podať daňovník, ak má len príjmy
• zo závislej činnosti a nie je povinný podať daňové priznanie podľa odseku 2 alebo
• z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 a neuplatní postup podľa § 43 ods. 7 zákona alebo
• ktoré poberá od zahraničného zastupiteľského úradu na území SR a je daňovníkom, ktorý požíva výsady a imunity podľa medzinárodného práva alebo
• zo závislej činnosti plynúce zamestnancom Európskej únie alebo jej orgánov, ktoré boli preukázateľne zdanené v prospech všeobecného rozpočtu Európskej únie
• ktoré sú od dane oslobodené.
Výnimky pri podaní daňového priznania FO za rok 2017
26. 1. 2018
Daňové priznanie je povinný podať daňovník, ktorého zdaniteľné príjmy za rok 2017 nepresiahli sumu 1 901,67 eura, ale vykázal daňovú stratu.
Daňovú stratu je možné vykázať len z príjmov v § 6 ods. 1 a 2 (z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti).
Daňové priznanie je podľa § 32 ods. 2 povinný podať daňovník, ktorý za zdaňovacie obdobie roka 2015 dosiahol iba príjmy zo závislej činnosti presahujúce sumu 1 901,67 eura, ak
• mu plynuli od zamestnávateľa, ktorý nie je platiteľom dane a ani zahraničným platiteľom dane podľa § 48. Ak daňovníkovi vypláca príjmy zo závislej činnosti vykonávanej na území SR zamestnávateľ, ktorý nie je platiteľom dane ani zahraničným platiteľom dane, príjmy nie sú v priebehu zdaňovacieho obdobia zdaňované platiteľom dane podľa § 35 zákona, ale daňovník platí preddavky osobne podľa § 34 zákona. Po skončení zdaňovacieho obdobia je daňovník povinný podať daňové priznanie.
• mu plynuli zo zdrojov v zahraničí a nejde o výnimky uvedené v § 32 ods. 4 zákona
• mu plynuli príjmy, z ktorých nemožno zraziť preddavok na daň
• nepožiadal zamestnávateľa v zákonnej lehote o vykonanie ročného zúčtovania, resp. požiadal, ale nepredložil v termíne potrebné doklady na jeho vykonanie
• je povinný zvýšiť základ dane z dôvodu, že mu bola vyplatená suma uplatnená ako nezdaniteľná časť základu dane, ktorou sú dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie a daňovník sa rozhodol ju vysporiadať v roku 2017. Ide o sumu vyplatenú podľa § 64a ods. 13 a § 123ae písm. b) z. č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ďalej len „zákon o starobnom dôchodkovom sporení“ (§ 11 ods. 9 zákona).
• je povinný v zmysle § 11 ods. 13 zákona o dani z príjmov zvýšiť základ z dôvodu, že si uplatnil v predchádzajúcich rokoch (2014 – 2016) nezdaniteľnú časť základu dane na doplnkové dôchodkové sporenie, a následne mu bol vyplatený predčasný výber (§ 19 zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ďalej len „zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení“) a rozhodol sa pre vysporiadanie v roku 2017.
Daňové priznanie je podľa § 32 ods. 3 zákona povinný podať daňovník, ktorému za zdaňovacie obdobie roka 2017 vykonal zamestnávateľ ročné zúčtovanie preddavkov, ak v zdaňovacom období:
• poberal príjmy len zo závislej činnosti od viacerých zamestnávateľov a zamestnávateľovi, ktorý mu vykonal ročné zúčtovanie, nepredložil požadované doklady od každého zamestnávateľa
• poberal iné druhy zdaniteľných príjmov podľa § 6 až § 8 vrátane príjmov, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43, pri ktorých daňovník uplatní postup podľa § 43 ods. 7 zákona