Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Doplnkové dôchodkové sporenie – zmeny
23. 5. 2018
Novela zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení doplnila podmienky pre výkon činnosti doplnkovej dôchodkovej spoločnosti prebratím jednotlivých ustanovení smernice (EÚ) 2016/2341 a smernice 2014/50/EÚ.
Zmeny, ktoré sú vyvolané prebraním príslušných ustanovení uvedených smerníc, sú najväčšie v oblasti organizácie a riadenia doplnkovej dôchodkovej spoločnosti a v oblasti informácií, ktoré má doplnková dôchodková spoločnosť poskytovať, v období sporenia, ale aj v období pred dosiahnutím veku odchodu do dôchodku, resp. počas poberania dávky.
Novela zákona o službách zamestnanosti
23. 5. 2018
Zákon o službách zamestnanosti prešiel niekoľkými výraznými novelami s cieľom zlepšenia podmienok pre zamestnávanie a celkovej zamestnanosti pre občanov Slovenskej republiky s účinnosťou od 1. mája 2018.
Zákon upravuje právne vzťahy pri poskytovaní služieb zamestnanosti
Účastníkom takýchto právnych vzťahov môžu byť: orgány štátnej správy, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, samosprávny kraj, obec, občianske združenie, nezisková organizácia a nadácia...
Lehoty na rozhodnutie v daňovom konaní
23. 5. 2018
Rozhodnutie je individuálny správny akt, ktorý zaväzuje len konkrétnu osobu v konkrétnom prípade, teda nevyvoláva právne účinky voči ďalším osobám
Správca dane rozhodnutím priznáva právo alebo ukladá povinnosť. Ustanovenie § 65 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „daňový poriadok“) určuje lehoty, ktoré musí správca dane pri rozhodovaní dodržať, pričom ustanovenie § 66 upravuje postup, ktorý sa uplatní v prípade, ak správca dane lehotu pre rozhodnutie nedodrží.
OPTIMALIZÁCIE DANE Z PRÍJMOV ODPOČTOM STRATY
23. 5. 2018
Snahou každého podnikateľa, bez rozdielu či ide o podnikajúcu fyzickú osobu alebo právnickú osobu , je dosiahnuť pri dodržaní platnej legislatívy čo najnižšiu daň z príjmov.
. Jednou z možnosti optimalizácie dane z príjmov je aj odpočet straty, ktorú podnikateľ vykázal v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach. Odpočtom daňovej straty si podnikateľ zníži základ dane, z ktorého počíta daň z príjmov.