Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Príplatky za nočnú a víkendovú prácu prinesú negatíva
4. 5. 2018
Po zvýšení príplatkov za prácu v noci a zavedení príplatkov za prácu v sobotu a nedeľu stúpnu podľa Zväzu obchodu (ZO) SR ceny v maloobchode. Na utorkovej tlačovej konferencii v Bratislave v rámci medzinárodnej konferencie Slovak Retail Summit to uviedol prezident ZO SR Martin Katriak.
Rast nákladov na mzdy v celom procese výroby produktov sa totiž podľa jeho slov zohľadní v cene. Napríklad pekár, ktorý si kúpil múku od niekoho za už upravenú cenu a k tomu započíta svoje zvýšené náklady, zdvihne nákupnú cenu výrobkov pre obchod. Následne si obchod ešte zohľadní svoje zvýšené náklady najmä po zohľadnení príplatkov za prácu počas víkendov. "Čiže to znamená zvýšenie cien," konštatoval Katriak. V súčasnosti je podľa neho ťažké povedať, o koľko tieto ceny stúpnu. "Podľa môjho názoru to môže znamenať zvýšenie cien u potravín o jedno až dve percentá," uviedol prezident ZO SR. Je to však len jeho odhad, pretože ešte nevie povedať, akú cenu bude mať výrobok, ktorý obchod kúpi od dodávateľa. Rast príplatkov za prácu v noci a počas sviatkov a tiež zavedenie príplatkov za prácu počas víkendov prináša novela Zákonníka práce od 1. mája tohto roku. Katriak predpokladá, že v nadväznosti na to by mohli v maloobchode stúpnuť ceny začiatkom leta tohto roku. Predstavitelia ZO SR zároveň zdôraznili problém, s ktorým sa dlhodobo trápia, a to je nedostatok kvalifikovaných zamestnancov v obchodoch. Aj v súvislosti s týmto problémom obchodníci avizovali, že uvažujú nad úpravou otváracích hodín v obchodoch.
Archivácia účtovných a daňových dokladov
2. 5. 2018
Účtovná jednotka je povinná zabezpečiť ochranu účtovnej dokumentácie proti strate, odcudzeniu, zničeniu alebo poškodeniu.
Účtovná jednotka je ďalej povinná zabezpečiť ochranu použitých technických prostriedkov, nosičov, informácií a programového vybavenia pred ich zneužitím, poškodením, zničením, neoprávnenými zásahmi do nich, neoprávneným prístupom k nim, stratou alebo odcudzením.
Doplnkové dôchodkové sporenie po novom
30. 4. 2018
Účelom novely zákona je predovšetkým úprava a doplnenie podmienok pre výkon činnosti doplnkovej dôchodkovej spoločnosti prebratím jednotlivých ustanovení smernice.
Najväčšie zmeny sa týkajú oblasti organizácie a riadenia doplnkovej dôchodkovej spoločnosti a oblasti informácií, ktoré má doplnková dôchodková spoločnosť poskytovať v predkontraktuálnej fáze, v období sporenia, ale aj v období pred dosiahnutím veku odchodu do dôchodku, resp. počas poberania dávky. Zavedením funkcie vnútorného auditu a prijatím a uplatňovaním zásad odmeňovania sa aj v sektore doplnkového dôchodkového sporenia začnú uplatňovať princípy, požiadavky a zásady, ktoré sa vzťahujú aj na iné inštitúcie vo finančnom sektore. Významný posun v informáciách, ktoré majú byť poskytované účastníkom predstavujú najmä zmeny vo výpise z osobného účtu, ktorý sa dopĺňa najmä o vek potrebný na splnenie podmienok na poberanie doplnkového starobného dôchodku a sumu odplát, nákladov a poplatkov, o ktoré sa znížila suma osobného účtu účastníka a poberateľa dávky. Účastník zároveň dostane aj odhad (v troch variantoch) výšky jeho dôchodkových úspor a dočasného doplnkového starobného dôchodku v čase, kedy má právo začať čerpať dôchodok. Z dôvodu uľahčenia organizácie zamestnaneckého dôchodkového zabezpečenia na úrovni Únie sa umožní doplnkovej dôchodkovej spoločnosti vykonať cezhraničný prevod doplnkového dôchodkového fondu (alebo jeho časti) do zamestnaneckej dôchodkovej spoločnosti resp. prijať majetok zo zamestnaneckej dôchodkovej spoločnosti alebo ich peňažný ekvivalent.
Zmeny, ktoré vyvolá novela, sa dotknú legislatívneho ukotvenia obdobia od vzniku zamestnania, počas ktorého zamestnávateľ nemusí platiť príspevky a poskytnutia poradenstva pri žiadosti o predčasný výber.
Regionálna investičná pomoc – nový zákon
30. 4. 2018
Daňovník, ktorému bolo vydané rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci obsahujúcej úľavu na dani, si môže uplatniť nárok na úľavu na dani do stanovenej výšky, ak súčasne spĺňa všetky podmienky a osobitné podmienky podľa zákona o dani z príjmov.
Daňovník si môže uplatniť nárok na úľavu na dani do výšky dane pripadajúcej na pomernú časť základu dane.